Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) w doradztwie zawodowym s wykorzystywane od niespe軟a kilku lat. Doradcy ch皻nie korzystaj z udogodnie, jakie za sob nios. W豉軼iwo軼i globalnej sieci przyczyniaj si do podniesienia jako軼i ich pracy. TIK jako narz璠zie umo磧iwiaj帷e komunikacj czy 廝鏚這 informacji to niezast徙iona pomoc, kt鏎a u豉twia poruszanie si po rynku pracy. W dodatku sam rynek pracy staje si coraz bardziej wirtualny. Ta wschodz帷a w Polsce tendencja jest ju od kilku lat widoczna na arenie kraj闚 Europy Zachodniej.

Technologie informacyjne w doradztwie zawodowym daj mo磧iwo軼i, kt鏎e do tej pory by造 nie do zrealizowania. Szybka wymiana informacji, jej powszechno嗆 to atuty Internetu u豉twiaj帷e prac z uczniem. Umiej皻ne wykorzystanie tego narz璠zia pozwala na wi瘯sze zaanga穎wanie m這dej osoby w proces doradczy. Ta technologia sprawi豉, 瞠 ju dzi mo瞠my rozmawia na temat doradztwa prowadzonego na odleg這嗆 w takich postaciach, jak: komunikacja pasywna, bez bie膨cego kontaktu (offline) np. czytanie materia堯w umieszczonych na stronach WWW, czy te komunikacja aktywna (online) np. przesy豉nie natychmiastowych komunikat闚 i rozmowa poprzez komunikatory internetowe, poczta e-mail.

Pocz徠ki poradnictwa na odleg這嗆 by造 do嗆 trudne, wi您a造 si z potrzeb pomocy wszystkim tym, kt鏎zy z r騜nych wzgl璠闚 nie mogli osobi軼ie przyby na spotkanie z doradc zawodowym. Takie poradnictwo polega這 na udzielaniu informacji i porad (konsultacji) dotycz帷ych wyboru szko造, zawodu b康 miejsca pracy za pomoc poczty elektronicznej, p騧niej specjalnych platform Internetowych. Ta nowoczesna forma wsparcia ma niebywa貫 znaczenie dla spo貫cze雟twa. Poradnictwo za pomoc Internetu postrzegane jest jako us逝ga informacyjna, opieraj帷a si na zasadach pe軟ego profesjonalizmu fachowc闚, dlatego te jest tak istotne.

Jakie zalety kryje doradztwo za pomoc Internetu? Osoba korzystaj帷a z niego ma dost瘼 do informacji i us逝gi w momencie, kt鏎y jej odpowiada, a przy tym jest w pe軟i anonimowa. Nie musi wychodzi z domu, nie ponosi koszt闚 dojazd闚. Nie wkracza na nieznany sobie teren, gdzie dzia豉 doradca. Nie jest nara穎na na stres zwi您any z bezpo鈔ednim kontaktem z doradc, dlatego mo瞠 czu si bezpieczniej i bardziej komfortowo ni inne osoby. Niekt鏎zy klienci mog ceni sobie te fakt, 瞠 us逝ga ta mo瞠 by w dowolnym czasie przerwana, bez ponoszenia zb璠nych koszt闚, w tym tak瞠 koszt闚 emocjonalnych. Przecie wystarczy tylko klikn望.

Tymczasem z wielu bada wiemy, 瞠 specyficzne cechy komunikacji wirtualnej nie wp造waj na zmian mechanizm闚 psychologicznych le膨cych u podstaw naszego zachowania. Owszem, komunikacja za pomoc Internetu modyfikuje zachowania, ale jest to niezb璠ne, by m鏂 dopasowa si do regu panuj帷ych w wirtualnym 鈍iecie. Trzeba te doda, i jest to proces psychologiczny i funkcjonuje on r闚nie w rzeczywisto軼i.

Emocje przekazywane na odleg這嗆 s uwidaczniane do嗆 nietypowo, je瞠li mieliby鄉y to por闚na do wyra瘸nia emocji w rzeczywisto軼i. Wprawdzie komunikuj帷 si przez Internet, nie mo瞠my zobaczy grymasu twarzy naszego wsp馧rozm闚cy i nie us造szymy tonu jego g這su, jednak istniej inne sposoby pokazania naszych emocji i uczu. Mowa tutaj o emotikonach. Zamiast obdarzenia u鄉iechem, mo磧iwego jedynie podczas kontaktu twarz w twarz, nadawca posy豉 odbiorcy symboliczne znaki graficzne – bu嶔i, u鄉ieszki, ca貫 szeregi cz瘰to zabawnych postaci charakterystycznych dla sieciowego j瞛yka symboli.

Technologie informacyjno-komunikacyjne w poradnictwie zawodowym to nowe zjawisko, korzystaj帷e z osi庵ni耩 wsp馧czesnej cywilizacji i kultury. Jednak stanowi bardzo istotny element systemu. Jak trafnie podsumowa M. Castells: 鈍iat cyfrowy stanowi tkank naszego 篡cia. Kszta速uje wyobra瞠nia m這dych ludzi. Jest to zjawisko o tyle wa積e, by fachowi doradcy wsp馧uczestniczyli w tym procesie. Przy odpowiednim, m康rym podej軼iu, Internet mo瞠 by tak瞠 przestrzeni do kszta速owania warto軼i.

 

czytaj dalej

 

Wr鵵