Uczeń zdolny - Jak "rozwinąć skrzydła" czyli jak motywować, rozwijać i wspierać zdolności ucznia
Każde dziecko, każdy człowiek jest inny, wyjątkowy, ma swoje szczególne potrzeby. Dzięki temu, że się od siebie różnimy, rozwijamy odmienne pasje i jesteśmy dobrzy w różnych rzeczach, możemy się uzupełniać. Wśród dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych są również dzieci zdolne. To właśnie pracy z uczniem zdolnym chcemy poświęcić tę konferencję.
Kim zatem jest człowiek, uczeń zdolny". W literaturze można wyszukać wiele definicji określających dziecko zdolne. Maria Tyszkowa pisała, że "... o uczniach zdolnych mówimy w odniesieniu do jednostek przejawiających wysoki poziom zdolności ogólnych (inteligencji) lub posiadających określoną zdolność specjalną w sferze działalności umysłowej".
Rozpoznawanie oraz rozwijanie zdolności uczniów gwarantuje dobra współpraca i uzupełnianie się w działaniach środowiska rodzinnego, szkolnego czy pozaszkolnego. Nauczyciel może podjąć działanie rozwijające uzdolnienia uczniów w systemie klasowo-lekcyjnym, a także poza tym systemem. Na każdym z tych obszarów powinien stworzyć odpowiednią atmosferę, która będzie sprzyjać zaspokajaniu specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka. Właściwy stworzony, "dobry klimat" dla ucznia zdolnego wspomaga jego funkcjonowanie oraz ma wpływ budowanie relacji w grupie rówieśniczej. Kolejnym istotnym czynnikiem jest stosowanie przez nauczyciela efektywnych form i metod pracy z uczniem, a także właściwego doboru treści. Nauczyciel powinien wspierać aktywność, wzmacniać wiarę w zdolności, a także nauczyć radzić sobie z niepowodzeniami ucznia szczególnie uzdolnionego. Istotne jest także poświęcanie tym uczniom jak najwięcej czasu oraz zapewnienie wsparcia psychologicznego i pedagogicznego.
Na konferencji poruszymy prawne aspekty wsparcia ucznia zdolnego w systemie edukacyjnym. Przedstawimy psychologiczne aspekty i czynniki funkcjonowania, metody i formy pracy oraz sposoby motywowania ucznia do pracy twórczej oraz rozwijania swoich zdolności. Pokażemy przykład dobrych praktyk.
Termin: 25 września 2023 r. w godz. 10:00 – 14:00
Miejsce: Planetarium Śląskie, Chorzów, al. Planetarium 4
Program konferencji:
Godziny |
Temat wykładu |
9:15 – 10.00 |
Rejestracja uczestników |
10:00 – 10:05 |
Rozpoczęcie konferencji Aleksandra Kruszyńska - wicedyrektor ROME "Metis" w Katowicach |
10:05 – 10:45 |
Psychologiczna sylwetka ucznia zdolnego Ewa Kustwan – Mróz nauczyciel – konsultant ROM-E "Metis" w Katowicach |
10:45 – 11:30 |
Twórczość jest jak mięsień Aneta Zasucha, BWA warsztaty ekspresji twórczej |
11:30 – 11:40 |
Mózg jest jak mięsień – prezentacja programu "Mógoki – jak pracować z dziećmi nad wytrwałością" Tomasz Wojtasik, nauczyciel - konsultant ROM-E "Metis" w Katowicach |
11:40 – 12:20 |
Metody pracy, a motywacja ucznia do uczenia się Sabina Furgoł nauczyciel - konsultant ROM-E "Metis" w Katowicach |
12:20 – 12:35 |
Przerwa |
12:35 – 13:10 |
Formy wsparcia ucznia zdolnego w ujęciu przepisów prawa oświatowego Anna Pawłowska, nauczyciel - konsultant ROM-E "Metis" w Katowicach |
13:10 – 13:55 |
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – przykłady dobrych praktyk w szkole ponadpodstawowej Jadwiga Gonera-Tomeczek |
13:55 – 14:00 |
Podsumowanie konferencji Aleksandra Kruszyńska - wicedyrektor ROM-E "Metis" w Katowicach |
Warunki uczestnictwa
Udział w konferencji / seminarium jest nieodpłatny.
Szkolenie zakończone.
Notka biograficzna
Aneta Zasucha
BWA warsztaty ekspresji twórczej. Zajęcia przeznaczone są dla dzieci i młodzieży – grup szkolnych z Katowic i okolicznych miast oraz dla osób indywidualnych. Głównym założeniem warsztatów jest stworzenie asumptu do zwiększania samodzielnej aktywności twórczej. Działania przebiegają dwupłaszczyznowo, łącząc komplementarnie część merytoryczną z warsztatową. Stałym elementem zajęć jest prezentacja aktualnej wystawy wraz z prelekcją, dzięki czemu dzieci poznają różnorodne zjawiska artystyczne i uczą się własnego sposobu interpretacji dzieł sztuki. Staramy się przełamać stereotyp, według którego sztuka współczesna jest niezrozumiała i trudna w interpretacji. Dążymy do tego, by dzieci odrzuciły głęboką analizę i kierując się własnymi wrażeniami i odczuciami potrafiły znaleźć własną metodę odczytywania dzieł i umiały dać obraz swym doznaniom werbalnie i plastycznie. Zakres działań praktycznych obejmuje interdyscyplinarne działania artystyczne m.in. instalacje przestrzenne, performance. W świecie, w którym coraz częściej zapomina się o pięknie i estetyce, stworzyliśmy miejsce, w którym dziecięca wrażliwość i ekspresja znajdują sposobność do przybrania realnego kształtu w trakcie działań twórczych.
Dodatkowych informacji udzielają koordynatorzy:
Aleksandra Boruta-Król
tel. 32 209 53 12 lub 14 wew. 138
e-mail:Sebastian Koczy
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 137
e-mail: