Zabawa jest nieodłącznym elementem edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Potem jej udział w aktywnościach proponowanych uczniom przez szkołę znacznie się zmniejsza. Czy słusznie?

Serdecznie zapraszamy nauczycieli na konferencję Od zabawy do sukcesu, podczas której spotkamy się z wybitnymi wykładowcami – dr Mikołajem Marcelą, Piotrem Milewskim, Krystyną Szczęsną-Witkowską i Tomaszem Wojtasikiem.

Kod szkolenia: 51K/KA

Termin: 3 grudnia 2021 r. w godz. 15:00 – 17:15

Miejsce: platforma ClickMeeting

Program konferencji:

15:00 – 15:10

Bożena Bucka, Dyrektor ROM-E Metis w Katowicach – rozpoczęcie konferencji

15:10 – 15:55

dr Mikołaj Marcela, Uniwersytet Śląski – Dlaczego szkoła powinna być przestrzenią zabawy, po której w sposób naturalny następuje uczenie się, i jak tworzyć taką szkołę?

Homo ludens. Człowiek bawiący się. Zgodnie z koncepcją Johana Huizingi, przedstawioną w 1938 roku, u podstaw ludzkiego działania znajduje się zabaw, gra i współzawodnictwo. Z kolei Karl Groos, niemiecki filozof i przyrodnik, w Zabawach ludzi, rozwinął koncepcję, zgodnie z którą człowiek – podobnie jak ssaki i inne zwierzęta – uczy się przez zabawę, w ten sposób bowiem uzupełnia braki w dziedziczonych talentach i predyspozycjach.

I o ile łatwo nam zrozumieć zabawę u najmłodszych dzieci, gdy młodzi ludzie trafiają do szkoły czy uniwersytet, ta sama zabawa z najlepszej formy uczenia się przeistacza się w naszych oczach w marnowanie czasu czy "głupoty". To dlatego, kiedy obserwujemy dzieci bawiące się radośnie ze sobą w parku, najczęściej nie interpretujemy tego zachowania jako uczenia się. Nauczyliśmy się bowiem, że "właściwymi warunkami" do uczenia się są szkolne ławki i tablica, na której nauczyciel objaśnia uczniom przerabiany materiał.

Czy to jednak właściwy kierunek? Pamiętajmy, że słowo "szkoła" wywodzi się z greki, w której oznaczała czas wolny, odpoczynek, odroczenie czy dyskusję. Natomiast jedno z łacińskich słów określających "szkołę", to ludus, które ma w sobie również znaczenia "gry" i "zabawy". Szkoła jest więc – i powinna być – placem zabaw, zarówno dla młodych ludzi, jak i dla całych naszych społeczeństw. Z jednej strony czasem dobrej zabawy, z drugiej obracaniem w zabawę tego, co poza szkołą traktujemy z powagą. Szkołą powinna być przestrzenią zabawy, po której w sposób naturalny następuje uczenie się. By jednak tak mogło się stać, powinniśmy zupełnie inaczej spojrzeć na system edukacji i jego rolę.

15:55 – 16:40

Piotr Milewski, Uniwersytet Morski w Gdyni – Gry w edukacji: od trudnych początków po współczesną synergię z efektami kształcenia XXI wieku

Odkąd w latach osiemdziesiątych komputery osobiste trafiły pod strzechy, razem z nimi nadeszła epoka gier video. Przez lata traktowane jako największy wróg edukacji, dorobiły się czarnego PRu, z którym mierzą się do dziś. Tymczasem kolejne, coraz bardziej świadome próby stosowania gier w edukacji przynoszą wymierne sukcesy. Jak projektować gry i współczesną edukację, by wspólnie przynosiły efekty – tej tematyce będzie poświęcony wykład.

16:40 – 17:20

Tomasz Wojtasik, ROM-E Metis w Katowicach – Nastawienie rozwojowe czyli o walorach wytrwałości

Zamień "nie potrafię..." na "jeszcze nie potrafię..." a zwiększysz swoje szanse na sukces! Najnowsze doniesienia naukowe z obszaru neuroplastyczności i efektywnego motywowania wskazują, że talent jest nadmiernie akcentowany a tymczasem kluczem do sukcesu jest nastawienie rozwojowe. Dobra wiadomość jest taka, że jako nauczyciele i rodzice możemy kształtować u dzieci zestaw przekonań, które zachęcą ich do podejmowania trudnych wyzwań i wysiłków w obliczu porażek. Przekłada się to na postępy w nauce, ale również na zdrowie psychiczne.

 

Warunki uczestnictwa

Koszt udziału: 30 zł

 

Informacje o prelegentach:

Mikołaj Marcela – pisarz, nauczyciel akademicki, autor tekstów piosenek. Doktor nauk humanistycznych, magister filologii polskiej i filozofii, absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UŚ. Wicedyrektor kierunków Sztuka pisania oraz Twórcze pisanie i marketing wydawniczy na Uniwersytecie Śląskim. Nauczyciel w Szkole Doktorskiej UŚ. Autor bestsellerów Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku. Wszystko, co możesz zrobić, żeby edukacja miała sens, Jak nie zwariować ze swoim dzieckiem. Edukacja, w której dzieci same chcą się uczyć i rozwijać, Jak zapewnić swojemu dziecku najlepszy start. Edukacja i rozwój zgodne z naturalnymi potrzebami przedszkolaka, SeLekcje czyli jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwa i świat oraz multimedialnego ebooka Jak nie myśleć o pieniądzach i je mieć. Wszystko, co możesz zrobić, żeby praca miała sens, kilkudziesięciu artykułów naukowych oraz czterech powieści, w tym dwóch dla dzieci. Nauczyciel mianowany, tutor w programach edukacyjnych, certyfikowany moderator procesu Design Thinking oraz koordynator obszaru nauk humanistyczno-społecznych w ramach Śląskiego Festiwalu Nauki. Laureat stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców w 2020 roku. Mieszka w Katowicach.

Piotr Milewski – pomysłowy i niezawodny twórca gier oraz wykładowca akademicki. Jest autorem ponad 200 larpów [LARP (ang. live action role-playing) – aktywność na pograniczu gry i sztuki, podczas której uczestnicy wspólnie tworzą i przeżywają opowieść, odgrywając role podobnie do improwizowanego teatru. Akcja larpu może być osadzona zarówno w świecie rzeczywistym, jak i fikcyjnym.], gier miejskich, gier rzeczywistości alternatywnej [ARG], gier planszowych oraz karcianych. Członek oryginalnego zespołu kreatywnego, który jest odpowiedzialny za stworzenie znanego na całym świecie larpu "Szkoła Czarodziejów" na podstawie historii w oparciu o książki o Harrym Potterze, który miał swoją premierę w 2014 roku na Zamku Czocha. W latach 2015-2021 był starszym wykładowcą na Gamedec (Humanistyka drugiej generacji – badanie i projektowanie gier) na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, a od 2020 jest asystentem dydaktycznym na Uniwersytecie Morskim w Gdyni, wykładając takie przedmioty, jak Projektowanie gier planszowych, Projektowanie gier analogowych, Projektowanie gier miejskich i ARG, Zarządzanie projektem, Zarządzanie projektami informatycznymi, Grywalizacja, Multimedia, Grafika komputerowa i techniki multimedialne, Współpraca z interesariuszami. Jest współtwórcą programu nauczania kierunków GS&D (Game Studies and Design) w latach 2016-2018 oraz twórcą materiałów edukacyjnych w międzynarodowym projekcie GameHighEd
Od 2017 roku do chwili obecnej jest niezależnym twórcą gier współpracującym z firmami Klabater SA (gdzie pełni też funkcję członka rady nadzorczej) i Sirius Game Studio, w latach 2010-2013 był kierownikiem projektów w firmie TREFL SA, w latach 2013-2015 jako specjalista R&D w zakresie grywalizacji oraz nauki w oparciu o gry współpracował z firmą Young Digital Planet SA.
Jest współautorem i jednym z redaktorów publikacji o trendach w edukacji ("The Book of Trends in Education 2.0")

Opublikowano 8 listopada 2021
Zmieniono 10 listopada 2021
Zarchiwizowano 3 grudnia 2021
Wróć