Wiosenne rozmowy o wychowaniu

"Od emocji do zaangażowania"

6 maja 2021 r.

Podczas tegorocznej konferencji chcemy zaprosić uczestników do przyjrzenia się roli i znaczeniu emocji w wychowaniu i edukacji. Chcemy pokazać, jak pomóc uczniom w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych, wskazać na rolę emocji w uczeniu się i budowaniu zaangażowania. W części wykładowej podejmiemy kwestie roli i znaczenia dziedzictwa kulturowego w wychowaniu młodego pokolenia. Będzie też o indywidualnym podejściu do ucznia, o szansie na sukces edukacyjny każdego dziecka, o indywidualnych talentach i o tym, że sztywny system edukacyjny nie pomaga w ich odkrywaniu.

Zależy nam, aby zainspirować nauczycieli, wychowawców do czerpania z tego co nowe, ale też z tego, co stałe, sprawdzone, co buduje naszą tożsamość.

 

Program konferencji:

13:30 – 13:45

Uroczyste otwarcie konferencji

Część I. Wykłady

13:45 – 14:30

"Nauczycielu, czy dostrzegasz moją tęczę?" Emocje i uczenie(się) w epoce Paninterny

profesor dr hab. Tadeusz Sławek

14:30 – 15:15

Emocje są warunkiem zaangażowania – studium przypadku. Jak włączyć emocje w edukacji? Jak je wykorzystać, by uczniowie się uczyli?

Wioletta Matusiak

15:15 – 15:30

Inspiratorium

15:30 – 16:00

Krótkie sesje wykładowe (jedna sesja do wyboru w formularzu zgłoszenia na konferencję)

  • Od radości do złości – jak pomóc dzieciom się odprężyć?
    Gabriela Niemiec
  • Jak oswoić emocje nastolatka
    Katarzyna Jaworska
  • Żeby latać nie trzeba mieć skrzydeł – o pasjach i talentach w książkach dla dzieci i młodzieży
    Joanna Szeligowska
  • Nauczyciel i jego emocje, czyli o tym jak dbać o siebie
    Ewa Kustwan-Mróz, Katarzyna Drzewiecka-Tymkiewicz

16:00 – 16:10

Podsumowanie części I

16:10 – 16:30

Przerwa

Część II. Warsztaty

Jedne zajęcia warsztatowe do wyboru.

Po przesłaniu karty zgłoszenia na konferencję, nie później niż tydzień przed konferencją, otrzymają Państwo link do drugiej karty zgłoszenia z możliwością wyboru jednych zajęć warsztatowych.

16:30 – 18:00

  • Działania plastyczne jako katalizator ekspresji emocjonalnej
    Anna Czerwiec-Banek
    Ważne: uczestnicy powinni zaopatrzyć się wcześniej w kilka kartek białego papieru format A4, kartkę białego papieru format A3, miękkie kredki ołówkowe lub pastele, ołówek, klej do papieru.
  • Co czuje Twój uczeń, kiedy żądasz, karzesz i kontrolujesz? Pozytywna Dyscyplina w domu i w klasie
    Anna Antczak
  • Obudź w sobie Picassa, czyli kilka słów o motywacyjnej roli sztuki
    Iwona Bogatko, Ewa Kustwan-Mróz
  • Możliwie jak najmniej. Dokładnie tyle, ile trzeba. O budowaniu środowiska edukacyjnego przyjaznego uczeniu się i nauczaniu
    Katarzyna Wilk
  • Od pomysłu, przez współpracę do zaangażowania. Zaawansowane formy warsztatowe
    Katarzyna Drzewiecka-Tymkiewicz

 

Miejsce: konferencja online na platformie Zoom, warsztaty na platformie Zoom i ClickMeeting

 

Warunki uczestnictwa

Koszt udziału: 40 zł

Termin płatności: 3 maja 2021 r.

 

Koordynatorzy:

Katarzyna Drzewiecka-Tymkiewicz
e-mail:

Ewa Kustwan-Mróz
e-mail:

Zaproszeni goście:

Profesor dr hab. Tadeusz Sławek – poeta, eseista, tłumacz, literaturoznawca, profesor nauk humanistycznych, absolwent polonistyki i anglistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, obronił tam doktorat. W 1971 rozpoczął pracę naukowo-dydaktyczną w Uniwersytecie Śląskim. Był lektorem języka angielskiego, wykładowcą akademickim, pełnił funkcję Kierownika Zakładu, Prodziekana Wydziału Filologicznego i Przewodniczącego senackich Komisji: ds. Współpracy Krajowej i Zagranicznej oraz ds. Organizacji i Rozwoju Uniwersytetu. W latach 1996 – 2002 pełnił funkcję Rektora Uniwersytetu. Był również wykładowcą na uczelniach w San Diego, Norwich, Neapolu oraz na Uniwersytecie Stanforda. Jest członkiem Polskiej Akademii Nauk i Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego oraz należy do Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.
Posiada imponujący dorobek naukowy zawarty jest w kilkudziesięciu książkach autorskich wydanych w kraju i za granicą, publikacjach zbiorowych, tłumaczeniach, artykułach, esejach i opiniach oraz na płytach. Pisze artykuły do gazet, wiersze oraz eseje, które recytuje do muzyki kontrabasisty Bogdana Mizerskiego. Razem zagrali w całej Polsce wiele koncertów pod szyldem "Esej na głos i kontrabas".
Laureat wielu prestiżowych wyróżnień, za całokształt działalności oraz zaangażowanie społeczne uhonorowany Złotym Krzyżem Zasługi i Medalem Komisji Edukacji Narodowej. W 2007 roku został wyróżniony uniwersytecką Nagrodą "Pro Scientia et Arte" przyznaną "w uznaniu wybitnych i twórczych osiągnięć naukowych i artystycznych".

Wioletta Matusiak – absolwentka pedagogiki na Uniwersytecie Śląskim (specjalność: edukacja filozoficzno-społeczna) i Szkoły Trenerów "Meritum" oraz Liderka PAFW. Jest edukatorką, trenerką, nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i etyki.
Tworzy i współtworzy autorskie rozwiązania, modele, narzędzia, gry, którymi chętnie się dzieli. Bada środowisko edukacyjne pod kątem mądrego wykorzystania technologii w edukacji, nowatorskich, alternatywnych metod pracy z uczniem, oceniania kształtującego oraz filozofowania z dziećmi. Mentorka w projektach takich jak: Misja: programowanie, Spółdzielnia Edukacji, Zaprogramuj Przyszłość. Konsultantka merytoryczna ds. edukacji wczesnoszkolnej w projekcie Lekcja Enter, facylitatorka w podejściu Desing Thinking, Active Citizens. Prowadzi warsztaty rozwojowe dla rad pedagogicznych, instytucji kultury, samorządów.
Angażuje się w wolontariat w projektach: Coder Dojo, Mobilni Doradcy, Szlachetna Paczka, Latarnicy Polski Cyfrowej. Wierzy, że działania społeczne mają moc zmieniania świata.

Anna Antczak- absolwentka Filologii Romańskiej i Angielskiej, doradca zawodowy. Trener Biznesu oraz Umiejętności Społecznych. Certyfikowany edukator Pozytywnej Dyscypliny. Prowadzi szkolenia z metody wspierającej rodziców w budowaniu pozytywnych relacji z dzieckiem oraz pomagającej rozwiązywać konkretne problemy z zachowaniem. W pracy wykorzystuje szacunek empatię i wsparcie.
Prowadziła Treningi Pamięci dla dzieci, a także warsztaty artystyczne z decoupage. Obecnie, "she inspires her students to learn English". Pracuje z przedszkolakami i z nastolatkami.
Poszukująca innowacji w nauczaniu, zwolenniczka nowoczesnych technologii wykorzystywanych w nauczaniu języków obcych. Miłośniczka pieczonych kasztanów, camemberta i piosenki francuskiej.

Opublikowano 2 kwietnia 2021
Zarchiwizowano 6 maja 2021
Wróć