Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie

 

Tytuł cyklu seminaryjno-warsztatowego: "Zatrzymaj się... weź świadomy oddech... – jak uważnie radzić sobie ze stresem?"
Kod szkolenia: 12D/3

Informacja dla przedszkolnych i szkolnych koordynatorów promocji zdrowia, członków szkolnego zespołu ds. promocji zdrowia oraz zainteresowanych nauczycieli pracujących w szkole promującej zdrowie.

W bieżącym roku szkolnym zaplanowaliśmy dla Państwa cykl 5 spotkań seminaryjno-warsztatowych.

Adresaci: nauczyciele/nauczycielki przedszkoli nauczania początkowego szkół i placówek.

 

Miejsce zajęć: Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach
Adres: Katowice, ul. Drozdów 17 i 21

 

Czas trwania: 15:00 – 18:00

Terminy spotkań:

Spotkanie nr 1: 14 marca 2019 r. (czwartek)

Spotkanie nr 2: 28 marca 2019 r. (czwartek)

Spotkanie nr 3: 25 kwietnia 2019 r. (czwartek) 30 maja 2019 r. (czwartek)

Spotkanie nr 4: 9 maja 2019 r. (czwartek)

Spotkanie nr 5: 23 maja 2019 r. (czwartek)

 

Prowadząca: Romana Kuczmińska-Blumska

 

Na ogół jesteśmy zabiegani, trudno nam znaleźć czas, żeby odpocząć i spojrzeć w głąb siebie. Wydaje nam się, że odpoczynek i introspekcja nie są tak ważne jak inne rzeczy. Tymczasem są one ważne i to bardziej, niż sądzimy...

Warsztaty, które proponuję są okazją do poznania praktyk sprzyjających rozluźnieniu, redukcji stresu, zdystansowaniu się od codzienności, a co za tym idzie – osiągnięciu równowagi wewnętrznej.

Zapraszam Cię na cykl warsztatów gdzie będziesz mogła/mógł spotkać się z energią innych uczestniczek/uczestników, ale przede wszystkim z sobą w pełni, ze swoim ciałem, umysłem, oddechem. Chodzi o przełączenie się z trybu robienia ciągle czegoś na tryb istnienia, by pobyć z sobą w chwili, po prostu zatrzymać się... W czasie zajęć wykorzystuję techniki MBSR (Mindfulness Based Stres Reduction), techniki oddechowe, wprowadzam elementy hatha jogi.

 

Spotkanie 1

Temat: Czym jest Mindfulness? Jak i po co świadomie oddychać i odczuwać?
Krótki opis: Zajęcia z wykorzystaniem technik Mindfulness cz. I, a więc radzenie sobie ze stresem poprzez uważność. Uważność to sztuka skupiania uwagi na naszych doświadczeniach wtedy, gdy je przeżywamy, bez oceniania, z ciekawością, przyjmując to, co jest TERAZ. Przeciwieństwem uważności jest ciągłe zamartwianie się tym co było (co sprzyja stanom depresyjnym) lub myślenie o tym co będzie (co sprzyja problemom lękowym), co nas nakręca i powoduje... stres. W czasie warsztatu będziemy uczyć się uważności w praktyce, poprzez doświadczanie. Masz możliwość stać się bardziej skupioną/ym na tym, co faktycznie dzieje się wokół, poprawić swoje samopoczucie, zdrowie, umiejętność skutecznego uczenia się, działania...

Spotkanie 2

Temat: Uważny ruch, uważne zmysły, uważne życie.
Krótki opis: Kontynuacja praktykowania uważności – cz. II.

Spotkanie 3

Temat: Hatha Joga – świadoma praca z ciałem.
Krótki opis: Warsztat z wykorzystaniem bezpiecznych i nieskomplikowanych pozycji jogi, jogi dla każdego. Joga bardzo korzystnie wpływa na naszą fizyczność, zdrowie: wzmacnia szkielet, mięśnie, poprawia siłę i elastyczność całego ciała, daje odprężenie. To co obserwuję, to niezwykłe poczucie energii jaką możesz mieć po ćwiczeniach, a której tak często brakuje. Wystarczy, że – nawet będąc wyczerpaną/ym po całym dniu – stajesz na macie, zaczynasz powoli rozciągać swoje ciało, wchodzić w asany, by niebawem poczuć się całkowicie odświeżoną/ym, mniej zestresowaną osobą. Bo przecież chodzi o to, byśmy potrafiły/li poradzić sobie ze stresem w codziennym życiu i czerpać z niego radość. To między innymi umożliwia joga. I właśnie dlatego, a może z wielu innych znanych lub nieuświadomionych Ci jeszcze powodów zapraszam na moje zajęcia, gdzie będziesz mogła/mógł rozsmakować się doświadczeniem bycia we własnym ciele, bez pośpiechu, badając jego granice w różnych pozycjach. Zajęcia kończą się pogłębioną relaksacją, byś mogła/mógł dopełnić to doświadczenie bycia z sobą i prawdziwie odpocząć, wyciszyć się, co w gonitwie dnia codziennego jest niezwykle potrzebne. Warsztat połączony m. in. z technikami mindfulness, wizualizacją.

WAŻNE!!

Joga nie jest religią! W związku z jej uniwersalną filozofią i ogromną wartością związaną z ruchem i kształtowaniem sylwetki zaadoptowano ją w wielu kulturach i tradycjach. Ćwiczenie jogi nie nosi cech jakiegokolwiek kultu bądź indoktrynacji. Jest jedynie rekreacją ruchową, dostępną dla każdego, jako środek odnowy i doskonalenia ciała poprzez aktywność fizyczną.

Spotkanie 4

Temat: Uważne dziecko – uczenie dzieci uważnej obecności.
Krótki opis: Dwa kolejne warsztaty poświęcone będą w dalszym ciągu nam J ale również naszym podopiecznym. Poznamy skuteczne ćwiczenia, gry i zabawy Mindfulness, które pomogą dzieciom w rozwijaniu równowagi emocjonalnej, pomysłowości i koncentracji. Dzieci uczą się, jak radzić sobie ze stresem, w czasach, w których doświadczamy ogromnych napięć. Technik redukcji stresu można uczyć się w każdym wieku, jednak najłatwiej przyswajają je dzieci już w wieku przedszkolnym. W naturalny sposób uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach, które już w dzieciństwie, okresie szkolnym, ale też później, w życiu młodzieńczym, dorosłym przyniosą efekt w postaci zrównoważenia, umiejętności koncentracji, łatwości w kontaktach interpersonalnych, co jest podstawą do prowadzenia zdrowego emocjonalnie i szczęśliwego życia.

Spotkanie 5

Temat: Joga – aktywność angażująca wszystkie sfery osobowości dziecka. Wychowawczy aspekt jogi.
Krótki opis: Ćwiczenia jogi z wykorzystaniem elementów jogi dla dzieci. W pracy z dziećmi śmiało można wykorzystywać elementy hatha jogi. Joga może pomóc dzieciom w odreagowaniu stresów i napięć emocjonalnych, w nabywaniu umiejętności relaksowania się i rozluźniania ciała. Joga może uspokoić nerwowe i spięte dziecko poprzez rozluźnienie jego mięśni, co pozwoli poruszać mu się bardziej swobodnie, może również ożywić zmęczone i znużone dziecko, które nie potrafi się skoncentrować, lub też wyzwolić ekspresję w dziecku lękowym i zahamowanym. Joga i odpowiednia dieta wywrą uspokajający efekt na dziecko nadpobudliwe.
 

Po serii ćwiczeń zajęcia z pewnością zakończymy pogłębioną relaksacją.

 

Na zajęcia weź z sobą: luźny strój, KOCYK! i pozytywne nastawienie.

Warsztaty są całością.

Ilość uczestniczek/ków: max. 14 osób

 

Krótka notka o prowadzącym:

Jestem pedagożką i psychoterapeutką, od lat pracuję z dziećmi i młodzieżą oraz z całymi rodzinami. W swojej pracy korzystam z Mindfullnes, jako metody pomocniczej. Są to techniki redukcji napięcia, skuteczne w pracy z nadmiernym lękiem, stresem ale również bardzo pomocne przy schorzeniach psychosomatycznych. Ucząc się "bycia w chwili" coraz bardziej na ścieżce mojego rozwoju osobistego dostrzegałam znaczenie jogi, którą praktykuję od 14 lat. Chcąc dzielić się z innymi tym, czego uczy joga i uważność postanowiłam zrealizować kurs instruktorski rekreacji ruchowej ze specjalnością Hatha Joga, który ukończyłam decyzją Akademickiego Związku Sportowego Politechniki Częstochowskiej oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach pod kierunkiem prof. Janusza Szopy.
Zapraszam Cię na moje zajęcia!

 

Warunki uczestnictwa

Koszt udziału: 150 zł

Termin płatności: 7 marca 2019 r.

 

Opublikowano 21 września 2018
Zmieniono 1 marca 2019
Zarchiwizowano 9 września 2019
Wróć