Dlaczego uczniowie często słyszą od dorosłych, żeby przestali się bawić? Czy uczniowie mogą się jednocześnie bawić i uczyć? Czy szkoła jest miejscem, w którym uczniowie za zgodą nauczycieli, a nawet wspólnie z nimi, mogą się bawić? Jaki jest związek pomiędzy żonglowaniem, nauką i długowiecznością? Socjolodzy twierdzą, że gry i zabawy stanowią nieodłączny element kultury, a nawet koło napędowe rozwoju cywilizacyjnego. Czemu więc nie wykorzystać mechanizmów gier w dydaktyce? Zaprojektujmy ciekawość naszych uczniów.

Termin konferencji: 17 października 2018 r.

Miejsce konferencji i warsztatów: Filia ROM-E Metis w Bytomiu, ul. Chorzowska 22

W programie:

13:00 – 14:00 – Rejestracja uczestników konferencji

14:00 – 14:10 – Rozpoczęcie konferencji

14:10 – 15:30 – Od żonglerki do długowieczności – wykład połączony z elementami warsztatowymi – Grzegorz Pruszko

15:30 – 16:00 – Przerwa. W przerwie zapraszamy do odwiedzenia stoisk edukacyjnych firm: Albi Polska, Kreatywne Maluchy oraz do zapoznania się z ofertą edukacyjną Sztolni Królowa Luiza, Parku techniki Wojskowej i Parku 12C

16:00 – 16:30 – Od zabawy do gry – wykład Grażyna Skirmuntt i Sonia Gogulla

16:30 – 17:30 – Dobre praktyki

  • Personifikacja historii – Anna Skiendziel (ZSO nr 5 w Zabrzu)
  • Liga mistrzów w twojej szkole. Jak zgrywalizować zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne – Joanna Kozak
  • Wiedzieć więcej bez przymusu – ekscytująca przygoda w Latarni w Aspinwall – Danuta Stuła, Barbara Fricowska (MOW w Bytomiu)

 

Warsztaty do wyboru:

  • 6WK/II/1A – Wartości(owe) opowieści – 20 października 2018 r. w godz. 9:00 – 11:30
  • 6WK/II/1B – Wartości(owe) opowieści – 20 października 2018 r. w godz. 12:00 – 14:30
  • 6WK/II/2A – Officina Ferraria – 1 grudnia 2018 r. w godz. 9:00 – 11:30
  • 6WK/II/2B – Officina Ferraria – 1 grudnia 2018 r. w godz. 12:00 – 14:30
  • 6WK/II/3A – Korzenny świat – 8 grudnia 2018 r. w godz. 9:00 – 11:30
  • 6WK/II/3B – Korzenny świat – 8 grudnia 2018 r. w godz. 12:00 – 14:30

Opisy warsztatów:

Wartości(owe) opowieści

Zadaniem szkoły jest wychowywanie dzieci i młodzieży do wartości [i]

Uczenie o wartościach to niezwykle ważne, acz niełatwe zadanie. Dla tych z Państwa, którzy szukają inspiracji, jak skutecznie i atrakcyjnie dla uczniów podejmować tematykę wartości w praktyce szkolnej przygotowałyśmy warsztaty metodyczne Wartości(owe) opowieści. Warsztaty składają się z dwóch części:

  • Część pierwsza to, trwająca 60 min., symulacja zajęć z wykorzystaniem gry typu escape room, której fabuła osnuta jest wokół różnych wartości przedstawionych w nietypowej, metaforycznej scenerii. Uczestnicy szkolenia, podobnie jak uczniowie, będą rozwiązywali różne zagadki i docierali do różnych wartości.
  • Część druga (ok. 60 min.) poświęcona jest przedstawieniu możliwości wykorzystania tego scenariusza zajęć w realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, planowaniu sposobu realizacji zagadnień związanych z wartościami w ramach godzin wychowawczych i przedmiotowych. W tej części znajdzie się także przestrzeń na refleksję uczestników

 

Officina Ferraria – edukacyjny escape room jest propozycją interdyscyplinarnych zajęć edukacyjnych, których fabuła osnuta jest wokół poematu Walentego Rodzieńskiego przedstawiającego okoliczności rozwoju Katowic i ich hutniczy rodowód.

Warsztaty składają się z dwóch części:

  • Część pierwsza to, trwająca 60 min., symulacja zajęć z wykorzystaniem gry typu escape room. Uczestnicy szkolenia, podobnie jak uczniowie, będą rozwiązywali różne zagadki i zadania.
  • Część druga (ok. 60 min.) poświęcona jest przedstawieniu możliwości wykorzystania tego scenariusza zajęć w realizacji elementów edukacji regionalnej w ramach godzin wychowawczych i zajęć przedmiotowych. W tej części znajdzie się także przestrzeń na refleksję uczestników.

 

Korzenny świat – edukacyjny escape room jest propozycją interdyscyplinarnych zajęć edukacyjnych, których głównymi bohaterami będą przyprawy korzenne, historia i globalne następstwa ich odkrycia.

Warsztaty składają się z dwóch części:

  • Część pierwsza to, trwająca 60 min., symulacja zajęć z wykorzystaniem gry typu escape room. Uczestnicy szkolenia, podobnie jak uczniowie, będą rozwiązywali różne zagadki i zadania.
  • Część druga (ok. 60 min.) poświęcona jest przedstawieniu możliwości wykorzystania tego scenariusza zajęć w realizacji elementów edukacji globalnej w ramach godzin wychowawczych i zajęć przedmiotowych. W tej części znajdzie się także przestrzeń na refleksję uczestników.

Serdecznie zapraszamy do udziału w warsztatach!
Sonia Gogulla i Grażyna Skirmuntt

 

Koszt udziału w pojedynczej konferencji wynosi 60 zł i obejmuje udział w jednej konferencji oraz w jednym, wybranym warsztacie metodycznym, spośród trzech propozycji, który jej towarzyszą.

 

Warunki uczestnictwa

Koszt udziału: 60 zł

Termin płatności: 10 października 2018 r.

 

Informacja o prelegentach:

Grzegorz Pruszko – założyciel, główny trener i dyrektor Szkoły Twórczej Nauki Vinci w Warszawie. Z wykształcenia geograf, geolog i pedagog. Uwielbia obserwacje i współpracę, które wykorzystuje w pracy z uczniami. Poszukuje kreatywnych metod uczenia, projektuje dla uczniów inspirujące zajęcia np. pokoje zagadek. Współpracuje z Fundacją Centrum Kształcenia Obywatelskiego, autor publikacji w projekcie "W świat z klasą". Poza nauczaniem geografii prowadzi zajęcia z zakresu relaksu, koncentracji, szybkiego czytania, map myśli, technik pamięciowych i żonglowania. http://vinci.fm

Anna Skiendziel – absolwentka historii o specjalności nauczycielskiej i studiów podyplomowych z wiedzy o społeczeństwie z integracją europejską. Nauczycielka w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącym w Zespole Szkół Ogólnkształcących nr 5 w Zabrzu. Członkini Zarządu Fundacji "Projekty edukacyjne". Instruktorka teatralna. Trenerka wystąpień publicznych certyfikowana przez Szkołę Liderów. Kilkunastoletnie doświadczenie w koordynacji projektów edukacyjnych, w tym dotyczących debat oksfordzkich jak: Śląski Turniej Debat Oksfordzkich, Turniej Debat Historycznych IPN, Charytatywny Turniej Debat Oksfordzkich "Debatuj z sercem". Wieloletnia sędzina debat oksfordzkich na poziomie lokalnym i ogólnopolskim, gimnazjalnym, licealnym i akademickim. Przewodniczka terenowa po województwie śląskim i górska od Beskidu Śląskiego po Bieszczady. Pomysłodawczyni Szlaku Kobiet w województwie śląskim i współautorka przewodnika "Jej ślad w historii – szlak kobiet w województwie śląskim. W cieniu Beskidów". Członkini Superbelfrów RP. Uwielbia uczyć i uczyć się. W swojej pracy stawia na rozwój kompetencji miękkich oraz kluczowych, wprowadzając do lekcji elementy grywalizacji i technologii.

Joanna Kozak – absolwentka psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ukończyła studia podyplomowe z edukacji elementarnej i wychowania przedszkolnego. Przez kilka lat pracowała w przedszkolach, prowadząc zajęcia o charakterze terapeutycznym z dziećmi z trudnościami emocjonalno – społecznymi z wykorzystaniem różnych metod bazujących na zabawie. Aktualnie pracuje jako psycholog w Szkole Podstawowej – Sportowej nr 15 z Klasami Integracyjnymi im. Polskich Olimpijczyków w Rudzie Śląskiej.

Danuta Stuła – nauczycielka języka polskiego w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Radzionkowie, instruktorka teatralna pracująca od wielu lat metodą dramy.

Barbara Fricowska – nauczycielka plastyki, techniki w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Radzionkowie, arteterapeuta.

 

[i] Wychowanie i profilaktyka w szkole i placówce. Reforma edukacji od nowego roku szkolnego 2017/2018. Opracowanie Ministerstwa Edukacji Narodowej – materiał szkoleniowy

Opublikowano 31 sierpnia 2018
Zmieniono 7 września 2018
Zarchiwizowano 17 października 2018
Wróć