Szkoła Piękna, Dobra i Prawdy

Szkoła Piękna, Dobra i Prawdy

Aktualności «  O projekcie «  
Szczegółowe warunki certyfikacji «  
Artykuły «  
Szkoły z certyfikatem «  
Patronat «  Kapituła «  
Deklaracja «  

DE PL EN UKR FR

Tematyka

Założenia projektu Szkoła Piękna, Dobra i Prawdy nawiązują do podstawowych wartości kultury śródziemnomorskiej, które w czasach dynamicznego rozwoju cywilizacji technicznej tracą swoje znaczenie, zwłaszcza dla młodych ludzi. W obliczu upowszechniania mediów, kultury masowej i narastającego relatywizmu moralnego konieczne jest ukazanie im właściwych wzorców etycznych oraz kształtowanie aktywnych postaw kulturotwórczych.

 

Cel główny projektu

  • Promowanie edukacji humanistycznej na wszystkich poziomach kształcenia.
  • Stworzenie sieci szkół dbających o kulturalny rozwój młodego pokolenia.

 

Cele szczegółowe projektu

  • Wspieranie oraz promowanie szkół i nauczycieli rozwijających kreatywność młodzieży a także wpływających na jej uczestnictwo w odbiorze kultury wysokiej.
  • Organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu edukacji artystycznej, regionalnej, wielokulturowej i globalnej.
  • Monitorowanie przez członków kapituły placówek aplikujących do certyfikatu, w celu wsparcia merytorycznego i metodycznego.
  • Inicjowanie współpracy między szkołami posiadającymi certyfikat i ubiegającymi się o niego.
  • Przygotowanie nauczycieli do wspólnego planowania i realizacji różnorodnych inicjatyw, działań z zakresu edukacji humanistycznej w swoim środowisku lokalnym.
  • Uwzględnienie edukacji humanistycznej w planach pracy szkół ze zwróceniem szczególnej uwagi na następujące zagadnienia:
    • kształtowanie postaw moralnych uczniów w oparciu o system wartości warunkujący ład etyczny w nowożytnym społeczeństwie,
    • kreowanie właściwie pojmowanego patriotyzmu oraz otwartości na odmienność kulturową,
    • upowszechnianie wiedzy o kulturowym dziedzictwie Europy, kraju i regionu oraz dostrzeganie ich wzajemnych relacji,
    • uwrażliwienie młodzieży na odbiór dzieł kultury wysokiej,
    • kształtowanie postaw kulturotwórczych,
    • rozwijanie świadomości obywatelskiej młodego pokolenia,
    • wychowanie młodzieży w duchu humanizmu.

 

Realizacja projektu

Warunkiem uzyskania przez szkołę certyfikatu jest aprobata członków kapituły dla bieżących działań szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem projektów edukacyjnych promujących udział dzieci i młodzieży w życiu kulturalnym i społecznym, a także uczestnictwo w zajęciach, podczas których nauczyciele mają okazję zapoznać się z nowoczesnymi metodami i technikami, stosowanymi w edukacji. Mogą również korzystać z pomocy i rad specjalistów w różnych dziedzinach kultury i sztuki a także w zakresie prawa oświatowego.
Podstawową formą dokumentowania działań jest sprawozdanie oraz strona internetowa szkoły.
Uczestnicy projektu biorą również udział w warsztatach, seminariach i konferencjach.

 

Certyfikat

Certyfikat Szkoły Piękna, Dobra i Prawdy przyznawany jest przez członków kapituły.

Do chwili obecnej certyfikat otrzymał Teatr Uczniowski V Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Broniewskiego w Katowicach.

 

Treści kształcenia

Kształcenie nauczycieli odbywa się na terenie ROM-E Metis i obejmuje treści dotyczące następujących zagadnień:

  • edukacja artystyczna, wielokulturowa, regionalna, globalna i obywatelska,
  • edukacja nieformalna, ze szczególnym uwzględnieniem harcerstwa,
  • wykorzystanie nowoczesnych metod i technik nauczania,
  • zastosowanie osiągnięć naukowych w edukacji.

Uczestnicy nie tworzą jednolitej grupy, a zajęcia wybierają zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. Wymagane minimum uczestnictwa w zajęciach to 75 procent obecności w cyklu rocznym.

 

Rekrutacja

Do udziału w projekcie mogą aplikować przedszkola, szkoły różnych typów oraz placówki oświatowe i kulturalne w województwie śląskim.
Szkoła Piękna, Dobra i Prawdy to projekt wspierający. Udział w nim nie nakłada na szkołę żadnych dodatkowych zadań. Pozwala jedynie wzmacniać pozytywne strony jej pracy. W ten sposób chcemy promować placówki, które faktycznie i w sposób ciągły przygotowują młodzież do udziału w życiu kulturalnym i społecznym kraju.

 

Ewaluacja

Ewaluacja jest przeprowadzana na każdym etapie realizacji projektu. Na bieżąco prowadzona jest podczas szkoleń w formie: obserwacji, informacji zwrotnych, ankiet ewaluacyjnych wśród nauczycieli. Wnioski z ewaluacji pozwolą na bieżące reagowanie na potrzeby uczestników oraz ewentualną modyfikację programu szkoleń w przyszłości.
Ewaluacja odbywa się na bieżąco również poprzez obserwowanie działań uczestników, dokumentowane na stronach internetowych szkół i placówek.

 

Efekty

  • Podniesienie jakości edukacji humanistycznej szkół województwa śląskiego.
  • Upowszechnienie udziału dzieci i młodzieży w życiu kulturalnym środowiska lokalnego i regionu.
  • Wzrost aktywności twórczej uczniów województwa śląskiego.
  • Poprawa estetyki szkół i placówek

 

Proponowana literatura

  • Ken Robinson, Oblicza Umysłu. Ucząc Się Kreatywności 2010
  • Hanna Krauze – Sikorka, Edukacja przez sztukę: o edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka 2006
  • Bernie Neville, Psyche i edukacja. Emocje, wyobraźnia i nieświadomość w uczeniu się i nauczaniu 2009
  • Kultura – zmiana społeczna – wychowanie: inspiracje i poszukiwania, pod redakcją naukową Adama Grodzkiego, Danuty Świerczyńskiej – Jelonek, Anny Wiłkomirskiej 2006
  • Andreas Neider (red.) Edukacja to więcej niż uczenie się, 2009

 

Koordynator projektu

Anna Dzięgiel
e-mail:
tel.: 32 209 53 12 wew. 112

Opublikowano 23 października 2006
Zmieniono 5 kwietnia 2011
Wróć