Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole i placówce

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna wg. wymagań rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010r. nr 228, poz 1487)

 

Nowelizacja przepisów w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej modyfikuje dotychczasowe zadania szkoły w tym zakresie. Przede wszystkim koncentruje działania nauczycieli i specjalistów na indywidualnych potrzebach ucznia i zmusza szkołę do podejmowania nowych działań.

Kolejna zasadnicza zmiana, to konieczność zespołowego działania całej kadry pedagogicznej w zakresie organizowanej i udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zmienia to równocześnie obowiązki dyrektora, jako lidera rady pedagogicznej a także jako osoby, która wg § 4.1 rozporządzenia tę pomoc organizuje i odpowiada za jej jakość.

Aby sprawnie wdrażać zmiany, Dyrektor – Lider Zmiany, niewątpliwie winien się do niej dobrze przygotować, poprzez:

  • stworzenie wizji, koncepcji planowanej zmiany,
  • efektywne zarządzanie wiedzą zgromadzoną w szkole,
  • odpowiednie przygotowanie kadry pedagogicznej,
  • znowelizowanie aktów prawa wewnątrzszkolnego,
  • zaplanowanie zasad odpowiedniego finansowania nowych zadań,
  • wypracowanie modelu współpracy i współdziałania z różnymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka,
  • wypracowanie modelu współdziałania z rodzicami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

 

Nowym rozwiązaniem w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest tworzenie i funkcjonowanie na terenie szkoły Zespołu, którego pracą koordynuje osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły. W skład Zespołu wchodzą nauczyciele uczący konkretnego ucznia i specjaliści zatrudnieni w danej szkole. Do głównych zadań Zespołu należy:

  • rozpoznawanie problemów ucznia i jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
  • na tej podstawie, określenie form i sposobów udzielania uczniowi, jego rodzinie odpowiedniego wsparcia,
  • opracowanie i realizowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno Terapeutycznych (IPET) dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego przez właściwą poradnię psychologiczno-pedagogiczną,
  • opracowanie i wdrażanie Planu Działań Wspierających (PDW) dla uczniów posiadających opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz dla uczniów wymagających odpowiedniej pomocy a wskazanych przez szkołę. Równocześnie dla tej grupy uczniów, Zespół zakłada i prowadzi Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia (KIPU). Należy pamiętać o tym, że Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia, to dokument, podpisany przez wszystkich członków Zespołu, który musi być odpowiednio przechowywany,
  • systematyczne, okresowe dokonywanie oceny efektywności form udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • organizowanie i prowadzenie różnych, określonych w rozporządzeniu form pomocy i wsparcia dla rodziców ucznia w zakresie rozwijania ich umiejętności wychowawczych.

 

Podsumowując, można wskazać w kilku punktach korzyści jakie mogą wyniknąć z wdrażanych zmian w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

  • zacieśnienie współpracy szkoły z rodzicami (rodzic to ekspert de facto swego dziecka dzielący się informacjami w zakresie potrzeb z członkami Zespołu, zwiększenie wiedzy rodzica o problemach szkolnych i potrzebach dziecka),
  • poprawa współpracy przedszkola, szkoły, placówki z innymi instytucjami oświatowymi i pozaoświatowymi działającymi na rzecz dziecka i rodziny (mówienie przez wszystkie instytucje jednym głosem w sprawie konkretnego dziecka, wypracowanie wspólnego frontu oddziaływania),
  • poprawa relacji dorosły/nauczyciel – dziecko/uczeń (lepszy kontakt, metody uczenia dostosowane do indywidualnych możliwości ucznia, wiara we własne możliwości),
  • zmiana lub poprawa wizerunku szkoły poprzez promowanie specjalistycznej oferty pomocy psychologiczno-pedagogicznej, to sposób i poprawa wizerunku szkoły,
  • kreowanie modelu edukacji włączającej – rozumianej jako włączanie dzieci z problemami edukacyjnymi w pełny proces edukacyjny. To najskuteczniejszy środek tworzenia przyjaznej społeczności, budowanie otwartego społeczeństwa oraz wprowadzanie w życie edukacji dla wszystkich.

Wymienione zmiany od 1 września 2012 r. będą obowiązywały w szkołach podstawowych i szkołach ponadgimnazjalnych.

 

Chcąc przybliżyć zagadnienia związane:

  • z obowiązkami i rolą dyrektora w realizacji zadań z zakresu wdrażania pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z nowymi wymogami,
  • przedstawić jej prawne regulacje wynikające z Kodeksu Rodzinnego w świetle obowiązującego rozporządzenia,
  • a także zasady konstruowania programów "pomocowych" w tym propozycje wypracowanych procedur ułatwiających realizację koniecznych zadań,

Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjno Metis w Katowicach we współpracy z Kuratorium Oświaty zaproponował szereg konferencji. Ogółem zrealizowano ich 7 czyli we wszystkich Delegaturach Kuratorium Oświaty.

Poniższa tabela przedstawia zestawienie liczbowe uczestników naszych konferencji.

Lp.

Miejsce realizacji

Ilość uczestników

1

Gliwice

144

2

Bielsko-Biała

173

3

Jastrzębie Zdrój

94

4

Częstochowa

63

5

Sosnowiec

139

6

Katowice

117

7

Tarnowskie Góry

67

PODSUMOWANIE:797

 

W ślad za cyklem przeprowadzonych konferencji, Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach opracował ofertę szkoleniowo-warsztatową z zakresu modelu pracy z uczniami należącymi do grupy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Między innymi są to:

  • model pracy z dzieckiem/uczniem z autyzmem,
  • model pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowaniem,
  • model pracy z dzieckiem przewlekle chorym w przedszkolu i klasach I-III Szkoły,
  • model pracy z uczniem zdolnym.

Ponadto w najbliższym czasie odbędą się kolejne warsztaty:

  • model pracy z dzieckiem / uczniem z zaburzeniami mowy i języka,
  • model pracy z dzieckiem / uczniem w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych (dzieci przedszkolne i uczniowie klas I-III Szkoły Podstawowej),
  • model pracy z uczniem w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych (starsze klasy SP, gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalne).

 

Zainteresowanych nauczycieli, pedagogów, psychologów odsyłamy do naszej strony internetowej www.metis.pl, na której znajduje się pełna ofertę szkoleniową z terminami realizacji.

 

Jolanta Leśniak i Magdalena Lipiak
nauczyciele-konsultanci ROM-E Metis w Katowicach

 

 

Reportaż z konferencji "Wdrażanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole podstawowej i szkole ponadgimnazjalnej" w lokalnej, częstochowskiej telewizji ORION.

Opublikowano 27 marca 2012

Oceny: 5 / 1 głosów

Kiepski Bardzo dobry

Wróć