Szkoła Piękna, Dobra i Prawdy

Szkoła Piękna, Dobra i Prawdy

Aktualności «  O projekcie «  
Szczegółowe warunki certyfikacji «  
Artykuły «  
Szkoły z certyfikatem «  
Patronat «  Kapituła «  
Deklaracja «  

DE PL EN UKR FR

Zapraszamy wszystkich Nauczycieli na cykl warsztatów. Ich tematyka nawiązuje do zmian, jakie wprowadza do szkół reforma oświaty. Mamy nadzieję, że udział w zajęciach zainspiruje Państwa do wprowadzania ciekawych metod i doskonalenia warsztatu pracy.

Propozycje zajęć w ramach Szkoły Piękna, Dobra i Prawdy. Istnieje możliwość uczestniczenia w wybranych warsztatach.

Szkoła Piękna

Szkoła Dobra

Szkoła Prawdy

 

Szkoła Piękna

13D/A – Edukacja przez sztukę

Adresaci:

Dyrektorzy i nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, pedagodzy, psycholodzy szkolni.

Cele:

Obcowanie ze sztuką, dostarczając doznań estetycznych i duchowych, rozwija równocześnie intelekt. Dlatego kształcenie przez sztukę powinno być elementem każdej godziny lekcyjnej. Wychowanie estetyczne ma miejsce podczas nauczania przedmiotów humanistycznych, w tym języków obcych, przedmiotów matematyczno – przyrodniczych oraz sprawnościowych. Rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb wyższych jest niezbywalnym prawem ucznia i obowiązkiem nauczyciela.

Opis szkolenia:

  1. Uczestnicy szkolenia poznają możliwości osiągania celów formalnych dzięki kształceniu i wychowywaniu przez sztukę (krótki rys historyczny i współczesność edukacji estetycznej).
  2. Uczestnicy szkolenia oglądają prezentacje: Piękno w nauczaniu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz Piękno w nauczaniu przedmiotów humanistycznych.
  3. Uczestnicy szkolenia opracowują scenariusz lekcji wybranego przez siebie przedmiotu, uwzględniając aspekt wychowania estetycznego.
  4. Uczestnicy szkolenia prezentują opracowany przez siebie scenariusz.

Terminy:

Szkoła miejscem estetycznym – prowadząca Gabriela Wawrzynek – 21 września 2009 r. od godz. 14:00
Rola muzyki w efektywnym uczeniu się – 1 października 2009 r. od godz. 14:00
Edukacyjna rola teatru – 7 października 2009 r. od godz. 14:00
Edukacja estetyczna w kształceniu ogólnym – 26 listopada 2009 r. od godz. 14:00

 

13D/D – Uczeń i mistrz w SPDP – wpływ osobowości nauczyciela na motywowanie uczniów do nauki

Adresaci:

Dyrektorzy i nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, pedagodzy, psycholodzy szkolni.

Cele:

Dziecko, rozpoczynając szkolną edukację, przejawia naturalną chęć zdobywania wiedzy. Nauczyciel jest tą osobą, która wprowadza młodego człowieka w świat nauki. Od nauczyciela także w dużej mierze zależy to, czy uczeń będzie tę przyrodzoną chęć rozwijać, czy też ją utraci.
Ważne jest rozwijanie i wzmacnianie w nauczycielach świadomości, że własną osobowością wpływają na intelektualny i emocjonalny rozwój wychowanków. Niezbędne jest przede wszystkim poczucie, że rolą nauczyciela jest wspieranie uczniów w poszukiwaniu rozwiązań i pomaganie im w nabywaniu nowych umiejętności, a nie narzucanie własnego, często opartego na stereotypach, sposobu postrzegania świata.

Opis szkolenia:

  1. Uczestnicy szkolenia zapoznają się z filmami o nauczycielach-mistrzach.
  2. Uczestnicy szkolenia wyszukują w Karcie Nauczyciela oraz w nowej podstawie programowej treści dotyczące obowiązków nauczyciela.
  3. Uczestnicy szkolenia w dwóch zespołach sporządzają katalog cech pożądanych u nauczyciela mistrza.
  4. Uczestnicy szkolenia zapoznają się z wynikami ankiety dotyczącej hierarchii cech pożądanych u nauczyciela-mistrza, przeprowadzonej wśród uczniów gimnazjum.
  5. Uczestnicy szkolenia ustalają hierarchię cech pożądanych.
  6. Uczestnicy szkolenia dokonują analizy zestawionych wyników.

Termin: 26 października 2009 r. od godz. 14:00

 

13D/F – Rola tutoringu we współczesnej szkole

Adresaci:

Dyrektorzy i nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, pedagodzy, psycholodzy szkolni.

Cele:

Tutoring może znaleźć zastosowanie w szkole, tak w podstawowej, gimnazjalnej, jak i ponadgimnazjalnej. Tutor może prowadzić tutoriale (czyli spotkania dla jednego, bądź niewielkiej grupki uczniów) dla chętnych uczniów i takich, którzy tego potrzebują (olimpijczycy, indywidualny tryb nauczania, uczniowie ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi). Jego działania mogą być znakomitym uzupełnieniem dydaktycznej oferty szkoły. Tutor może również pracować w systemie klasowo – wychowawczym albo przejmując zadania wychowawcy klasy w odniesieniu do maksymalnie dziesięciu uczniów, albo wspierając wychowawcę klasy, pracując z dziesiątką jego wychowanków. Tutor w szkole wprowadza nową jakość pracy indywidualnej z uczniem dlatego jego praca różni się znacząco od pracy innych nauczycieli. Tutor może również spełniać bardzo ważną rolę w systemie edukacji domowej.

Opis szkolenia:

  1. Uczestnicy szkolenia zapoznają się z prezentacją na temat roli tutoringu w szkołach zagranicznych.
  2. Uczestnicy szkolenia otrzymują materiały dotyczące zagadnienia tutoringu.
  3. Uczestnicy szkolenia w 3-osobowych zespołach analizują otrzymane materiały.
  4. Uczestnicy szkolenia przedstawiają wnioski dotyczące własne możliwości w tutoringu.

Termin: 25 stycznia 2010 r. od godz. 14:00

 

Szkoła Dobra

13D/B – Formy socjalne w nauczaniu

Adresaci:

Dyrektorzy i nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, pedagodzy, psycholodzy szkolni.

Cele:

Metody aktywne w nauczaniu to zagadnienie, które od wielu lat stanowi przedmiot dyskusji w środowisku nauczycielskim mającym w swoim gronie zarówno entuzjastów jak i przeciwników. Doświadczeni pedagodzy znają i stosują różnorodne metody i techniki, dostosowując je do potrzeb i możliwości grupy a także do warunków pracy oraz specyfiki rozwiązywanych problemów. Ważna jest zatem umiejętność wykorzystania metod w sposób adekwatny do okoliczności procesu dydaktycznego.

Opis szkolenia:

  1. Uczestnicy szkolenia zapoznają się z materiałami na temat form socjalnych.
  2. Uczestnicy szkolenia dokonują analizy otrzymanych materiałów.
  3. Uczestnicy szkolenia w 4-osobowych zespołach rozwiązują problem zaproponowany przez prowadzącego, stosując różne metody.
  4. Uczestnicy szkolenia prezentują wnioski z przeprowadzonego doświadczenia.

Termin: 30 listopada 2009 r. od godz. 14:00

 

13D/E – Szkoła bez uprzedzeń i negatywnych stereotypów

Adresaci:

Dyrektorzy i nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, pedagodzy, psycholodzy szkolni.

Cele:

Jednym z zadań szkoły jest kształtowanie rozumienia odmienności kulturowych – od subkultur we własnej społeczności aż po kultury odległych społeczeństw, przygotowanie do interakcji z przedstawicielami innych kultur, wzmacnianie własnej tożsamości kulturowej. Nauczyciele winni kształtować w młodych ludziach postawę poszanowania odmienności, przełamując równocześnie utrwalone wcześniej uprzedzenia i negatywne stereotypy. Jest to najważniejszy element przeciwdziałania agresji.

Opis szkolenia:

  1. Uczestnicy szkolenia podają przykłady najczęstszych uprzedzeń i stereotypów negatywnych.
  2. Uczestnicy szkolenia oglądają i analizują materiał filmowy ukazujący przejawy nietolerancji.
  3. Uczestnicy szkolenia otrzymują scenariusze rozwiązań wybranych problemów dotyczących stereotypów i uprzedzeń.
  4. Uczestnicy szkolenia prezentują scenariusze opracowane w 3-osobowych grupach.

Termin: 18 stycznia 2010 r. od godz. 14:00

 

13D/C – Szkoła bez agresji. Tworzenie właściwych relacji w środowisku szkolnym

Adresaci:

Dyrektorzy i nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, pedagodzy, psycholodzy szkolni.

Cele:

Podstawowym celem działań ukierunkowanych na tworzenie właściwych relacji w szkole jest stworzenie środowiska bezpiecznego dla wszystkich podmiotów związanych z nią, czyli dla uczniów, nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły.
Bezpieczne środowisko szkoły to wszystkie miejsca na jej terenie i poza nią.
Bezpieczne środowisko szkoły to nie tylko czas zajęć lekcyjnych. To także czas wolny.
Bezpieczne środowisko szkoły tworzą wszystkie osoby z nią związane.

Opis szkolenia:

  1. Uczestnicy szkolenia sporządzają w 4-osobowych zespołach katalog warunków prawidłowego funkcjonowania środowiska szkolnego, uwzględniając podmioty odpowiedzialne (burza mózgów).
  2. Uczestnicy szkolenia ustalają hierarchię wartości zaproponowanego przez siebie wykazu.
  3. Uczestnicy szkolenia w 4-osobowych zespołach opracowują scenariusze rozwiązań problemów zaproponowanych przez prowadzącego.
  4. Uczestnicy szkolenia prezentują i analizują opracowane scenariusze.

Uczestniczki otrzymują wzorcowe materiały oraz zapoznają się z opisami działań szkół o znikomym poziomie agresji.

Termin: 19 kwietnia 2010 r. od godz. 14:00

 

Szkoła Prawdy

13D/G – Wewnętrzna struktura rady pedagogicznej a osiągnięcia szkoły

Adresaci:

Nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, pedagodzy, psycholodzy szkolni.

Cele:

Struktura każdej rady pedagogicznej jest zróżnicowana w zależności od wielu czynników. Do najważniejszych należą: doświadczenie zawodowe i osobowość członków rady, a także sposób zarządzania szkołą. Celem szkolenia jest pokazanie zależności między Wewnętrzna struktura rady pedagogicznej a osiągnięciami szkoły.

Opis szkolenia:

  1. Uczestnicy szkolenia otrzymują materiały dotyczące różnorodnych struktur rad pedagogicznych.
  2. Uczestnicy szkolenia zapoznają się z wynikami formalnymi szkół o określonych strukturach rad pedagogicznych (inf. anonimowe).
  3. Uczestnicy szkolenia dokonują analizy wyników.
  4. Uczestnicy szkolenia prezentują wnioski na temat sytuacji optymalnych.

Termin: 25 marca 2010 r. od godz. 14:00

 

13D/H – O czym się nie mówi w szkole – tabu w edukacji

Adresaci:

Nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, pedagodzy, psycholodzy szkolni.

Cele:

Przemilczenia w oświacie ograniczają jej rolę do osiągania celów formalnych – czyli do uzyskiwania stopni i punktów. Omijanie tematów tabu prowadzi także do powstawania braków edukacyjnych w postaci różnych przejawów rasizmu, nacjonalizmu, szowinizmu... W świecie wielokulturowości i migracji pomijanie jakiegokolwiek tematu z jakiegokolwiek powodu jest wyłącznie destrukcją. Przykładowo jednym z tematów tabu jest potrzeba instytucjonalnego kształcenia estetycznego – w ramach podstawy programowej, ze szczególnym uwzględnieniem posługiwania się piękną polszczyzną.

Opis szkolenia:

  1. Uczestnicy szkolenia identyfikują tematy tabu w oświacie.
  2. Uczestnicy szkolenia szukają związków tematów tabu z podstawą programową.
  3. Uczestnicy szkolenia w zespołach 4-osobowych opracowują scenariusze rozwiązań dla znalezionych tematów tabu w ramach codziennej pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej.

Termin: 29 kwietnia 2010 r. od godz. 14:00

 

13D/I – Prawa ucznia, prawa rodziców i prawa nauczyciela, czyli o zadaniach podmiotów w szkole

Adresaci:

Nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, pedagodzy, psycholodzy szkolni.

Cele:

Szkoła to miejsce, w którym spotykają trzy podmioty: uczniowie, nauczyciele i rodzice. Efektywność procesu edukacji w dużym stopniu zależy od spójności celów poszczególnych grup. Ważne jest zatem tworzenie właściwych relacji i poszanowanie praw wszystkich stron. Zadanie to często jest trudne do realizacji ze względu na rozbieżność interesów i brak zrozumienia. Celem szkolenia jest znalezienie rozwiązań przykładowych sytuacji konfliktowych.

Opis szkolenia:

  1. Uczestnicy szkolenia wyszukują w Karcie Nauczyciela treści dotyczące praw i zadań nauczycieli, uczniów i rodziców.
  2. Uczestnicy szkolenia sporządzają zestawienie zadań poszczególnych podmiotów.
  3. Uczestnicy szkolenia dokonują analizy zestawienia, zapisują wnioski w formie kontraktu między stronami.
  4. Uczestnicy szkolenia rozwiązują problem zaproponowany przez prowadzącego.

Termin: 26 kwietnia 2010 r. od godz. 14:00

 

Osoby zainteresowane udziałem w warsztatach prosimy o przesłanie wypełnionej i podpisanej karty zgłoszenia faksem lub pocztą (osobno na każdy warsztat). Aby pobrać kartę zgłoszenia, kliknij tutaj.

Fax: 32 209 53 13
Adres: ROM-E Metis, 40-530 Katowice, ul. Drozdów 21

Istnieje także możliwość zgłoszenia online.

Dodatkowych informacji udziela koordynator – Anna Dzięgiel:

tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 112
e-mail:

Opublikowano 8 września 2009
Zarchiwizowano 29 kwietnia 2010
Wróć