Magdalena Wieczorek

kierownik, nauczyciel-konsultant

e-mail:

na zdjęciu Magdalena Wieczorek

Wczoraj przeczytałam artykuł o tym, że również wychowanie fizyczne nauczyciele prowadzą zdalnie. Więc, pomyślałam sobie, że z realizacją zadań wychowawczych nauczyciele też sobie poradzą.

Nauczyciele oraz uczniowie są zobowiązani do realizacji podstawy programowej, przygotowania do egzaminów zewnętrznych, bo takie jest podstawowe zadanie szkoły. Jednak warto się zatrzymać i zadać sobie pytanie, jak JA pragnę funkcjonować, jako nauczyciel/wychowawca w nowej rzeczywistości. Wszyscy przekroczyliśmy próg ze świata offline do świata online. Trzeba się zatem zastanowić, jak nie odgrodzić się od tego, co zbudowaliśmy w tamtym świecie, ale postarać się zbudować MOST RELACJI. Jest wielu nauczycieli, którzy świetnie się poruszają w przestrzeni cyfrowej i są zaawansowani w użytkowaniu nowych technologii. Są też tacy, którzy są wykluczeni technologicznie, to są zazwyczaj nauczyciele z pokolenia baby boomers. I są tacy, którzy trochę po omacku poszukują lub eksperymentują. Natomiast wszyscy są świetnymi dydaktykami. Są szkoły zaawansowane technologicznie, korzystające z dziennika elektronicznego i są szkoły, które posiadają dzienniki papierowe i zakazują uczniom korzystania ze smarfonów.

To czego doświadczamy jest dla wszystkich lekcją. A każda lekcja ma swój początek i koniec. Początek już znamy, ale końca, niestety nie i na ten czas należy się przygotować. Trzeba zatem mieć plan na to wszystko co się dzieje i trzeba myśleć długoterminowo.

Most, który zbudujemy pomiędzy światami offline – online, powinien mieć solidne filary. Chciałabym, aby opierał się w relacji nauczyciele – uczniowie miedzy innymi na:

EMPATII

EMOCJACH

KONTAKCIE

TOWARZYSZENIU

RELACJACH

UWAŻNOŚCI

WSPIERANIU

ZROZUMIENIU

Wiem, że są nauczyciele, którzy już to robią. O tym, w jaki sposób pracuje wychowawczo ze swoją klasą VII, opowiadała Marta Florkiewicz-Borkowska podczas webinarium Wychowawcza online [1]. Jako germanistka i wychowawczyni postawiła na budowanie relacji z uczniami. Interesuje się co robią, jak sobie radzą, angażuje ich do bliższego poznawania się, integracji, do wspólnego poznawania nowych narzędzi cyfrowych, które wykorzystuje do komunikacji, a potem do edukacji.

W obliczy sytuacji, w której się znaleźliśmy, wszystko stanęło do góry nogami. Dlatego trzeba sobie wyznaczyć nowy cel dla swojej pracy i swojego rozwoju osobistego i zawodowego.

Wyobraźmy sobie moment, kiedy skończy się pandemia koronawirusa i wrócimy do szkoły, do pracy, do normalności. Nauczyciele staną przed swoimi uczniami. Jak wyobrażamy sobie zespół klasowy po zarazie? Co dalej? Należy myśleć perspektywicznie. To co przeżywamy obecnie wpłynie na naszą przyszłość. A najpewniej na relacje. Dlatego trzeba dołożyć wszelkich starań, aby nie zgubić potrzeb uczniów. Wiadomo są uczniowie, którzy pragną kontaktu i uważności ze strony wychowawcy każdego dnia, a są też tacy, którzy tej uwagi potrzebują mnie, albo wcale. Uczniowie odczuwają ogromna presję związaną ze zdalnym nauczaniem i wielogodzinnym siedzeniem przed komputerem. Warto zatem zadbać, aby poza lekcjami robili jakieś ciekawe rzeczy, które ich interesują i które wpływają na ich rozwój.

W kolejnych częściach cyklu artykułów Ze świata offline do świata online. Jak utrzymać relacje z uczniami [2] postaram się podzielić z Państwem pomysłami i doświadczeniem, w jaki sposób utrzymać kontakt ze swoimi uczniami oraz realizować ich potrzeby rozwojowe i wychowawcze.

 

Zachęcam Państwa do dzielenia się swoimi doświadczeniami w prowadzeniu wirtualnych lekcji wychowawczych i o towarzyszeniu swoim uczniom w tym trudnym czasie.

Zapraszam do przysłania maili z ciekawymi pomysłami na mój adres: lub skorzystania z dyżuru telefonicznego 32 209 53 14.

Zapraszam do rozmowy. Magdalena Wieczorek.


[1] https://blog.ceo.org.pl/nagranie-z-webinarium-wychowawcza-online-czy-warto-ja-wprowadzic-i-jak-to-zrobic-po-nowemu/ udostępnienie 26.03.2020, 12:59.

[2] Tekst powstał na podstawie własnych doświadczeń oraz webinarium: https://blog.ceo.org.pl/nagranie-z-webinarium-wychowawcza-online-czy-warto-ja-wprowadzic-i-jak-to-zrobic-po-nowemu/ udostępnienie 26.03.2020, 12:59.

Opublikowano 6 kwietnia 2020
Wróć