Dydaktyczne inspiracje

Wstęp «  
Gram, więc się uczę «  
Podpowiadajnik «  
Dzielimy się pomysłami «  
Miszungowy lyjamt «  

Opakowanie gry Mądry Zamek

kreatywnemaluchy.pl/gry/4442-smart-games-madry-zamek-5414301518709.html

 

Castle Logix czyli Mądry Zamek to zabawna, inteligentna gra przeznaczona dla dzieci od lat trzech do... no limit. Gra przeznaczona jest dla jednej osoby.

Jeśli się zastanawiasz, czy Twój uczeń może zostać architektem, kreatorem budowli, organizatorem przestrzeni, zaproponuj mu grę w Castle Logix. Dowiesz się, czy posiada zdolności rozwiązywania problemów, logicznego myślenia, planowania strategicznego i wizualnego, rozumowania przestrzennego, koncentracji uwagi, percepcji wzrokowo-ruchowej.

Grając w Castle Logic dziecko rozwinie w praktyce wszystkie wymienione wyżej umiejętności oraz doświadczy poczucia sprawczości. Gra podobna jest do opisanej już na naszej stronie gry Bunny Boo, jednak poziom zadań jest nieco bardziej skomplikowany.

 

Opis gry

Gra składa się z czterech drewnianych klocków, z trzech różnej długości wieżyczek oraz z książeczki z wzorami do układania. Klocki różnią się wielkością, zawierają kolorowe nadruki i okrągłe otwory. Trzy największe klocki posiadają inne nadruki (ale w tym samym kolorze) z przodu, inne z tyłu. Najmniejszy klocek ma nadruk w kolorze czerwonym – taki sam z przodu i z tyłu; jednak ustawienie nadruku względem otworu w klocku jest inne! Informacje te są bardzo istotne przy budowaniu zamku.

Każdy wzór w książeczce to zadanie, które polega na takim ułożeniu klocków, aby powstał zamek przedstawiony na ilustracji. Pierwsze zadania są bardzo proste, kolejne stają się coraz trudniejsze. Książeczka zawiera 48 wyzwań podzielonych na cztery poziomy trudności (po dwanaście zadań na każdy poziom). Najłatwiejsze ćwiczenia znajdziemy w kategorii starter, wyższe stopnie trudności to junior, ekspert i najtrudniejszy poziom – master. Wzory zadań z kategorii master stanowią nie lada łamigłówkę – przedstawiają tylko zarys kształtu zamku. Na drugiej stronie każdej kartki z wzorem zamku znajduje się podpowiedź – prawidłowe rozmieszczenie klocków.

 

Jak grać?

Wskazane jest, aby młodsze dziecko i dziecko z niepełnosprawnością wykonywało zadania zaczynając od najłatwiejszych. Poznaje wówczas rożne możliwości łączenia ze sobą elementów gry, ćwiczy pamięć, odnosi sukces, ma poczucie sprawczości. Starsze dziecko może samo wybrać numer zadania. Następnie rozmieszcza odpowiednio klocki i wieże, aby powstał zamek przedstawiony na ilustracji. Zamek musi być stabilny. Na koniec gracz sprawdza swoje ustawienie na odwrocie strony każdego zadania.

 

Modyfikacja gry:

  • Dziecko samo buduje dowolną konfigurację zamku, następnie przygląda się budowli przez określony czas (np. przez 30 sekund). Nauczyciel w tym czasie robi zdjęcie budowli. Następnie uczeń "rozbiera" budowlę, miesza klocki i po chwili on lub nauczyciel mają za zadanie odtworzyć budowlę z pamięci. Dziecko bardzo lubi występować w roli osoby sprawdzającej, a nauczyciel może się "specjalnie" pomylić, aby to uczeń musiał poprawnie ułożyć klocki. Po zakończeniu zadania należy porównać budowlę ze zdjęciem.
    W trakcie gry dziecko ćwiczy także pamięć świeżą, orientację i świadomość przestrzenną (pozwala na zrozumienie otoczenia i zrozumienie relacji między wskazanymi obiektami). Ważna też jest zamiana ról – dziecko sprawdza poprawność wykonania zadania, usprawnia wówczas zdolność koncentracji, ale także może wzmocnić poczucie własnej wartości.
  • Gra na czas. W grze bierze udział dwoje dzieci, najlepiej rówieśników. Każdy z graczy wybiera z książeczki dwa zadania do wykonania. W sumie uczniowie mają do wykonania cztery te same zadania. Nauczyciel włącza stoper i mówi Start! – wówczas pierwszy
    z uczniów wykonuje po kolei wybrane cztery zadania w kolejności dowolnej. Rozmieszcza odpowiednio klocki i wieże, aby powstał zamek przedstawiony na ilustracji. Zamek musi być stabilny. Na koniec nauczyciel sprawdza ustawienie na odwrocie strony każdego zadania. Po akceptacji nauczyciela uczeń przechodzi do kolejnego wyzwania.
    Po wykonaniu czwartego zadania nauczyciel wyłącza stoper i zapisuje czas. Do gry przystępuje drugi uczeń. Postępuje tak samo – na końcu nauczyciel porównuje czasy uczniów.
    W trakcie gry dziecko ćwiczy także umiejętność zdrowej rywalizacji, refleks i trudną sztukę przegrywania.
  • W grze bierze udział dwoje starszych dzieci, które wcześniej już grały w Castle Logix. Każde z dzieci rysuje własną propozycję zarysu kształtu zamku, wymieniają się kartkami. Na osobnej kartce, którą uczeń zostawia sobie rysuje rozwiązanie – czyli prawidłowe ustawienie klocków. Nauczyciel weryfikuje propozycje. Następnie uczniowie losują, kto pierwszy będzie budował według projektu kolegi. Uczeń wykonujący zadanie ma prawo skorzystać z jednej odpowiedzi kolegi.
    W trakcie gry dziecko rozwija także kreatywność i wyobraźnię przestrzenną oraz umiejętność werbalizowania myśli a także konieczność poproszenia o pomoc.

 

Dostosowanie gry dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i ze spektrum autyzmu

Przed przystąpieniem do grania nauczyciel powinien:

  • zapoznać dziecko z pudełkiem, w którym znajduje się gra oraz z jego zawartością;
  • omówić ilustrację na pudełku, porównać ją z klockami ułożonymi wewnątrz;
  • zrobić zdjęcie ułożenia klocków w środku;
  • polecić dziecku wyjąć klocki z pudełka, policzyć je, pooglądać dokładnie, jeśli to konieczne – powąchać (nowe, drewniane klocki intensywnie pachną), opisać ustnie i spróbować włożyć na swoje miejsca do pudełka;
  • podpowiedzieć lub pokazać fragment zdjęcia – jeśli to zadanie sprawi dziecku trudność;
  • starać się nie dawać dziecku gotowych odpowiedzi – dawać wskazówki np. mówić, który klocek położony jest prawidłowo lub który należy przestawić, obrócić – dziecko powinno samo dojść do prawidłowego rozwiązania;
  • rozpocząć grę od najłatwiejszego zadania z poziomu starter;
  • proponować dziecku kolejne zadania chwaląc jednocześnie za przechodzenie przez kolejne etapy gry;
  • proponować dziecku modyfikację gry – stosownie do jego umiejętności i możliwości, zachęcać do wypowiadania się;
  • podawać proste, krótkie polecenia w przypadku ustnych instrukcji np.: Wybierz najmniejszy klocek. Weź klocek z żółtym nadrukiem. Weź najdłuższą wieżę.
  • pracować na pozytywnych emocjach, doceniać kroki podjęte przez dziecko, chwalić za to, co już zrobiło, nie negować tego, że jeszcze czegoś nie zrobiło;
  • obserwować dziecko w trakcie gry, wyznaczyć zadanie ostatnie do wykonania, gdy okaże się, że czas na grę się kończy lub dziecko zaczyna być znużone.

Gimnastykuj swój mózg budując drewniany zamek 3D!

opracowała:
Anita Wieloch

Opublikowano 30 lipca 2018
Wróć