Dydaktyczne inspiracje

Wstęp «  
Gram, więc się uczę «  
Podpowiadajnik «  
Dzielimy się pomysłami «  
Miszungowy lyjamt «  

Opakowanie gry Króliczek

kreatywnemaluchy.pl/przedszkolne-drewniane/4646-smart-games-kroliczek-5414301518747.html

 

Gra edukacyjna Bunny Boo z serii Smart Games... czyli – gra z króliczkiem. I nie o to chodzi, aby gonić króliczka, ale by go odpowiednio ustawić, obrócić, przesunąć.
Czy króliczek jest w, na lub za klockiem? Brzmi niewinnie, ale możliwości usadowienia króliczka jest wiele. Dzieci układają kolorowe klocki w taki sposób, aby uzyskać wzór przedstawiony na ilustracji. Gra wprowadza dziecko w świat takich pojęć, jak: góra – dół, przód – tył, wewnątrz – na zewnątrz, widoczne – schowane. Podczas zabawy dziecko ćwiczy rozwiązywanie problemów, logiczne rozumowanie strategiczne, planowanie wizualne i przestrzenne, percepcję wzrokową-przestrzenną. Przeznaczona jest dla jednej lub dwóch osób. Wiek graczy: od lat dwóch do... ponad stu.

 

Opis gry

Gra składa się z trzech drewnianych, kolorowych klocków, drewnianej postaci króliczka oraz kart z sześćdziesięcioma zadaniami. Trójwymiarowy, największy klocek niebieski, pusty w środku posiada cztery ścianki z otworami w kształcie gwiazdki lub koła. Nieco mniejszy klocek żółty ma "dziurę" w kształcie koła. Czerwony klocek zawiera wgłębienie w kształcie półkola. Drewniany klocek – króliczek zachwyca uśmiechem. Wszystkie klocki można łączyć na wiele różnych sposobów – i to właśnie powoduje, że gra jest ekscytująca!

Bunny Boo czyli zabawa w trójwymiarowe puzzle 3D w przełożeniu na wyzwania proponuje cztery stopnie trudności: starter, junior, ekspert i mistrz. Zadania w kategorii starter są łatwe, mogą je wykonywać nawet dzieci dwuletnie. Mistrzowskie wyzwania wymagają przestrzennego i logicznego myślenia, kreatywności i czasu. Tak więc gra "rośnie" razem z dzieckiem!

 

Jak grać?

Zadanie dziecka: wskazać, wybrać lub wylosować kartę, wybrać klocki pasujące do karty, włożyć króliczka w odpowiednie miejsce zgodnie z wzorem przedstawionym na ilustracji. Niektóre zadania mogą wyglądać podobnie, dziecko powinno więc się skupić, żeby dostrzec różnicę: należy dokładnie sprawdzić, jak wysoko mają wystawać uszy króliczka!

Aby dziecko odniosło sukces i zachęciło się do logicznego rozwiązywania problemów powinno się zacząć od najprostszego zadania, a następnie zwiększać poziom trudności. Gra zawiera instrukcję, więc jeśli dziecko ma problem z rozwiązaniem zadania może skorzystać z podpowiedzi.

 

Modyfikacja gry

  • Zamiast kart z ilustracją zadania podaj dziecku instrukcję słowną np.:
    1. Włóż króliczka do wnętrza niebieskiego klocka tak, aby przez otwór w kształcie koła widać było oczka i uśmiech króliczka.
    W trakcie gry dziecko ćwiczy także koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową.
  • Zamiast kart z ilustracją zadania podaj dziecku instrukcję pisemną, może być zakończona pytaniem: np.:
    1. WŁÓŻ ŻÓŁTY KLOCEK DO WNĘTRZA NIEBIESKIEGO KLOCKA. NASTĘPNIE WŁÓŻ KRÓLICZKA DO WNĘTRZA ŻÓŁTEGO KLOCKA. KTÓREGO KLOCKA NIE UŻYWAŁEŚ W TYM ZADANIU?
    W trakcie gry dziecko ćwiczy także czytanie ze zrozumieniem oraz wyobraźnię przestrzenną i formułowanie wypowiedzi ustnej.
  • Dziecko samo pisze, rysuje lub podaje ustnie propozycję zadania – drugi gracz wykonuje zadanie.
    W trakcie gry dziecko ćwiczy umiejętność kreatywnego myślenia i werbalizacji myśli oraz ma poczucie sprawczości.
  • Zamiast kart z ilustracją zadania przygotuj karteczki z drukowanymi napisami: NAD, POD, PRZED, OBOK, W ŚRODKU, Z PRZODU, Z TYŁU. Dziecko losuje jedną, dwie lub trzy karteczki (wraz z ilością karteczek rośnie poziom trudności zadania). Jego zadaniem jest ułożenie króliczka zgodnie z zapisem na kartce (kartkach), tzn. jeśli dziecko wylosowało napisy PODPRZED może np. ułożyć króliczka przed żółtym klockiem, ale żółty klocek musi być pod czerwonym klockiem. Po wykonaniu zadania może opisać ustnie, gdzie znajduje się króliczek.
    W trakcie gry dziecko ćwiczy także orientację i świadomość przestrzenną (pozwala na zrozumienie otoczenia i zrozumienie relacji między wskazanymi obiektami) oraz umiejętność werbalizacji myśli i wypowiadania się.

 

Dostosowanie gry dla osób z niepełnosprawnością indywidualną i ze spektrum autyzmu

Przed przystąpieniem do grania nauczyciel powinien:

  • zapoznać dziecko z pudełkiem, w którym znajduje się gra oraz z jego zawartością;
  • omówić ilustrację na pudełku, porównać ją z klockami ułożonymi wewnątrz;
  • zrobić zdjęcie ułożenia klocków w środku;
  • polecić dziecku wyjąć klocki z pudełka, policzyć je, pooglądać dokładnie, jeśli to konieczne – powąchać, opisać ustnie i spróbować włożyć na swoje miejsca do pudełka;
  • podpowiedzieć lub pokazać fragment zdjęcia – jeśli to zadanie sprawi dziecku trudność;
  • starać się nie dawać dziecku gotowych odpowiedzi – dawać wskazówki np. mówić, który klocek położony jest prawidłowo lub który należy przestawić, obrócić – dziecko powinno samo dojść do prawidłowego rozwiązania;
  • rozpocząć grę od najłatwiejszego zadania z poziomu starter;
  • proponować dziecku kolejne zadania chwaląc jednocześnie za przechodzenie przez kolejne etapy gry;
  • proponować dziecku modyfikację gry i zachęcać do wypowiadania się;
  • podawać proste, krótkie polecenia w przypadku ustnych instrukcji np.: Wybierz te klocki, które widzisz na ilustracji. Postaw króliczka na czerwonym klocku.
  • pracować na pozytywnych emocjach, doceniać kroki podjęte przez dziecko, chwalić za to, co j u ż zrobiło, nie negować tego, czego j e s z c z e nie zrobiło;
  • obserwować dziecko w trakcie gry, wyznaczyć zadanie ostatnie do wykonania, gdy okaże się, że czas na grę się kończy lub dziecko zaczyna być znużone.

Życzę wielu radosnych chwil w towarzystwie króliczka!
Anita Wieloch

Opublikowano 12 lipca 2018
Wróć