Tytuł szkolenia | Liczba godzin | Prowadzący / kontakt |
Adolescencja – uwarunkowania psychologiczne oraz specyficzne zagrożenia tego okresu Biologiczne aspekty okresu adolescencji. Uwarunkowania psychologiczne dojrzewania. Zagrożenia okresu dojrzewania – analiza zjawiska przemocy rówieśniczej oraz problematyki samouszkodzeń. Skuteczna praca z adolescentem.
| 10 | Katarzyna Jaworska
32 209 53 12 lub 14 wew. 102 |
Budowanie poczucia wartości u dzieci i młodzieży Teoria Nataniela Brandena na temat filarów poczucia własnej wartości. Budowanie skuteczności i zaradności życiowej u dzieci. Budowanie i wzmacnianie optymistycznego stylu wyjaśniania zdarzeń życiowych. Podstawy psychologii behawioralno-poznawczej w pracy z dzieckiem.
| 10 | Mirosława Bochner
32 209 53 12 lub 14 wew. 149 |
Dyscyplina i ład w klasie, czyli o tzw. zręczności pedagogicznej Czynniki / zachowania nauczyciela wpływające na zachowanie dyscypliny w klasie – wg H. P. Noltinga. Wybrane metody utrzymywania dyscypliny w trakcie lekcji.
| 10 | Wioleta Baraniak
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 |
Dzieci i młodzież w sytuacji rozwodu i / lub śmierci bliskich – czyli podstawowe informacje jak wspomóc dzieci i młodzież w sytuacji psychologicznych utrat Rozwód jako dodatkowy kryzys w cyklu życia rodziny. Dzieci, młodzież i dorośli w sytuacji rozwodu – jak spostrzegają i jak radzą sobie z ta sytuacją. Sposoby wspierania dzieci w sytuacji rozwodu rodziców. Etapy żałoby, rozumienie śmierci przez dzieci i młodzież, sposoby wspierania ucznia w sytuacji żałoby.
| 5 | Wioleta Baraniak
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 |
Dziecko w obliczu żałoby – grupa wsparcia i interwencje indywidualne Rodzaje strat, konsekwencje negatywne i pozytywne. Rozumienie śmierci w aspekcie rozwojowym. Etapy procesu żałoby. Sposoby radzenia sobie ze stratą. Program grupy wsparcia dla dzieci przeżywających żałobę.
| 15 | Beata Łęcka
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 |
Dziecko w rodzinie zrekonstruowanej Mity a rzeczywistość rodzin zrekonstruowanych. Elementy różniące rodzinę zrekonstruowaną od tradycyjnej. Etapy rozwoju rodziny zrekonstruowanej. Sposoby pracy z "rodzicem zewnętrznym". Program grupy wsparcia dla dzieci z rodzin zrekonstruowanych. Negocjacje rodzinne.
| 10 | Beata Łęcka
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 |
Dziecko w sytuacji rozwodu rodziców Doświadczenie rozwodu w aspekcie rozwojowym. System przekonań na temat rozwodu i związanych z nim strat a efektywna pomoc dziecku. Czynniki pomagające dziecku w radzeniu sobie z sytuacją kryzysu rodzinnego związanego z rozwodem. Program grupy wsparcia dla dzieci przeżywających sytuację rozwodu rodziców. Budowanie platformy porozumienia na rzecz dziecka – elementy warsztatu mediatora.
| 15 | Krystyna Szczęsna-Witkowska
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 |
Jak bierni obserwatorzy mogą stać się bohaterami? – moduł I Projektu Bohaterskiej Wyobraźni prof. Zimbardo Jak zwyczajni ludzie stają się potworami... lub bohaterami? (od eksperymentu stanfordzkiego do Projektu Heroicznej Wyobraźni). Sposoby przezwyciężania neutralności i bierności w sytuacjach kryzysowych – koncepcja "codziennego bohatera" oraz "bohatera w gotowości". Przeciwdziałanie efektowi widza – elementy treningu w oparciu o scenariusze zajęć z młodzieżą.
| 14 | Krystyna Szczęsna-Witkowska
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 Tomasz Wojtasik
32 209 53 12 lub 14 wew. 112 |
Jak rozmawiać z młodzieżą o stresie i emocjach Wypracowanie adekwatnych do wieku projektów profilaktycznych dotyczących zagadnień stresu i emocji. Udana godzina wychowawcza – jak podczas godziny wychowawczej poruszać problematykę zdrowia psychicznego i zaburzeń emocjonalnych.
| 5 | Beata Birnbach
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 |
Kiedy dziecko jest agresywne... Teorie zachowań agresywnych. Funkcja agresywnych zachowań u dzieci. Oblicza dziecięcej agresji. Główne wyznaczniki agresji. Cyberprzemoc. Profilaktyka uniwersalna agresywnych zachowań.
| 5 | Katarzyna Jaworska
32 209 53 12 lub 14 wew. 102 |
Mobbing rówieśniczy i inne zachowania agresywne Pojęcie i cechy mobbingu. Etapy zachowań mobbingowych. Cechy agresora i cechy ofiary. Skutki mobbingu w szkole. Strategie antymobbingowe.
| 5 | Katarzyna Jaworska
32 209 53 12 lub 14 wew. 102 |
Pomoc dziecku w trudnych sytuacjach życiowych Podstawowe informacje na temat kryzysów rozwojowych u dzieci. Wspieranie dziecka w przejściu sytuacji kryzysowych (pojawienie się rodzeństwa, śmierć ważnej osoby, lęki..).
| 5 | Mirosława Bochner
32 209 53 12 lub 14 wew. 149 |
Profilaktyka problemowa – agresja słowna uczniów, gry uczniowskie i techniki manipulacyjne, zapobieganie zakłóceniom lekcji Zaczepki słowne, aluzje, prowokacje uczniów – sposoby radzenia sobie z agresją słowną ucznia. Krytyczne oceny, techniki manipulacyjne – sposoby skutecznej interwencji.
| 15 | Wioleta Baraniak
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 |
Przemoc i nadużycia seksualne wobec dziecka Wykorzystanie seksualne, skala zjawiska. Objawy wykorzystania i przemocy seksualnej. Procedura postępowania z osobą, która doświadczyła przemocy seksualnej.
| 5 | Ewa Kustwan-Mróz
32 209 53 12 lub 14 wew. 102 |
Skuteczne metody pracy z agresją Program przeciwdziałania mobbingowi na terenie szkoły – środki zaradcze na poziomie szkoły / klasy / jednostki. Zasady interwencji w sytuacjach przemocy. Strategie pracy ze złością u dzieci i młodzieży. Ćwiczenia interakcyjne i ich zastosowanie w pracy z agresją.
| 15 | Beata Łęcka
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 Krystyna Szczęsna-Witkowska
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 |
SOS – pomoc szkole w sytuacji kryzysu Interwencja wobec zagrożeń suicydalnych. Zasady interwencji kryzysowej w wypadku śmierci samobójczej ucznia (postwencja). Stres pourazowy. Podstawy zaburzeń depresyjnych. Problematyka samouszkodzeń w wieku dorastania. Wspieranie ucznia w przypadku śmierci rodzica. Spotkanie superwizyjne.
| 35 | Zespół Interwencji Kryzysowej |
Strażnicy uśmiechu czyli jak rozwijać kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów Umiejętność konstruktywnego rozwiązywania problemów osobistych i społecznych. Optymalne strategie przezwyciężania nieprzyjemnych stanów psychicznych w obliczu trudności. Sposoby adekwatnego wyrażania swoich potrzeb i wartości oraz efektywnego komunikowania.
| 25 | Beata Łęcka
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 Krystyna Szczęsna-Witkowska
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 |
Szkoła wobec śmierci ucznia – zasady działania po śmierci samobójczej i naturalnej – krok po kroku - Zalecenia działań dla szkół w przypadku śmierci samobójczej ucznia w oparciu z uwzględnieniem zaleceń Amerykańskiego Towarzystwa Suicydologicznego.
Rozmawiać czy nie rozmawiać o tragicznym zajściu (śmierci ucznia, nauczyciela itp.)? – dylematy nauczycieli, sposoby prowadzenia pracy z klasą, indywidualnej rozmowy z uczniem. Rodzice uczniów w sytuacji kryzysu – sposoby dotarcia z informacją do rodziców uczniów, nauczyciele w sytuacji tragicznej śmierci ucznia – czego potrzebują, by poczuć się bezpieczniej i odzyskać sprawność działania. Śmierć naturalna a śmierć samobójcza – podobieństwa i różnice w zakresie interwencji.
| 15 | Wioleta Baraniak
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 Mirosława Bochner
32 209 53 12 lub 14 wew. 149 |
Zagrożenia suicydalne – rozpoznanie, interwencja, działania szkoły - Czynniki ryzyka zachowań suicydalnych: pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe.
- Rozpoznawanie zagrożeń suicydalnych i interwencja na każdym etapie.
- Co robić, a czego nie robić, gdy uczeń zgłasza myśli czy zamiary samobójcze.
- Trening rozwiązywania problemów jako element profilaktyki zachowań samobójczych.
| 10 | Wioleta Baraniak
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 Mirosława Bochner
32 209 53 12 lub 14 wew. 149 |
Trening antystresowy: umysł – ciało – dieta Stres w życiu osobistym i zawodowym; nowe spojrzenie na zjawisko stresu w oparciu o badania nad stresem, czynniki ochronne wobec stresu. Ciało jako detektor stresu. Treningi relaksacyjne i elementy wizualizacji jako sposoby radzenia sobie ze stresem. Stres a tzw. choroby psychosomatyczne. Elementy diety antystresowej.
| 15 | Wioleta Baraniak
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 Mirosława Bochner
32 209 53 12 lub 14 wew. 149 |
Trening Umiejętności Wychowawczych Komunikowanie jako wspieranie czyli jak rozmawiać szanując inność i odrębność dziecka. Demokratyczne i autokratyczne czyli o warunkach wychowawczej dyscypliny. "Brawo, super..." czyli o chwaleniu pozwalającym budować wiarę we własne możliwości.
| 15 | Mirosława Bochner
32 209 53 12 lub 14 wew. 149 Wioleta Baraniak
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 |
Uzależnienia behawioralne współczesnego dziecka i nastolatka – internet, hazard, komputer... Wpływ nowych technologii na dzieci i młodzież. Zespół uzależnienia od Internetu komputera, gier komputerowych. Mity i fakty na temat hazardu. Współczesne badania na temat uzależnień behawioralnych.
| 10 | Ewa Kustwan-Mróz
32 209 53 12 lub 14 wew. 102 |
Wartości – pomoc czy przeszkoda w skutecznych oddziaływaniach wychowawczych System wychowawczy oparty na wartościach. Strategia "zadośćuczynienia" – kluczowe elementy, konstruktywne zachowania wychowawcy i pomocne narzędzia (w opracowaniu A. Karasowskiej). Warunki skuteczności działań wychowawczych stosowanych w praktyce szkolnej. Praca z rodzicami przyjmującymi odmienne wartości w wychowaniu dziecka.
| 12 | Krystyna Szczęsna-Witkowska
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 |
Zaburzenia depresyjne u dzieci i młodzieży – ABC pierwszej pomocy Rozpoznawanie zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży. Wstępna rozmowa z uczniem i rodziną, w której pojawia się podejrzenie zaburzeń depresyjnych. Rola szkoły w rozpoznawaniu i wspieraniu ucznia i rodziny z zaburzeniami depresyjnymi.
| 20 | Beata Birnbach
32 209 53 12 lub 14 wew. 124 |
Zadania dyrektora i nauczycieli szkoły / placówki w sytuacji kryzysowej – przepisy prawne Zadania statutowe szkoły / placówki w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa. Ustawowe obowiązki i odpowiedzialność dyrektora / nauczycieli szkoły / placówki w ww. zakresie. Delegowanie uprawnień dyrektora szkoły / placówki w zakresie spraw bezpieczeństwa w szkole / placówce.
| 5 | Ewa Fiedziukiewicz
32 209 53 12 lub 14 wew. 108 |