Jak rozmawiać z nastolatkami o seksie?

 

W imieniu organizatorów zapraszamy Państwa do udziału w warsztatach pt.: Jak rozmawiać z nastolatkami o seksie?

Warsztaty będą jednocześnie inauguracją cyklu seminaryjno-warsztatowego (p)odpowiedzi.

 

Celem warsztatów jest przygotowanie dorosłych, którzy zamierzają rozmawiać z młodzieżą o ludzkiej seksualności zarówno merytorycznie – co powinni wiedzieć – jak i praktycznie – w jaki sposób powinni to zrobić.
Spotkanie zostało przygotowane na podstawie badań przeprowadzonych wśród młodzieży licealnej. To właśnie ich potrzeby oraz poglądy zostały wykorzystane do stworzenia scenariusza warsztatu.

Trenerzy postarają się odpowiedzieć na następujące pytania:

  • W jakim wieku zacząć rozmawiać z dzieckiem seksie?
  • Co należy powiedzieć?
  • Jak poradzić sobie z własnymi uprzedzeniami oraz emocjami?
  • Co dzisiejsza młodzież wie na temat seksu?
  • Jakiego języka użyć podczas takiej rozmowy?
  • Jak zadbać o samego siebie podczas rozmowy o seksie?

Prowadzący: Małgorzata Ohme, Michał Pozdał – Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

 

Małgorzata Ohme
Psycholog rozwojowy ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się psychoedukacją w zakresie prowadzenia warsztatów dla młodzieży, nauczycieli i rodziców oraz psychoterapii dzieci, młodzieży i rodzin. Interesuje się także psychodietetyką.

Michał Pozdał
Trener młodzieży, wykładowca ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej i Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej w Warszawie. Jest certyfikowanym trenerem Teatru Forum oraz Dramy, specjalistą do spraw profilaktyki społecznej. Prowadzi warsztaty dotyczące przemocy, dyskryminacji oraz różnorodnych problemów społecznych. Jest członkiem międzynarodowej organizacji European AIDS Treatment Group.

 

Polecamy lekturę wywiadu z prowadzącymi w serwisie internetowym Gazety Wyborczej pt. Co z tego, że mój kot jest na Facebooku?
http://wyborcza.pl/1,76842,9445383,Co_z_tego__ze_moj_kot_jest_na_Facebooku_.html

 

Terminy warsztatów (do wyboru):

18 października 2011 r. (wtorek) w godz. 14:30 – 16:30 (7K/1)
Rejestracja uczestników od 14:00

lub

19 października 2011 r. (środa) w godz. 10:00 – 13:00 (7K/2)
Rejestracja uczestników od 9:30

 

Miejsce:

Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej – Wydział Zamiejscowy w Katowicach; Katowice, ul. Kossutha 9

 

Udział w warsztatach jest bezpłatny.
Liczba miejsc jest ograniczona. O uczestnictwie decyduje kolejność zgłoszeń.

 

Jeśli wyraża Pani/Pan gotowość udziału prosimy o rejestrację online na warsztaty w dniu 18 października (7K/1) lub 19 października (7K/2), albo dokładne wypełnienie i podpisanie zamieszczonego formularza zgłoszeniowego oraz przesłanie go do organizatora w nieprzekraczalnym terminie 17 października 2011 r.:

  • faksem: 32 209 53 13
  • lub pocztą pod adres:
    Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach
    ul. Drozdów 21; 40-530 Katowice

    (z dopiskiem na kopercie: PODPOWIEDZI)

 

System rejestracji online automatycznie prześle Pani/Panu potwierdzenie otrzymania zgłoszenia pod adres e-mail podany w wypełnionym formularzu zgłoszeniowym. Jest to równoznaczne z zakwalifikowaniem Pani/Pana do udziału w konferencji.

 

Potwierdzenia uczestnictwa w Konferencji otrzymają Państwo w dniu 18 i 19 października podczas rejestracji.

 

Kontakt z organizatorami:

Tomasz Wojtasik
Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach
ul. Drozdów 21; 40-530 Katowice
tel. 32 209 53 12 lub 14 wew. 112
e-mail:

 

Organizatorzy:

Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej – Wydział Zamiejscowy w Katowicach
Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach w Katowicach

Szkoła Wyższa Psychologii SpołecznejRegionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach

 

 

Cykl seminaryjno-warsztatowy (p)odpowiedzi.

 

Prezentowany projekt jest rozwinięciem problematyki prezentowanej w latach 2000 – 2009 podczas dziesięciu edycji organizowanych przez nas konferencji naukowo – szkoleniowych z zakresu profilaktyki HIV/AIDS. W każdej edycji brało udział ok. 300 nauczycieli. Od 1999 r. przyglądamy się danym dot. epidemiologii HIV/AIDS Polsce. Z niepokojem reflektujemy coraz większą liczbę zakażeń związanych z transmisją seksualną, większy procentowy udział ludzi młodych wśród osób zakażonych oraz wzrost zakażeń w populacji MSM.

Uwzględniając skalę zjawiska, dostrzegamy konieczność stałego zwiększania kompetencji nauczycieli w zakresie dialogu z młodzieżą na tematy związane z rozwojem psychoseksualnym i towarzyszącymi mu zagrożeniami.

Dwudniowe spotkania w ramach cyklu będą składały się każdorazowo z:

  • części seminaryjno-wykładowej dla ok. 150 osób (czas trwania do 3 godz.)
  • oraz części warsztatowej dla osób zainteresowanych pogłębieniem wiedzy i wzrostem umiejętności w zakresie poruszanej.

Spotkania w ramach cyklu będą odbywać się co dwa miesiące.

 

Partnerzy projektu: Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach, Wydział Zamiejscowy SWPS w Katowicach, Wydział Opieki Zdrowotnej ŚUM, Wydział Nadzoru nad Systemem Opieki Zdrowotnej ŚUW w Katowicach

W opisywanym projekcie kolejny raz podejmujemy próbę spojrzenia na zagrożenia związane z HIV/AIDS w szerszym kontekście edukacji zdrowotnej, programów z zakresu profilaktyki i psychoedukacji realizowanych w szkołach oraz badań interdyscyplinarnych dotyczących sytuacji psychospołecznej dzieci i młodzieży.

 

Cele szczegółowe projektu:

  • podniesienie poziomu wiedzy uczestników na temat edukacji zdrowotnej w tym profilaktyki HIV/AIDS i prawidłowości rozwoju psychoseksualnego młodzieży oraz okresu dojrzewania,
  • dostarczenie uczestnikom wiarygodnej i aktualnej wiedzy na temat sprawdzonych metod pracy z uczniami i rodzicami w obszarze psychoedukacji i profilaktyki,
  • doskonalenie kompetencji w zakresie prowadzenia z młodzieżą zajęć w obszarze edukacji zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki HIV/AIDS,
  • zwiększenie swobody psychologicznej nauczycieli w rozmowach z młodzieżą na tematy związane z rozwojem psychoseksualnym i okresem adolescencji.

 

Uzasadnienie
Najbardziej użyteczne programy profilaktyczne łączy rozwijanie przez nie tzw. kluczowych umiejętności. Dają one dzieciom i młodzieży perspektywę szczęśliwego życia tzn. w przyszłości pomogą odbiorcom opierać się niebezpieczeństwu narkomanii, alkoholizmu, niechcianych ciąż, zachowaniom ryzykownym w kontekście HIV/AIDS czy uciekania się do przemocy. Zaliczają się do tych umiejętności takie elementy kompetencji emocjonalnej i społecznej jak: świadomość własnych uczuć i zdolność panowania nad nimi, kontrolowanie impulsów, empatia i zdolność przyjmowania określonych perspektyw widzenia, współpraca i umiejętność dyskutowania.

Z drugiej strony, aby jakakolwiek profilaktyka była skuteczna, musi spełniać przynajmniej dwa warunki. Konfrontując człowieka z niebezpieczeństwem, musi przekonać odbiorcę, że dotyczy ono również jego i równocześnie, że w jego mocy leży skuteczna ochrona siebie i innych. W związku z tym, skuteczny program profilaktyczny to program przekazujący wiedzę, kształcący umiejętności praktyczne, rozwijający postawy, wspierający i motywujący do stosowania wiedzy oraz umiejętności praktycznych w życiu codziennym.

 

Adresatami projektu są osoby związane z edukacją zdrowotną i profilaktyką: nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni, lekarze, pielęgniarki szkolne, studenci kierunków medycznych i pedagogicznych, pracownicy pomocy społecznej, pracownicy i wolontariusze organizacji pozarządowych działających na rzecz młodzieży, edukacji oraz osób wykluczonych społecznie.

Opublikowano 10 października 2011
Zarchiwizowano 19 października 2011
Wróć