Kultura i klimat szkoły w profilaktyce zachowań "problemowych" dzieci i młodzieży
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 18 grudnia 2024
Zapraszamy na Konferencję Kultura i klimat szkoły w profilaktyce zachowań "problemowych" dzieci i młodzieży.
Tegoroczna konferencja realizowana w ramach kampanii Falochron dla Śląska będzie składa się dwóch części: wykładowej i warsztatowej.
Podczas konferencji będziemy mówić o wpływie kultury organizacyjnej szkoły na dobrostan uczestników życia szkolnego a także o wizerunku szkoły zależnym od panującego w niej klimatu. Podejmiemy również kwestię relacji rówieśniczych w kontekście przyjaźni szkolnych. Wykłady poprowadzą edukatorzy-praktycy, mogą zatem Państwo liczyć na połączenie wiedzy teoretycznej z jej praktycznym zastosowaniem w realiach życia szkolnego. W ramach konferencji będą Państwo mogli uczestniczyć także w zajęciach warsztatowych poświęconych różnorodności w szkole, będących wprowadzeniem do kursu "Na marginesie... O przeciwdziałaniu dyskryminacji w szkole".
Zapraszamy!
Adresaci: dyrektorzy, nauczyciele oraz doradcy zawodowi szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Plan konferencji:
I dzień – 25 września 2024 r. (wykłady online)
Miejsce: online na platformie ClickMeeting
9:00 – 9:15 – Rozpoczęcie konferencji
9:15 – 10:15 – Kultura organizacyjna i klimat szkoły a dobrostan społeczności szkolnej
Tatiana Ryczko – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Łaziskach Górnych, nauczycielka języka polskiego, coach
10:15 – 11:15 – Otwartość na różnorodność jako warunek dobrego klimatu szkoły
Anna Dzięgiel – liderka programu "Uczeń z doświadczeniem migracji w szkole", nauczycielka-konsultantka
11:15 – 11:30 – Przerwa
11:30 – 12:30 – Przyjaźnie szkolne jako ważny czynnik chroniący – jak wspierać uczniów w budowaniu satysfakcjonujących relacji z rówieśnikami
Jolanta Niewińska – pedagog szkolny, nauczycielka współorganizująca
12:30 – 12:45 – Podsumowanie konferencji
II dzień – 27 września 2024 r. (warsztaty stacjonarne)
Miejsce: ROM-E Metis w Katowicach
10:00 – 13:00 – Otwórz się na różnorodność – wprowadzenie do kursu "Na marginesie... O przeciwdziałaniu dyskryminacji w szkole"
Anna Dzięgiel – liderka programu "Uczeń z doświadczeniem migracji w szkole", nauczycielka-konsultantka
Warunki uczestnictwa – I dzień – wykłady online
Udział w konferencji / seminarium jest nieodpłatny.
Szkolenie zakończone.
Warunki uczestnictwa – II dzień – warsztaty stacjonarne
Udział w szkoleniu jest nieodpłatny.
Szkolenie zakończone.
Koordynatorka konferencji:
Anna Pawłowska
tel.: 32 209 53 12 lub 14
wew. 116
e-mail:
O prelegentach:
Anna Dzięgiel – nauczyciel-konsultant
Absolwentka filologii słowiańskiej i polskiej – na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego. Dyplomowana nauczycielka języka polskiego z długoletnim doświadczeniem pracy w szkole.
Trenerka edukacji międzykulturowej i antydyskryminacyjnej; regionalna liderka programów Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie "Autobiografia spotkań międzykulturowych" oraz "Uczeń z doświadczeniem migracji w szkole". Współautorka "Przewodnika po polskim systemie edukacji dla uczniów i rodziców/opiekunów z doświadczeniem migracyjnym" w ramach projektu "Szkoła dostępna dla wszystkich" Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
Ambasadorka Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie – promuje działalność edukacyjną Muzeum w środowisku edukacyjnym województwa śląskiego, organizując wspólne warsztaty i seminaria dla nauczycieli. Współpracuje także z Żydowskim Instytutem Historycznym w Warszawie, Żydowskim Muzeum Galicja oraz Fundacją TOLI na rzecz pogłębiania wiedzy o dziedzictwie polsko-żydowskim, kształtowania postawy szacunku wobec różnorodności i przeciwdziałania wszelkim formom ksenofobii.
Prowadzi szkolenia w obszarach: sytuacja dzieci z rodzin migracyjnych, metody nauczania języka polskiego jako obcego, przeciwdziałanie dyskryminacji i wykluczeniu oraz ocenianie kształtujące, współpraca z rodzicami, kompleksowe wspomaganie szkół (certyfikat Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji), budowanie sieci współpracy i wspierania między nauczycielami.
Jolanta Niewińska – nauczyciel-konsultant
Pedagożka, terapeutka i doradczyni zawodowa, a przede wszystkim pasjonatka edukacji, która wierzy w potencjał każdego ucznia. Obecnie wspiera nauczycieli i specjalistów w pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, dzieląc się swoim doświadczeniem z innymi pedagogami i nauczycielami. Kwalifikacje terapeuty pedagogicznego, oligofrenopedagoga oraz terapeuty integracji sensorycznej pozwalają jej na holistyczne podejście do rozwoju każdego ucznia. Pomaga im w doborze odpowiednich metod i strategii, dostosowanych do indywidualnych potrzeb każdego dziecka.
Jako entuzjastka nowoczesnych technologii inspiruje nauczycieli do ich stosowania w pracy z uczniami. Jest praktykiem metody Kids Skills oraz Skillful Class, co dodatkowo wzbogaca jej warsztat pracy.
Wierzy, że edukacja ma moc zmieniania świata na lepsze i chce być częścią tej zmiany.
Tatiana Ryczko
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 im. Powstańców Śląskich w Łaziskach Górnych, wcześniej wicedyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Mikołowie (do 2019 r.). Nauczyciel języka polskiego, wcześniej także dziennikarstwa i wiedzy o kulturze, mediator sądowy i coach. Pracuje z przekonaniem, że każdy z nas jest inny i każdy z nas jest wyjątkowy. Jest otwarta na drugiego człowieka, a pomaganie innym sprawia jej ogromną radość.