Program kursu "Prowadzenie mediacji w oświacie"
Celem kursu jest przygotowanie uczestników do:
- samodzielnego planowania i prowadzenia pełnego procesu mediacji w oświacie (rówieśniczych, szkolnych i oświatowych),
- wspierania członków danej społeczności (grupy, klasy, szkoły) w budowaniu pozytywnego klimatu opartego na wzajemnej akceptacji i współpracy,
- planowania i koordynowania pracy klubu mediatorów rówieśniczych.
Czas trwania kursu: 100 godzin dydaktycznych
Forma szkolenia:
- zajęcia odbywają się w formie hybrydowej (zajęcia w formie online nie przekraczają 20% kursu),
- wykłady i prezentacje – do 10% szkolenia,
- formy praktyczne (symulacje, omówienia i informacje zwrotne, ćwiczenia, dyskusje) – 90% szkolenia.
Zakres tematyczny jest zgodny ze standardami szkolenia mediatorów (Uchwała nr 1/2023 Społecznej Rady ds. alternatywnych metod rozwiązywania sporów przy Ministrze Sprawiedliwości) oraz efektami kształcenia opisanymi w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji dla kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie mediacji w oświacie" (Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 listopada 2023 r. Dz.U. z dnia 24 listopada 2023 r. poz. 1283).
Treści kształcenia:
- Efektywna komunikacja w sytuacji konfliktu.
- Podstawy komunikacji interpersonalnej: dobre nawyki w komunikacji, bariery w komunikacji, style komunikacji.
- Aktywne słuchanie (parafraza, klaryfikacja, podsumowanie, odzwierciedlanie, komunikat "ja").
- Emocje w komunikacji/konflikcie: rozpoznawanie i wyrażanie emocji przez dzieci i dorosłych, zarządzanie emocjami.
- Komunikacja pomiędzy dorosłymi a dziećmi - nierównowaga stron ze względu na wiek, rolę lub stanowisko.
- Style zarządzania klasą/grupą a aspekty kreowania konfliktu.
- Sposoby radzenia sobie z trudnymi rozmówcami.
- Fazy rozwoju, dynamika grupy, role grupowe (w tym role grupowe przyjmowane w konflikcie).
- Komunikacja między jednostką a grupą – budowanie równowagi stron.
- Teoria konfliktu w tym rozwiązania i pseudorozwiązania konfliktów.
- Diagnoza konfliktu: poziomy, przyczyny, rodzaje konfliktów w środowisku oświatowym, dynamika konfliktów – model eskalacji konfliktu.
- Różnice pomiędzy pojęciami: problem, konflikt, kryzys.
- Sposoby rozwiązywania konfliktów, sprawiedliwość naprawcza.
- Negocjacje (rodzaje negocjacji, BATNA, WATNA).
- Charakterystyka konfliktów indywidualnych i grupowych, działania grupy w konflikcie, charakterystyka konfliktu w sieci.
- Strategie radzenia sobie z konfliktem w zależności od fazy rozwoju.
- Regulacje prawne dotyczące prowadzenia
mediacji.
- Podstawy prawne prowadzenia mediacji.
- Wybrane zagadnienia z zakresu prawa oświatowego w kontekście rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole, w tym w ramach przepisów o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich.
- Wprowadzenie do mediacji.
- Mediacje: definicje, idea mediacji, cele, etapy, standardy, strategie i rodzaje, korzyści.
- Zasady mediacji.
- Osoba mediatora: postawa i rola, etyka, praktyka, status prawny, wynagrodzenie.
- Wskazania i przeciwwskazania do prowadzenia mediacji, ograniczenia mediacji.
- Rola stron, pełnomocników i innych uczestników mediacji.
- Spotkania mediacyjne.
- Nawiązanie kontaktu ze stronami.
- Rodzaje i przebieg spotkań indywidualnych i wspólnych.
- Monolog mediatora.
- Techniki zarządzania procesem mediacji, m.in. korzystanie ze spotkań indywidualnych i wspólnych.
- Rodzaje, znaczenie i rola pytań w mediacji.
- Wykorzystanie technik mediacyjnych w praktyce - symulacje mediacji z udziałem osób dorosłych.
- Dokumentacja przebiegu mediacji: porozumienie, ugoda, protokół.
- Wdrażanie mediacji w środowisku oświatowym.
- Miejsce mediacji w podstawie programowej oraz aktach wewnętrznych obowiązujących w szkole/przedszkolu/placówce.
- Rodzaje mediacji w środowisku oświatowym: oświatowe, szkolne, rówieśnicze.
- Przygotowanie do wdrażania mediacji w szkole: diagnoza zasobów i potrzeb, etapy wdrażania mediacji, program wdrażania, spotkania informacyjne, spotkania rozwijające umiejętności komunikacyjne i rozwiązywania konfliktów dla różnych grup odbiorców.
- Współpraca mediatora ze specjalistami szkolnymi i budowanie sieci wsparcia mediatorów.
- Mediacje szkolne i rówieśnicze – procedury, przebieg, dokumentacja.
- Rola rodziców w procesie wdrażania oraz prowadzenia mediacji w szkole.
- Specyfika konfliktów w środowisku oświatowym.
- Konflikty z udziałem osób dorosłych i dzieci/uczniów - symulacje mediacji.
- Konflikty uczniowskie (uczeń-uczeń, uczeń-grupa/klasa) – symulacje mediacji szkolnych.
- Konflikty uczniowskie (uczeń-uczeń) – symulacje mediacji rówieśniczych.
- Organizowanie i koordynowanie pracy klubu
mediatorów rówieśniczych.
- Mediacje rówieśnicze krok po kroku: różne modele mediacji rówieśniczych, zasady i standardy pracy mediatorów rówieśniczych, kwalifikacja spraw do mediacji rówieśniczych.
- Zasady wyboru mediatorów rówieśniczych.
- Program i przebieg szkolenia dla uczniów.
- Metody i techniki pracy z grupą.
- Kreowanie wizerunku klubu mediatorów rówieśniczych i wspieranie ich działań.
- Rola koordynatora: szkolenie, promocja, wspieranie i superwizja mediatorów rówieśniczych.
- Praktyczne aspekty szkolenia mediatorów rówieśniczych.
Potwierdzenie efektów kształcenia:
- Wiedza uczestników z poszczególnych dziedzin zostanie sprawdzona w formie testu w dwóch częściach oraz poprzez wykonanie przez uczestników aktywności na platformie e-learningowej Moodle.
- Umiejętności uczestników zostaną potwierdzone przez prowadzących zajęcia praktyczne. Zostanie to udokumentowane wpisami w karcie uczestnika.
Warunki ukończenia kursu:
Warunkiem uzyskania zaświadczenia o ukończeniu kursu z wynikiem pozytywnym jest:
- udział w co najmniej 90 godzinach zajęć (w tym co najmniej 75 godzinach zajęć stacjonarnych),
- zaliczenie wszystkich obowiązkowych aktywności na platformie Moodle,
- zaliczenie z wynikiem pozytywnym testów wiedzy,
- uzyskanie pozytywnych ocen od prowadzących zajęcia praktyczne.
Osoby, które nie spełnią ww. warunków, uzyskają jedynie potwierdzenie uczestnictwa w szkoleniu.