Szkoła dla ASA. Szkoła od Z jak Zrozum do A jak Akceptuj
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 17 czerwca 2022
ZAPRASZAMY
dyrektorów szkół ogólnodostępnych
bez oddziałów dla uczniów z autyzmem
do zgłoszenia szkoły do udziału w:
III edycji Programu
Szkoła dla ASA
Szkoła przyjazna uczniom z autyzmem
Ważne: Program skierowany jest wyłącznie do szkół z województwa śląskiego.
Udział szkoły w Programie Szkoła dla ASA zgłasza Dyrektor Szkoły. W ramach udziału w Programie Dyrektor deleguje 2 nauczycieli do uczestnictwa w szkoleniach.
Warunki zgłoszenia:
- Dyrektor lub Wicedyrektor Szkoły zapisuje się online na szkolenie – formularz zgłoszenia.
- Po zgłoszeniu Dyrektora lub Wicedyrektora online, należy wypełnić i przesłać skan Zgłoszenie szkoły do udziału w Programie Szkoła dla ASA (19.14 KB), w którym wskazuje się liderów zaangażowanych w realizację Programu – 2 nauczycieli.
- Dyrektor otrzymuje link do zapisów dla liderów – 2 nauczycieli ze szkoły, liderzy zapisują się indywidualnie.
- Z każdej szkoły uczestniczy w spotkaniach 2 liderów (obowiązkowo) i w miarę możliwości, Dyrektor.
- Liderzy (obowiązkowo) i Dyrektor (w miarę możliwości) biorą udział w zaplanowanych szkoleniach zgodnie z harmonogramem.
Czas trwania Programu: październik 2021 – październik 2022
Szkolenie realizowane jest online.
Po spełnieniu warunków realizacji odbywa się certyfikacja szkoły: szkoła otrzymuje Dyplom Szkoły dla ASA – szkoły przyjaznej uczniom z autyzmem.
Uwaga! Liczba miejsc w III edycji Programu ograniczona – 10 szkół.
Warunki uczestnictwa:
- Czas realizacji Programu: październik 2021 – październik 2022;
- Do Programu zgłasza szkołę Dyrektor poprzez wypełnienie zgłoszenia oraz na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej;
- Liderzy Programu w szkole przygotowują: Diagnozę Szkoły, Program Dostosowania;
- Co najmniej 70% pracowników Szkoły bierze udział w obowiązkowym bezpłatnym szkoleniu Rady Pedagogicznej oraz szkoleniu dla pracowników obsługi i administracji, przygotowanych zgodnie z przesłaną diagnozą szkoły, prowadzonych przez koordynatorki Programu;
- Liderzy Programu lub osoby wyznaczone przez Dyrektora placówki konsultują działania Szkoły z koordynatorkami Programu co najmniej raz w miesiącu;
- Liderzy zobowiązani są do przeszkolenia wszystkich pracowników szkoły do dnia 15 grudnia 2022 (korzystając z wiedzy, doświadczenia i materiałów koordynatorek i prowadzących spotkania), protokół ze szkolenia należy przesłać koordynatorkom;
- Co najmniej 70% nauczycieli bierze udział w realizacji Programu;
- Co najmniej 70% nauczycieli podnosi systematycznie swoje kwalifikacje w zakresie pracy z uczniem ze spektrum autyzmu (udział każdego nauczyciela w co najmniej jednym szkoleniu tematycznym w roku szkolnym 2021/2022);
- Co najmniej 70% nauczycieli dostosowuje pracę w klasie do możliwości i potrzeb ucznia z autyzmem – wymagana dokumentacja w postaci prezentacji multimedialnej na spotkaniu w czerwcu 2022;
- Wszyscy uczniowie z autyzmem w placówce systematycznie biorą udział w życiu klasy i szkoły stosownie do swoich możliwości;
- Pracownicy szkoły (co najmniej 70% nauczycieli i pracownicy obsługi i administracji) tworzą warunki wsparcia rówieśniczego w szkole dla każdego ucznia z autyzmem – wymagana dokumentacja przykładowych rozwiązań dla każdego ucznia z autyzmem;
- Co najmniej 70% nauczycieli skutecznie włącza ucznia z autyzmem w grupę rówieśniczą (na miarę jego możliwości – wymagana dokumentacja przykładowych rozwiązań dla każdego ucznia z autyzmem);
- Co najmniej 70% personelu administracyjnego i obsługowego szkoły bierze udział w realizacji działań usprawniających funkcjonowanie ucznia z autyzmem w szkole – wymagana dokumentacja przykładowych rozwiązań;
- Rodzice współpracują z nauczycielami, wspólnie tworząc szkołę przyjazną uczniom z autyzmem – wymagana dokumentacja przykładowych rozwiązań.
Szkoła, która spełniła warunki ukończenia Programu otrzymuje w terminie: październik – listopad 2022 Dyplom Szkoły dla ASA po złożeniu wymaganej dokumentacji do dnia 17 czerwca 2022:
- Okresowe sprawozdania z realizacji podjętych działań.
- Raport końcowy z realizacji Programu.
- Prezentacja praktyczna z podjętych działań.
- Ankieta ewaluacyjna.
- Opis dobrych praktyk.
Cel: poprawa poziomu funkcjonowania ucznia i efektywności nauczania ucznia ze spektrum autyzmu w szkole
Cele szczegółowe:
- stworzenie szkoły przyjaznej uczniom ze spektrum autyzmu;
- podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z uczniem ze spektrum autyzmu;
- właściwa organizacja pracy w klasie z uczniem ze spektrum autyzmu;
- zwiększenie udziału w życiu klasy i szkoły ucznia ze SA
- stworzenie warunków wsparcia rówieśniczego w klasie dla ucznia ze spektrum autyzmu;
- włączenie ucznia z spektrum autyzmu w grupę rówieśniczą;
- stworzenie warunków do efektywnego rozwoju ucznia ze spektrum autyzmu;
- współpraca wszystkich pracowników szkoły w realizacji działań usprawniających funkcjonowanie ucznia ze spektrum autyzmu;
- podniesienie efektywności współpracy rodziców w zakresie tworzenia szkoły przyjaznej uczniom ze spektrum autyzmu.
Terminy i tematyka szkoleń w roku 2021, szkolenia w roku 2022 będą podane w późniejszym czasie.
Spotkanie 1: 19 października 2021 r. w godz. 15:00 – 18:15
- Szkoła dla ASA – szkoła przyjazna uczniom ze spektrum autyzmu.
- Szkoła dla ASA – zasady udziału szkół, założenia, regulamin przyznawania Dyplomu.
- Szkoła dla ASA – dostosowanie szkoły, wpływ na efektywność procesu dydaktycznego.
- Uczeń ze spektrum autyzmu w szkole. Kompendium dyrektora. Obowiązki szkoły. Przepisy prawne.
Prowadzący: Elżbieta Kiper, Anita Wieloch, Katarzyna Niemotko
Spotkanie 2: 26 października 2021 r. w godz. 15:00 – 18:15
EDU – TEAM – trójkąt mocy w przestrzeni edukacyjnej ucznia w spektrum autyzmu. Współpraca uczeń-rodzic-nauczyciel
Prowadzący: Sylwia Kowalska, Anita Wieloch, Katarzyna Niemotko
Spotkanie 3: 24 listopada 2021 r. w godz. 15:00 – 18:15
Uczeń ze spektrum w szkole. Bariery i wsparcie – z punktu widzenia samorzecznika
Prowadzący: Marek Stankiewicz, Anita Wieloch, Katarzyna Niemotko
Spotkanie 4: 8 grudnia 2021 r. w godz. 15:00 – 18:15
Uczeń ze spektrum autyzmu na lekcji – sposób na udaną lekcję.
Prowadzący: Dorota Kozłowska, Anita Wieloch, Katarzyna Niemotko
Warunki uczestnictwa
Udział w szkoleniu jest nieodpłatny.
Miejsce spotkań online: platforma ZOOM lub platforma Clickmeeting – w dniu spotkania każdy uczestnik otrzyma link do logowania.
Liczba godzin: 30
Prowadzący:
Elżbieta Kiper – dyrektor szkoły, wieloletni nauczyciel pracujący z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnym poziomie edukacyjnym, w tym ze spektrum autyzmu.
Sylwia Kowalska – współtwórczyni Fundacji Autism Team. Działaczka na rzecz środowiska rodzin osób z autyzmem. Wieloletnia koordynatorka ogólnopolska Klubu Rodziców. Organizatorka i współautorka licznych szkoleń dla rad pedagogicznych, warsztatów dla rodziców i specjalistów oraz spotkań autorskich (m.in. Porozmawiajmy o autyzmie). W jej słowniku nie istnieje słowo: niemożliwe. Prywatnie mama fantastycznego Jana (15 lat) z autyzmem i milionem innych zalet.
Marek Stankiewicz – Biolog terenowy z powołania i wykształcenia, fotograf z pasji życiowej. Jak sam mówi – "jestem Aspie, mam zespół Aspergera, ASD, jestem w spektrum autyzmu – jakkolwiek to zwać".
Przez fotografię, swojego bloga "Autistic snapshots/ Photography and Asperger" i wystąpienia publiczne stara się pokazać ludziom jak osoba w spektrum autyzmu widzi i odbiera świat. Zajmuje się również pomaganiem osobom autystycznym – między innymi pracuje jako pedagog i szkoleniowiec (ukończył oligofrenopedagogikę i zdobył uprawnienia diagnostyki ASD, obecnie jest w trakcie szkolenia na konsultanta transkulturowej psychoterapii pozytywnej).Dorota Kozłowska – nauczyciel z ponad 35 letnim doświadczeniem w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi ze spektrum autyzmu.
Kurs skierowany do dyrektorów i nauczycieli zgłoszonych do Programu Szkoła dla ASA.