Przygotowanie ucznia z zespołem Aspergera do egzaminu ósmoklasisty
Anita Wieloch
nauczyciel-konsultant
e-mail:
- Podaj uczniowi konkretne daty i godziny egzaminów.
- Określ miejsce i warunki (dostosowania) egzaminu.
- Wyznacz termin, w którym uczeń odwiedzi swoje miejsce egzaminu (wykluczy to ewentualny lęk przed "nieznanym").
- Sporządź z uczniem (i w porozumieniu z rodzicem) kalendarz: od dziś do dnia pierwszego egzaminu, 16 czerwca 2020.
- Krótko zaplanuj czynności powtórkowe w każdym dniu: przedmiot, arkusz, zadania.
- Wpisz czynności powtórkowe w harmonogram dnia ucznia, jeśli uczeń ma już taki ustalony.
- Zaznacz w harmonogramie przerwy na relaks, higienę psychiczna. Pokaż uczniowi ćwiczenia relaksacyjne.
- Ustal reguły wypełniania arkusza.
- Wspieraj ucznia w przestrzeganiu harmonogramu dnia i w pracy z arkuszem egzaminacyjnym, chwal za wykonywane zadania!
- Stwórz system dodatnich wzmocnień, nagród wspomagających ucznia w jego uczeniu się. Posługuj się pozytywnym, afirmującym językiem:
- Gratuluję! Jeżeli nadal będziesz pracować systematycznie, rozwiążesz zadania w arkuszu egzaminacyjnym;
- Doskonale wykonane zadanie!
- Pracujesz naprawdę szybko/dokładnie!
- To Twoje osiągnięcie, brawo!
- Jestem z Ciebie dumna!
- Cieszę się, że oddałeś zadanie na czas!
Opracowała Anita Wieloch
korzystając z artykułu Bożeny Buckiej: Poradnik dla ósmoklasistów i maturzystów – do przygotowania się do powtórek, czas dostępu: 18.05.2020
Opublikowano 22 maja 2020