Anita Wieloch

nauczyciel-konsultant

e-mail:

na zdjęciu Anita Wieloch

"No to, czym jest ten autyzm, Pani Anito?" Odpowiedzią na to pytanie – zadawane bardzo często, przez nauczycieli, ludzi niezwiązanych z oświatą, rodziców – miałam rozpocząć cykl codziennych wiadomości must know o autyzmie. Ale wczoraj wieczorem dostałam maila od nauczycielki, oligofrenopedagoga, jednocześnie mamy Kacpra, piętnastolatka ze spektrum autyzmu i z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym:

Obserwuję szkolne nakręcanie się. Dyrektorzy egzekwują pracę od nauczycieli, nauczyciele od rodziców, rodzice od biednych dzieci... tych zadań jest więcej niż zwykle. Czy dałoby się napisać coś sensownego o nieprzeciążaniu rodziców uczniów niepełnosprawnych, bo to przecież ich obciąża się najbardziej? To taka moja luźna propozycja. Dwa tygodnie 24h/dobę z Kacprem czyni mnie pewnie bardziej podatną na frustrację.

Zmieniam więc treść pytania: czym jest autyzm DZIŚ? W dobie zamkniętych placówek edukacyjnych?

Autyzm to zaburzenie neurozrozwojowe przejawiające się trudnościami w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji społecznych, werbalnej i niewerbalnej komunikacji oraz specyficznymi, powtarzającymi się wzorcami zachowań, zainteresowań i aktywności.

W sytuacji, gdy dziecko z autyzmem ma przebywać obecnie w domu przez 24h na dobę oznacza to, że cała organizacja życia z autyzmem spada na współdomowników, czyli na rodziców, rodzeństwo, czasem babcie i dziadków. Brak wsparcia zewnętrznego... Realizacja podstawy programowej "schodzi" na plan drugi. Co więc powinien zrobić nauczyciel uczący dziecko z autyzmem zdalnie?

  1. Poznać sytuację rodzinną dziecka.
  2. Poinformować dziecko, dlaczego musi uczyć się teraz w domu (Historyjka społeczna dla młodszych uczniów z autyzmem. Dlaczego muszę uczyć się w domu?)
  3. Dać rodzicowi wskazówki, w jaki sposób zorganizować dziecku miejsce do nauki szkolnej w domu (Dziecko ze spektrum autyzmu – nauka w domu – co podpowiedzieć rodzicom).
  4. Napisać wspólnie z rodzicem (kontaktując się telefonicznie, e-mailowo, lub – podyktować rodzicowi ustnie) plan dnia dla dziecka.
  5. Przedstawić rodzicowi korzyści rewalidacyjne płynące ZE WSZYSTKICH DOMOWYCH CZYNNOŚCI WYKONYWANYCH WSPÓLNIE Z DZIECKIEM lub indywidualnie przez dziecko (Jak prowadzić zajęcia rewalidacyjne przez Internet z młodszymi dziećmi z niepełnosprawnością. Wskazówki dla rodziców).
  6. Wspierać słownie rodzica (mail, telefon), nie pytać czy dziecko już zrobiło zadania, ale jak się czuje, czy się boi, co można jeszcze zrobić, aby w tych warunkach niecodziennych funkcjonowało lepiej.

Mama Kacpra, jako nauczyciel, prowadzi lekcje poglądowe, wysyła swoim uczniom... filmiki nagrane z udziałem syna, prezentujące ćwiczenie wykonywania domowych czynności.

Zamiatanie
Ciasteczka mocy
Zdejmowanie poszewek z pościeli

Proponuje także przeczytanie ciekawego artykułu o tym, jak wygląda zdalne nauczanie w szkole w Niemczech. Uczmy się od siebie nawzajem. OkiemNauczyciela.pl – Jak wygląda niemiecka szkoła podczas pandemii koronawirusa?

Pamiętajmy, dziś najważniejszy jest człowiek! Bądźmy nauczycielami, ale także ludźmi. Jako nauczyciele wspierajmy rodziny osób z autyzmem, nie tylko przesyłajmy zadania do realizacji.

Kampania Autyzm. Codzienność... organizowana przez Metis pod hasłem Popatrz na autyzm odwrotnie, od Z jak Zrozum do A jak Akceptuj brała pod uwagę właśnie "polepszenie" właśnie CODZIENNOŚCI osób ze spektrum. Teraz niezwykle skomplikowanej. Pozbawionej wsparcia z zewnątrz. Czy na pewno? Czekamy na pomysły.

Z wielką pokorą
Anita Wieloch

Opublikowano 6 kwietnia 2020
Wróć