Anna Dzięgiel

nauczyciel-konsultant

e-mail:

na zdjęciu Anna Dzięgiel

Od początku przymusowej izolacji spowodowanej pandemią pojawił się problem edukacji dzieci i młodzieży. Nauczanie przeniosło się do sieci, co nie zawsze przynosi oczekiwane efekty, o których czytamy i słyszymy z różnych stron.

Można zaryzykować stwierdzenie, że nauczyciele i rodzice na całym świecie zastanawiają się, jak w praktyce zrealizować to trudne zadanie.

Co zrobić, aby edukacja w domu stała się przyjemniejsza, a przez to bardziej efektywna? W jaki sposób młodzi ludzie mogą w "niewidzialny sposób" przejmować odpowiedzialność za swoje uczenie się?

Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w artykule Simone Kern

Dlaczego uczenie się w domu powinno być bardziej samokierujące i mniej uporządkowane opublikowanym w edutopia.org: Why Learning at Home Should Be More Self-Directed – and Less Structured
18 marca 2020 r. Simone Kern napisała na Twitterze, że proste "odtwarzanie szkół w domu" przepuszcza doskonałą okazję do zaangażowania dzieci w autentyczne, samodzielne uczenie się.
Simone Kern
24 marca, 2020

 

Uczniowie zostali w domu z powodu zagrożenia koronawirusem. Tymczasem media społecznościowe wypełnione są kolorowymi harmonogramami nauczania przesłanymi przez zapobiegliwych rodziców. Napotkali jednak trudności z wdrożeniem tych harmonogramów – częściowo dlatego, że ciasne, tradycyjne podejście systemu edukacji ma często więcej wspólnego z kontrolą tłumu niż z efektywnym uczeniem się.

Nagłe przejście do pracy z domu może stanowić pewien rodzaj zakłócenia, otwierając jednocześnie przed uczniami świetną okazję do autentycznego, głębokiego uczenia się, które jest bardziej samokierujące, zabawniejsze, bardziej dostosowane do rozwoju młodych ludzi – i o wiele łatwiejsze w zarządzaniu przez rodziców niż stosy kart pracy.

Dawanie uczniom pewnego wyboru w zakresie uczenia się buduje wewnętrzną motywację, niezależność i kreatywność. Mogą badać rzeczywiste problemy, które ich interesują, znajdować rozwiązania, tworzyć modele lub pisać raporty, które ich rozwijają. Podczas gdy w tradycyjnej klasie 20-30 uczniom może być trudno [uczyć się w ten sposób], rodzice w domu mogą pozwolić swoim dzieciom na większą swobodę wyboru tematów do nauki, książek do czytania i sposobów wykorzystania czasu.

Uwolnieni od rygorystycznych wymagań programowych większości szkół – które zbytnio koncentrują się na testowaniu i standardach – rodzice mogą pozwolić sobie w tym czasie na poszukiwania, budowanie umiejętności krytycznego myślenia i co najmniej równie krytyczne pragnienie uczenia się, które będzie można zastosować w różnych dziedzinach nauki.

 

Odkrywanie nauki

Dla małych dzieci zabawa jest odkryciem naukowym. Rzucanie zabawkami, ściskanie gąbki lub wirowanie w kółko uczy fizyki. Wspieraj więc darmową zabawę za pomocą dostępnych zabawek, takich jak klocki, szaliki, kocyk i kartony. Przygotuj eksperyment naukowy z przedmiotami gospodarstwa domowego. Starsi uczniowie mogą przejąć inicjatywę w przeprowadzeniu eksperymentu, a następnie zapisać swoje wyniki w raporcie laboratoryjnym.

Natura jest drogą do badań naukowych. Uczniowie mogą spędzać czas [z rodzicami] na podwórku lub w parku i rozmawiać o tym, co widzą: cykle wodne, ekosystemy i łańcuchy pokarmowe. Zbierajcie kwiaty [które nie są pod ochroną] i sprawdzajcie ich nazwy. Stwórzcie dziennik obserwacji ptaków lub ogrodu.

 

Zrozumienie badań społecznych

Znajdź książki o historii lub kulturach, które twoje dzieci chcą badać. Wiele bibliotek uwolniło katalogi cyfrowe w czasie kryzysu. Po ukończeniu czytania przez dzieci rzuć im wyzwanie, aby stworzyły pokaz lalek, plakat lub książkę z obrazkami podsumowującą to, czego się nauczyły.

Technikę tę można również zastosować do filmów lub programów. Prowokuj do pytań, a nawet sceptycyzmu, które są kluczowe dla rozwijania umiejętności krytycznego myślenia. Oglądaj filmy historyczne lub międzynarodowe ze swoimi dziećmi i rozmawiaj podczas oglądania. Zapytaj, co myślą o tym, co się dzieje, wskaż historyczne nieścisłości lub uprzedzenia i zauważ podobieństwa i różnice między kulturą w filmie a własną.

 

Ujarzmianie matmy

W matematyce, podobnie jak w innych przedmiotach, zachowaj prostotę. Małe dzieci mogą ćwiczyć liczenie lub odpowiednie dla wieku fakty matematyczne z prawdziwymi przedmiotami, takimi jak guziki lub monety. Gotowanie to kolejny świetny sposób na nauczanie matematyki w świecie rzeczywistym. Uświadomienie sobie, jak wygląda półtora kubka mąki, stanowi podstawę uczenia się ułamków. Przećwicz mnożenie i dzielenie, dzieląc lub mnożąc składniki przepisu. Gry planszowe oferują kolejną okazję do ćwiczenia matematyki, licząc pieniądze lub przesuwając określoną liczbę pól.

 

Nauka języka

Zachęć dzieci do czytania, umożliwiając im wybór książek. Uczynienie czytania wspólnym działaniem jest bardziej efektywne niż narzucenie określonej liczby stron do przeczytania, więc zastanów się nad poświęceniem czasu na rodzinne czytanie, a potem mów o tym, co przeczytałeś. Po prostu rozmawianie ze swoimi dziećmi – o czymkolwiek – jest korzystne. Właśnie w taki sposób jesteśmy zaprogramowani do nauki języka.

Utrwalanie uczenia się – przegląd informacji w celu wzmocnienia pojęć tak, aby pozostały w pamięci długotrwałej – nie musi być skomplikowane. Omawianie tego, co robisz każdego dnia, może pomóc w zdobyciu nowej wiedzy.

Jeśli Twoje dziecko ma co najmniej 3 lata, wypróbuj kilka dostępnych instrukcji wczesnego czytania.

Pisanie to kolejna podstawowa technika poprawy rozumienia języka. Rzuć wyzwanie starszym dzieciom, aby napisały własną książkę z obrazkami lub opowiadania. Nauczanie pisma ręcznego z zastosowaniem różnych przyborów utrzymuje zaangażowanie małych dzieci – spróbuj używać markerów, kredek lub farb lub odrysowuj litery na tacach z piaskiem lub ryżem.

 

Pojmowanie sztuki

Sztuki wizualne poprawiają funkcjonowanie mózgu i samopoczucie, a muzyka usprawnia pamięć i inteligencję werbalną. Wszystkie sztuki wspierają rozwój umiejętności motorycznych, kreatywność i rozwiązywanie problemów. Zachęcaj dzieci do malowania, rysowania, rzeźbienia za pomocą domowego ciasta, do zabawy lub rękodzieła, na przykład tworzenia bransolet przyjaźni. Materiały nie muszą być skomplikowane – wystarczą podstawowe, takie jak klej, papier, nożyczki i pudełka kartonowe.

Muzyka to kolejny kluczowy obszar do odkrywania sztuki w domu. Dzieci mogą uczyć się nowych piosenek, wymyślać własne lub zamieniać przedmiot gospodarstwa domowego, jak stara puszka, w instrument muzyczny. Udostępnij swoje ulubione albumy na lekcję historii muzyki. Dla dzieci, które grają na instrumentach, wydrukuj nuty ulubionych piosenek pop, gier wideo i animacji lub zaoferuj wybór, pozwalając im wybrać klasyczny utwór do nauki z utworów w domenie publicznej. Jeśli masz w szafie zakurzony, stary instrument, załóż zespół rodzinny. Poproś dzieci, aby odkryły sztukę dramatyczną, planując i wykonując przedstawienie kukiełkowe, grając lub tańcząc.

 

Znalezienie czasu na zabawę i ruch

Dopóki ekrany są wyłączone, bardzo małe dzieci będą aktywne, ale starsze dzieci, które są przyzwyczajone do "siedzenia i zdobywania" nauki, mogą potrzebować zachęty. Spróbuj porannego rodzinnego treningu, aby przyspieszyć metabolizm i sprawić, by w mózgu płynęły szczęśliwe substancje chemiczne. Dzieci mogą spotkać się z przyjaciółmi, aby wspólnie ćwiczyć podczas wideokonferencji. Zapewnij wybór, pozwalając każdemu członkowi rodziny wybrać bezpłatne treningi online z jogi, tańca lub sztuk walki. W końcu pozwól dzieciom poprowadzić rodzinę według własnego schematu ćwiczeń.

 

Uczenie się umiejętności życiowych

Przy większej liczbie ludzi w domu jest więcej gotowania i sprzątania. Wykonywanie obowiązków domowych rozwija umiejętności rozwiązywania problemów, umiejętności ogólne i motoryczne oraz etykę pracy. Spraw, by obowiązki maluchów sprawiały radość najmłodszym dzięki pomysłowej narracji. "Jesteśmy piratami, a te zabawki to skarby – kto może odzyskać najwięcej skarbów w skrzyni?" lub "Nadchodzi gigant, który nienawidzi brudnych podłóg. Jeśli nie usuniemy tego, zanim on tu dotrze, zje nas!" Starsze dzieci są często motywowane do wykonywania obowiązków domowych, jeśli zaangażujesz je w ten proces. Zorganizuj spotkanie rodzinne, aby wymienić wszystkie obowiązki, które należy wykonać codziennie, i wspólnie przeprowadź burzę mózgów.

 

Sprawdzaj możliwości

Nie czuj się zmuszony do robienia każdego przedmiotu każdego dnia. Dzieci mogą spędzić cały dzień, wykonując jedną lub dwie czynności. Autentyczne uczenie się odbywa się w rzeczywistych, znaczących kontekstach. Dopóki dzieci się poruszają, tworzą lub bawią, uczą się. Niech ciekawość i zabawa będą Twoimi przewodnikami.

Opracowanie: Anna Dzięgiel

Opublikowano 27 marca 2020
Wróć