Grażyna Skirmuntt

nauczyciel-konsultant

e-mail:

na zdjęciu Grażyna Skirmuntt

Twoje dzieci się nudzą? Świetnie! To znaczy, że są gotowe na nowe, kreatywne wyzwania. Z pewnością lubią bajki, prawda? No, bo kto nie lubi bajek? Dorośli też je lubią, tylko muszą sobie o tym przypomnieć. Niespodziewanie nadarzyła się dobra okazja, aby to zrobić... Gotowi? Zaczynamy!

Poszukaj w swoim domu 10 - 15 "magicznych" przedmiotów. Ozdobne pudełeczko, flakonik po perfumach, kredka, kamyczek ze sztucznej biżuterii, wstążeczka, kostka do gry, szkatułka, kluczyk, rękawiczka bez pary, gipsowy motylek... wszystko może się przydać.

Każdy "magiczny" przedmiot to metafora, która będzie inspiracją do wymyślenia fragmentu bajki.

Poukrywaj je w różnych miejscach w domu i zaproponuj dzieciom poszukiwania. Z młodszymi dziećmi pobaw się w ciepło – zimno. Dla starszych możesz przygotować wskazówki np. pięć kroków w lewo, dwa prosto, obrót o 90 stopni, szukaj na wysokości 45 cm. od podłogi itp. Razem z "magicznym" przedmiotem ukryj wskazówki umożliwiające odszukanie kolejnego przedmiotu. Wskazówki możesz napisać w obcym języku, którego uczy się Twoje dziecko. Wtedy przy okazji zabawy pociecha poćwiczy czytanie i rozumienie tekstu napisanego w języku obcym. Liczba kroków do przejścia może być wynikiem działania matematycznego, a kierunek ruchu przedstawiony nazwami stron świata. Wiadomość możesz zaszyfrować (np. szyfrem Cezara), napisać ją sympatycznym atramentem (sokiem z cytryny lub mlekiem), przedstawić w postaci wykreślanki lub rebusu. Dobrym pomysłem jest wybranie fragmentów tekstu np. z podręcznika biologii, chemii, geografii czy historii i ułożenie z nich podpowiedzi. Możesz także ułożyć zagadki związane z rodzinnymi historiami czy upodobaniami domowników, np. ulubiony kolor mamy, naczynie, z którego babcia lubi pić kawę albo ulubiona zupa taty.

Gdy już wszystko przygotujesz opowiedz dzieciom historię Bajki, która zgubiła swoją treść. Możesz skorzystać z naszej opowieści:

Dawno, dawno temu..., a może to było wczoraj?
Za siedmioma górami, za siedmioma morzami..., a może tuż za rogiem?
Pewnego dnia obudziła się Bajka. Przeciągnęła się rozkosznie w swoim wygodnym, bajowym łóżeczku, wstała, rozejrzała się wokół siebie i... zaczęła rozpaczliwie płakać. Nagle, nie przestając płakać, wybiegła...
Nie wiem gdzie pobiegła i jak długo się błąkała po okolicy.
Spotkałam ją przed naszym domem. Zmarzniętą, spragnioną i głodną. I bardzo, bardzo smutną...
Jak się domyślacie zaprosiłam ją do naszego domu, poczęstowałam pysznymi ciasteczkami i ciepłą herbatą z miodem i cytryną, otuliłam ciepłym kocem...
Bajka powolutku wypiła herbatę, zjadła ciasteczko i opowiedziała, co jej się przydarzyło.
Otóż, gdy, jak co dzień obudziła się, rozkosznie przeciągnęła w swoim wygodnym, bajkowym łóżeczku, wstała i rozejrzała wokół siebie, wtedy zorientowała się, że gdzieś zgubiła swoją TREŚĆ.
Przerażona tym strasznym odkryciem, czym prędzej pobiegła jej szukać. Od tej chwili błąka się i szuka swojej treści. Wciąż bezskutecznie!
W tym miejscu swojej opowieści Bajka rozszlochała się jeszcze mocniej.
Aha, Bajka przypomniała sobie, że wieczorem poprzedniego dnia odwiedził ją tajemniczy gość. Niestety, Bajka nie umiała sobie przypomnieć, kim ów gość był i po co przyszedł..., ale był z niego niezły figlarz. Gdy zmęczona rozmową Bajka usnęła, tajemniczy gość zabrał jej treść, podzielił ją na (liczba magicznych przedmiotów) części, a każdą z nich w tajemniczy sposób zamienił na przedmiot.
Czy już domyślacie się, na czym polega Wasze zadanie? Pomóżcie Bajce odszukać zaginioną treść.
Odnajdźcie wszystkie magiczne przedmioty, w które Gość Figlarz pozamieniał fragmenty treści Bajki. Odgadnijcie, jaka część treści Bajki została w nich zaklęta. Spiszcie (lub narysujcie) poszczególne fragmenty i ułóżcie z nich całą opowieść. Zapiszcie ją lub nagrajcie na dyktafon.

Odnajdywanie przedmiotów, nadawanie im sensu i układanie z nich historii to zabawa dla dzieci w każdym wieku. Nawet dla tych, które już są rodzicami czy dziadkami.

Opisana zabawa przede wszystkim rozwija wyobraźnię. W świecie pełnym obrazów (telewizja, gry komputerowe, wszechobecne reklamy) nasze dzieci mają coraz mniej przestrzeni do kreowania własnych wyobrażeń. A przecież istnieje silny pozytywny związek pomiędzy rozwiniętą wyobraźnią a umiejętnością samodzielnego i logicznego myślenia, przewidywania konsekwencji, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy faktami.

Wspólna kreatywna zabawa może być fascynującą przygodą, w czasie której dziecko pozwala nam zajrzeć do świata swoich fantazji. Czasem tylko na chwilę... Skorzystajcie z niej zanim minie.

Opracowanie: Grażyna Skirmuntt

Opublikowano 18 marca 2020
Wróć