Motywowanie godnościowe - zarządzanie turkusowe w szkole
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 4 października 2019
Nasze dzisiejsze szkoły są najprawdopodobniej dalej od samozarządzania niż większość innych rodzajów organizacji. Zamieniliśmy szkoły prawie wszędzie w bezduszne fabryki, które przerabiają uczniów w partiach po 25 w klasie, rok po roku. Dzieci widzą się jako jednostki wymagające prowadzenia w kierunku wytyczonym przez zdefiniowany program nauczania. Na końcu tego cyklu ci, którzy dopasowali się do tego szablonu, kończą szkoły z sukcesem. Reszty pozbywamy się po drodze. (Fredric Laloux)
Czy szkoła masowa, obowiązkowa i zbiurokratyzowana, jest w stanie odpowiedzieć na wyzwania turkusowej organizacji? Szkoła skupiona na wydajności, na obowiązkowym "wszyscy to samo", "tak samo" i "w tym samym czasie", bez skutecznej kultury rozwiązywania konfliktów?
Z drugiej strony, czy bez zmian w sposobie zarządzania i - szerzej – myślenia o organizacji jako takiej, szkoła ma szansę być równoprawnym partnerem dla innych instytucji? Znaczyć coś w świecie, w którym wymyślono już stanowisko zwane chief happiness officer, czyli osobę odpowiedzialną za zapewnienie satysfakcji w miejscu pracy. Bo przecież szczęśliwy pracownik to pracownik wydajny!
Należy więc pamiętać, że turkusowa szkoła to nie efekt deklaracji ani apelu: zróbmy sobie turkusową szkołę, ale wyższy poziom świadomości związany z zaufaniem, wybaczaniem i wzajemnym zrozumieniem. To właśnie wartości, przekonania i samoświadomość znaczenia własnego potencjału pozwalają ludziom tworzyć szkoły turkusowe. Kultura zarządzania to zaufanie, a nie kontrola, a sukces turkusowej szkoły to współpraca nauczycieli, uczniów i rodziców, a także wsparcie zewnętrznego środowiska.
Jak wobec tego zorganizowane powinno być środowisko? Jaką rolę pełni nauczyciel i w jaki sposób powinni funkcjonować uczniowie?
To pytania, na które spróbujemy odpowiedzieć podczas spotkania z gościem specjalnym prof. Andrzejem Blikle, które odbędzie się 4 października 2019 r. w siedzibie Ośrodka w godzinach 10:00 – 13:00.
9:00 – 10:00 | Rejestracja uczestników |
10:00 – 10:45 | Zarządzanie placówka służy jej rozwojowi Bożena Bucka, Dyrektor ROM-E Metis w Katowicach |
10:45 – 11:15 | Przerwa kawowa |
11:15 – 12:45 | Motywowanie godnościowe, a organizacje turkusowe prof. Andrzej Blikle |
13:00 – 13:30 | Panel dyskusyjny |
Warunki uczestnictwa
Koszt udziału: 50 zł
Termin płatności: 27 września 2019 r.
Szkolenie zakończone.
O prowadzącym:
Andrzej Jacek Blikle – profesor zwyczajny, pracownik Instytutu Podstaw Informatyki PAN, członek Europejskiej Akademii Nauk, człone honorowy i były prezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego. W latach 1990-2010 prezes A. Blikle Sp. z o.o. Honorowy prezes stow. Inicjatywa Firm Rodzinnych i C. im. Adama Smitha. "Człowiek Jakości Roku 2010". Jego "Doktryna jakości" uzyskała nagrodę Najlepszy poradnik ekonomiczny w konkursie Economicus 2015 oraz nagrodę Kol. Nauk o Przedsiębiorstwie SGH Za najlepszą pracę z zakresu nauk o przedsiębiorstwie w latach 2014-15.
We wrześniu roku 2009 zajął drugie miejsce (po Janie Krzysztofie Bieleckim) wśród liderów firm w rankingu "Kogo słucha biznes". Ranking przeprowadził magazyn Thinktank wspólnie z Instytutem Monitorowania Mediów i Google. W roku 2011 otrzymał tytuł "Człowiek Jakości Roku 2010" przyznany przez Kongres polskich Menedżerów Jakości ISO POLAND 2011.
Od roku 1997 prowadzi własne konwersatorium na temat TQM, a także wykłada na uczelniach wyższych i w innych instytucjach naukowych i dydaktycznych.
Strona internetowa Andrzeja Jacka Blikle "Można inaczej" www.moznainaczej.com.pl
Wystąpienie prof. Andrzeja Jacka Blikle dot. Turkusowych organizacji podczas konferencji "Wellbeing w organizacji", która odbyła się we Wrocławiu 21 września 2017 r.
Koordynatorki:
Jolanta Leśniak i Magdalena Wieczorek
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 116
e-mail: /