Na marginesie - jak przeciwdziałać wykluczeniu i prześladowaniu w klasie i grupie
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 5 października 2019
Zapraszamy Państwa do udziału w 40-godzinnym kursie doskonalącym Na marginesie – jak przeciwdziałać wykluczeniu i prześladowaniu w klasie i grupie.
Czy zastanawialiście się, co stanowi fundament dobrego zespołu klasowego? Co sprawia, że w jednych klasach pracuje nam się lepiej niż w innych? Co powoduje, że uczniowie chętnie biorą udział w lekcji, nie boją się pytać i przyznać do błędu?
Fundamentem zespołu klasowego zawsze są relacje między wszystkimi jego członkami. Dlatego też w zintegrowanej, właściwie zarządzanej klasie uczniowie czują się bezpiecznie, nie boją się wyśmiania, wykluczenia, prześladowania. Dzięki temu mogą się uczyć, a my mamy satysfakcję, że nasz wysiłek przynosi efekty.
Udział w kursie pozwoli na zdobycie praktycznych umiejętności zarządzania zespołem klasowym.
Dla kogo?
Zapraszamy nauczycieli wszystkich typów szkół, pedagogów, wychowawców świetlic szkolnych i środowiskowych, którzy chcą poprawić warunki swojej pracy z uczniami poprzez stworzenie właściwej atmosfery w klasie.
Korzyści
Podczas spotkań prowadzonych metodami warsztatowymi Uczestniczki i Uczestnicy otrzymają praktyczne, nowoczesne narzędzia (publikacje, materiały edukacyjne, podręczniki, filmy, gry) umożliwiające efektywne tworzenie bezpiecznego środowiska sprzyjającego uczeniu się oraz przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w zespole klasowym.
Program kursu został opracowany zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne) oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok 2019/2020 (Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych).
Celem cyklu 8 spotkań jest m.in.:
- rozwijanie kompetencji nauczycieli w zakresie budowania środowiska sprzyjającego uczeniu się,
- zapoznanie nauczycieli z efektywnymi metodami przeciwdziałania dyskryminacji wykluczeniu z grupy,
- rozwijanie umiejętności kształtowania i wzmacniania postaw prospołecznych u uczniów.
Planowanym rezultatem kursu będą scenariusze zajęć opracowane przez Uczestniczki i Uczestników w oparciu o prezentowane ćwiczenia oraz materiały edukacyjne.
Temat | Termin | |
1 | Jak zintegrować zespół klasowy | 5 października 2019 r. |
2 | Czym jest tożsamość indywidualna i grupowa? |
|
3 | Klasa jako zespół współpracujący | 14 grudnia 2019 r. |
4 | Jak działają stereotypy? | 11 stycznia 2020 r. |
5 | Jak przeciwdziałać uprzedzeniom? | 8 lutego 2020 r. |
6 | Jakie są mechanizmy dyskryminacji? |
|
7 | Jak przeciwdziałać dyskryminacji? |
|
8 | Jak reagować na mowę nienawiści? Spotkanie online na platformie Clickmeeting | 25 maja 2020 r. |
Spotkania będą odbywać się w soboty w godz. 10:00 – 14:00 w ROM-E Metis w Katowicach
Prowadzący: Anna Dzięgiel, Tomasz Wojtasik
Warunki uczestnictwa
Koszt udziału: 200 zł
100 zł – płatne do 28 września 2019 r. oraz
100 zł – płatne po 1 stycznia 2020 r.
Szkolenie zakończone.
Szczegółowych informacji udziela koordynator:
Anna Dzięgiel
e-mail:
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 116

Anna Dzięgiel – nauczyciel-konsultant
Absolwentka filologii słowiańskiej i polskiej – na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego. Dyplomowana nauczycielka języka polskiego z długoletnim doświadczeniem pracy w szkole.
Trenerka edukacji międzykulturowej i antydyskryminacyjnej; regionalna liderka programów Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie "Autobiografia spotkań międzykulturowych" oraz "Uczeń z doświadczeniem migracji w szkole". Współautorka "Przewodnika po polskim systemie edukacji dla uczniów i rodziców/opiekunów z doświadczeniem migracyjnym" w ramach projektu "Szkoła dostępna dla wszystkich" Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego.
Ambasadorka Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie – promuje działalność edukacyjną Muzeum w środowisku edukacyjnym województwa śląskiego, organizując wspólne warsztaty i seminaria dla nauczycieli. Współpracuje także z Żydowskim Instytutem Historycznym w Warszawie, Żydowskim Muzeum Galicja oraz Fundacją TOLI na rzecz pogłębiania wiedzy o dziedzictwie polsko-żydowskim, kształtowania postawy szacunku wobec różnorodności i przeciwdziałania wszelkim formom ksenofobii.
Prowadzi szkolenia w obszarach: sytuacja dzieci z rodzin migracyjnych, metody nauczania języka polskiego jako obcego, przeciwdziałanie dyskryminacji i wykluczeniu oraz ocenianie kształtujące, współpraca z rodzicami, kompleksowe wspomaganie szkół (certyfikat Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji), budowanie sieci współpracy i wspierania między nauczycielami.

Tomasz Wojtasik – nauczyciel-konsultant
Psychologia – UŚ, Coaching – efektywne wsparcie nowoczesnego zarządzania w oświacie w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen J. Ziętka w Katowicach (studia podyplomowe), organizacja i zarządzanie oświatą (kurs kwalifikacyjny). Nauczyciel dyplomowany.
Koordynator projektu Szkoły Promujące Zdrowie w województwie śląskim, trener Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, trener programu Projekt Bohaterskiej Wyobraźni, Certyfikowany Edukator Krajowego Centrum ds. AIDS w Warszawie, absolwent szkoły trenerów dla Nauczycieli woj. Śląskiego fundacji IBRAS.
Szkolenia dla dyrektorów i nauczycieli z tematów: praca zawodowa, a wypalenie zawodowe, stres w życiu codziennym i zawodowym, organizacja i coaching, budowanie sieci szkół wsparcia, edukacja zdrowotna.