Zagrożona młodzież. Rozmowy o wychowaniu i profilaktyce
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 27 marca 2019
Szanowni Państwo!
Mamy zaszczyt zaprosić Państwa na cykl spotkań seminaryjnych:
Zagrożona młodzież. Rozmowy o wychowaniu i profilaktyce.
Reforma polskiej edukacji zakłada wzmocnienie wychowawczej funkcji szkoły poprzez ujęcie w podstawie programowej zadań wychowawczych, profilaktycznych, problematyki edukacji dla bezpieczeństwa i edukacji zdrowotnej oraz ustalenie zakresu treści wychowawczo-profilaktycznych realizowanych na poszczególnych przedmiotach i podczas godzin do dyspozycji wychowawcy klasy.
Założenia reformy akcentują również ważne miejsce rodziców w szkole i ich angażowanie w życie szkoły oraz współpracę ze środowiskiem lokalnym. Ważną rolę w procesie zmiany mają nauczyciele – każdy nauczyciel jest wychowawcą i każdy wychowawca klasy jest nauczycielem, zatem ich zadaniem jest wspieranie uczniów w integralnym rozwoju i pomoc rodzicom w ich działaniach opiekuńczych, wychowawczych, w tym udzielanie wsparcia i pomocy w sytuacjach trudnych.
Tylko wtedy wychowanie będzie skuteczne, jeśli wszystkie wymienione działania okażą się spójne. Każda szkoła i placówka, świadome skutecznego wychowania i efektywnej profilaktyki, muszą opracować własny i niepowtarzalny program wychowawczo-profilaktyczny, co wymaga rzetelnej diagnozy funkcjonowania uczniów w środowisku szkolnym. Wiedzy na temat czynników ryzyka oraz tego, co chroni uczniów w danej szkole.
Zapraszamy Państwa do rozmowy o wychowaniu i profilaktyce w szkole.
Pragniemy z Państwem rozmawiać o tym czym jest profilaktyka w szkole, jak ją należy rozumieć, jak wdrażać programy profilaktyczne i jak oceniać ich skuteczność.
Miejsce zajęć: ROM-E Metis w Katowicach
Terminy | Tematyka |
13 marca 2019 r. | 4S/I – Od wychowania do profilaktyki Wiodące i uzupełniające strategie profilaktyczne. Poziomy profilaktyki. Mechanizmy rozwoju zachowań ryzykownych. Diagnoza czynników ryzyka i czynników chroniących w szkole/placówce. Prezentacja wybranych narzędzi diagnostycznych. Tworzenie mapy środowiskowej czynników ryzyka i czynników chroniących w szkole/placówce. |
19 marca 2019 r. | 4S/II – Jak można wzmocnić odporność u dzieci i młodych osób? Teoria resilience. |
27 marca 2019 r. | 4S/III – Mam pomysł na program – program wychowawczo-profilaktyczny szkoły/placówki. Krok po kroku |
Warunki uczestnictwa
Konferencja / seminarium 4S/I
Koszt udziału: 25 zł
Termin płatności: 6 marca 2019 r.
Szkolenie zakończone.
Konferencja / seminarium 4S/II
Koszt udziału: 25 zł
Termin płatności: 12 marca 2019 r.
Szkolenie zakończone.
Konferencja / seminarium 4S/III
Koszt udziału: 25 zł
Termin płatności: 20 marca 2019 r.
Szkolenie zakończone.
O prowadzącym:
Magdalena Wieczorek – kierownik, nauczyciel-konsultant
Polonistka – filologia polska – UŚ, Psychokorekcja zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży; Resocjalizacja UŚ, Coaching – efektywne wsparcie nowoczesnego zarządzania w oświacie w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen J. Ziętka w Katowicach (studia podyplomowe), organizacja i zarządzanie oświatą (kurs kwalifikacyjny). Nauczyciel dyplomowany, wieloletni pedagog szkolny.
Aktywnie współpracuje ze środowiskiem lokalnym, na rzecz wychowania i profilaktyki – z doradcami metodycznymi, pedagogami i psychologami szkolnymi uczniów zagrożonych wykluczeniem społecznym. Jest trenerem Programu Golden Five (Złota Piątka) i autorką projektu FALOCHRON na rzecz młodzieży województwa śląskiego. Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w województwie śląskim.
Współpracuje z nauczycielami w zakresie wspierania w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, wspomaga szkoły w rozwoju, prowadzi sieci współpracy i doskonalenia nauczycieli. Szkolenia w obszarach: trudne zachowania ucznia, budowanie strategii wychowawczych i korygujących, metoda dramy, dyscyplina, wagary, współpraca z rodzicami, zagrożenia cywilizacyjne.

Tomasz Wojtasik – nauczyciel-konsultant
Psychologia – UŚ, Coaching – efektywne wsparcie nowoczesnego zarządzania w oświacie w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen J. Ziętka w Katowicach (studia podyplomowe), organizacja i zarządzanie oświatą (kurs kwalifikacyjny). Nauczyciel dyplomowany.
Koordynator projektu Szkoły Promujące Zdrowie w województwie śląskim, trener Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, trener programu Projekt Bohaterskiej Wyobraźni, Certyfikowany Edukator Krajowego Centrum ds. AIDS w Warszawie, absolwent szkoły trenerów dla Nauczycieli woj. Śląskiego fundacji IBRAS.
Szkolenia dla dyrektorów i nauczycieli z tematów: praca zawodowa, a wypalenie zawodowe, stres w życiu codziennym i zawodowym, organizacja i coaching, budowanie sieci szkół wsparcia, edukacja zdrowotna.
Dodatkowych informacji udziela koordynator – Magdalena Wieczorek:
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 116
e-mail: