Akademia umiejętności pedagoga i psychologa szkolnego. Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły/placówki. Zmiana, której nie trzeba się obawiać
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 16 października 2017
Dyrektor Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego Metis w Katowicach serdecznie zaprasza pedagogów, psychologów szkolnych, nauczycieli i wychowawców na konferencję:
Akademia umiejętności pedagoga i psychologa szkolnego.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły/placówki.
Zmiana, której nie trzeba się obawiać.
16 – 17 października 2017 r.
USTROŃ
Centrum Wypoczynkowo-Szkoleniowe "GWAREK", ul. Wczasowa 49.
Szanowni Państwo!
Celem tegorocznej Akademii umiejętności pedagoga i psychologa szkolnego jest przekazanie informacji na temat założeń dotyczących istoty programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły/placówki, zgodnie z założeniami Ministerstwa Edukacji Narodowej – Reforma 2017.
Wprowadzona w bieżącym roku szkolnym zmiana przepisów dotyczących działań wychowawczych i profilaktycznych w szkołach i placówkach podległych MEN, polega między innymi na połączeniu dotychczas odrębnych programów: wychowawczego i profilaktycznego w jeden dokument: Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły/placówki.
Tematyka konferencji realizuje priorytet polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2017/2018 w obszarze wzmacniania wychowawczej funkcji szkoły.
Na miejsce konferencji wybraliśmy Centrum Wypoczynkowo – Szkoleniowe "GWAREK" w Ustroniu. Dodatkowe informacje nt. ośrodka, w którym odbywać się będzie konferencja, znajdziecie Państwo na stronie internetowej www.gwarek.ustron.pl.
Serdecznie zapraszamy
Program konferencji | ||
Dzień I - 16 października 2017 r. | ||
12:00 – 13:00 | Rejestracja uczestników | |
13:00 – 14:00 | Obiad | |
14:00 – 14:15 | Uroczyste rozpoczęcie konferencji Dyrektor ROM-E Metis w Katowicach | |
14:15 – 15:45 | Zależność między wychowaniem a profilaktyką w szkole/placówce oświatowej Dorota Macander, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa | |
15:45 – 16:15 | Przerwa kawowa | |
16:15 – 17:45 | Istota programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły/placówki w kontekście zadań rozwojowych, kształtowania postaw i wychowania do wartości, jako wzmocnienie wychowawczej roli szkoły dr Joanna Borowik, Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii | |
18:00 | Uroczysta kolacja | |
Dzień II - 17 października 2017 r. | ||
8:00 – 9:00 | Śniadanie | |
9:00 – 10:30 | Interpersonalne i grupowe mechanizmy odpowiedzialne za klimat klasy, motywacje do nauki i dobrostan uczniów. Teoria, badania i praktyka Małgorzata Wójcik, Uniwersytet SWPS Katowice | |
10:30 – 10:45 | Przerwa kawowa | |
10:45 – 13:45 | Program wychowawczo-profilaktyczny – krok po kroku Warsztaty prowadzone w równoległych grupach przez nauczycieli-konsultantów ROM-E Metis w Katowicach | |
13:45 -14:00 | Obiad |
Warunki uczestnictwa
Koszt udziału: 300 zł
Termin płatności: 9 października 2017 r.
Szkolenie zakończone.
Koordynatorzy:
Magdalena Wieczorek
tel. 32 209 53 12 lub 14 wew. 116
e-mail:Jolanta Leśniak
tel. 32 209 53 12 lub 14 wew. 116
e-mail:
O wykładowcach:
Dorota Macander
Psycholog, socjoterapeuta, trenerka warsztatu psychologicznego – Studia Podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim – Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji. na kierunku: "Trener psychologicznego warsztatu grupowego". Nauczyciel-konsultant w Wydziale Wychowania i Profilaktyki Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie – główny obszar działalności to profilaktyka zachowań problemowych i ryzykownych dzieci i młodzieży: profilaktyka uzależnień, agresja i przemoc rówieśnicza (w tym cyberprzemoc). Współautorka ogólnopolskiego Systemu oceny i rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego, opracowanego na podstawie programu European Drug Demand Reduction Action (EDDRA). Trenerka rekomendowanych programów profilaktycznych: "Szkoła dla Rodziców i Wychowawców", "Szkolna interwencja profilaktyczna", "Golden Five", "Unplugged", i projektu "Jak sobie radzić z prowokacyjnymi zachowaniami uczniów – metoda konstruktywnej konfrontacji". Autorka programów szkoleniowych dla specjalistów, a także kilku publikacji dotyczących profilaktyki ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży.
Ma wieloletnią praktykę jako psycholog w poradni psychologiczno – pedagogicznej i nadal zajmuje się metodyką pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych. Konsultuje i prowadzi wykłady, szkolenia (m. in. warsztaty) dla pracowników oświaty.
dr Joanna Borowik
Absolwentka Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Wykładowca akademicki przedmiotów z zakresu socjologii, pracy socjalnej, komunikacji interpersonalnej, dialogu motywującego, rozwiązywania konfliktów, sztuki mediacji. Praktyk z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą. Trener umiejętności wychowawczych, realizatorka Szkoły dla Rodziców i Wychowawców, mediator, socjoterapeuta, pedagog w gimnazjum. Posiada doświadczenie w pracy terapeutycznej i profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą, jest współtwórczynią oraz realizatorką programów profilaktycznych, konferencji oraz szkoleń.
Małgorzata Wójcik
W katowickim wydziale Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z zakresu psychologii społecznej, psychologii komunikacji i relacji oraz fakultet metod jakościowych. W pracy wykładowcy akademickiego najbardziej ceni kontakt ze studentami oraz współpracę z innymi wykładowcami. Zajmuje się przede wszystkim psychologią społeczności, stereotypami, uprzedzeniami, marginalizacją i dyskryminacją. Interesuje się także możliwością przeprowadzania interwencji edukacyjnych w celu zmiany negatywnych stereotypów etnicznych i społecznych młodych ludzi w Polsce.