Sprawozdanie z pracy grupy doradców metodycznych w roku szkolnym 2015/2016
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 31 grudnia 2016
W roku szkolnym 2015/2016 – odbyło się 10 spotkań zespołu doradców metodycznych, czyli zgodnie z planem – 1 raz w miesiącu.
Poza 5 doradcami powołanymi przez gminy w spotkaniach systematycznie brało udział 4 koordynatorów i liderów grup wsparcia pedagogów i psychologów szkolnych.
W trakcie rocznej pracy odbyły się spotkania o następującej tematyce:
- Spotkanie wrześniowe – "Prawo autorskie i elementy prawa prasowego" – szkolenie dla doradców oraz nauczycieli-konsultantów naszego ośrodka przeprowadził dr Jakub Parnes z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
- W październiku – analizowaliśmy sposób uwzględnienia priorytetów polityki oświatowej MEN na bieżący rok szkolny w planach pracy doradców metodycznych oraz ich realizacji w bieżącej pracy. Następnie analizowaliśmy zmiany w przepisach prawa oświatowego, szczególnie zmiany w ustawie o systemie oświaty, zmiany w kształceniu ucznia niepełnosprawnego.
Również w październiku odbył się Kongres Pedagogów i Psychologów "Złap wiatr w żagle – Akademia umiejętności pedagoga i psychologa szkolnego". W ten sposób po trzech latach reaktywowaliśmy przedsięwzięcie, które zyskało wysoką ocenę w środowisku psychologów i pedagogów szkolnych. - Listopadowe spotkanie poświęciliśmy analizie zapisów nowego rozporządzenia w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach oświatowych działalności wychowawczej i edukacyjnej. Zgodnie z przytoczonym rozporządzeniem, należało w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia (czyli do lutego 2016 r.), dostosować, program wychowawczy i szkolny program profilaktyki do jego zapisów. Z pomocą p. Magdaleny Wieczorek – nauczyciela-konsultanta naszego ośrodka zajmującego się problematyką profilaktyki, wypracowaliśmy zasady wprowadzania zmian. Następnie doradcy metodyczni omawiali je z psychologami i pedagogami w swoich rejonach.
- Podczas grudniowego spotkania skupiliśmy się na zebraniu i przygotowaniu pakietu narzędzi, i wzorów materiałów przydatnych dla każdego pedagoga w szkole do diagnozy ucznia zdolnego. Tak przygotowany pakiet narzędzi doradcy mogli przekazać w swoich regionach.
- W styczniu tradycyjnie zorganizowaliśmy spotkanie noworoczne z udziałem dyrektorów szkół, w których są zatrudnieni doradcy metodyczni, przedstawicielami wydziałów edukacji urzędów miast i gmin oraz dyrekcji ROM-E Metis. Podczas spotkania wykład Wykluczenie, dyskryminacja i prześladowanie – czyli jak to się robi w polskiej szkole. Prezentacja wyników badań w projekcie "Bliżej" wygłosiła dr Małgorzata Wójcik, adiunkt w Wydziale Zamiejscowym Uniwersytetu SWPS w Katowicach.
W styczniu doradcy uczestniczyli także w szkoleniu organizowanym przez ROM-E Metis nt. samookaleczeń wśród dzieci i młodzieży. Spotkanie prowadziła p. Małgorzata Łuba, zaproszona przez ROM-E Metis - Podczas lutowego spotkania, w dalszym ciągu koncentrowaliśmy się na zebraniu i przygotowaniu pakietu narzędzi przydatnych dla każdego pedagoga w diagnozie ucznia w szkole. Tym razem był to uczeń z trudnościami. Tak przygotowany pakiet narzędzi doradcy również mogli przekazać w swoich regionach.
Doradcy, którzy byli na szkoleniu z p. M. Łubą, ocenili je bardzo wysoko jako merytoryczne i bardzo praktyczne. Zaproponowali, abyśmy takie szkolenie zorganizowali dla szerszego grona pedagogów i psychologów szkolnych z ich rejonów. - W marcu spotkaliśmy się ponownie z dr Małgorzatą Wójcik, adiunktem w Wydziale Zamiejscowym Uniwersytetu SWPS w Katowicach, która omówiła metodę photovoice i program "Bliżej" jako metody pracy w szkołach.
Ponadto zorganizowaliśmy 3 szkolenia z p. Małgorzatą Łubą dla pedagogów i psychologów z rejonów działania doradców metodycznych nt. samookaleczeń wśród dzieci i młodzieży. Szkolenia odbyły się w marcu, kwietniu oraz czerwcu i uczestniczyło w nich ogółem około 100 osób. Ocena tych szkoleń była wysoka. - Kwietniowe spotkanie poświęciliśmy omówieniu spraw bieżących, przeanalizowaniu trudności i problemów, z jakimi w pracy spotykają się doradcy. Równocześnie staraliśmy się przygotować na nie odpowiedzi i rozwiązania. Taka wymiana doświadczeń jest bardzo cenna dla grupy doradców, co sami podkreślali.
Ponadto ustaliliśmy terminarz spotkań na kolejny rok szkolny oraz ich tematykę. - Majowe spotkanie nt. ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym i niedostosowanego poprowadził lider psychologów i pedagogów szkolnych Leszek Wacławczyk, omawiając metody jego diagnozy i pracy z nim.
Poza tym ustaliliśmy ogólną tematykę kongresu dla pedagogów i psychologów szkolnych, który jesienią także będziemy organizować. - Czerwiec to spotkanie podsumowujące bieżący rok pracy. Uczestniczyli w nim doradcy metodyczni współpracujący cały rok z ROM-E Metis, dr Małgorzata Wójcik z Uniwersytetu SWPS w Katowicach, dyrekcja ośrodka oraz nauczyciele-konsultanci, którzy pracowali w bieżącym roku szkolnym z doradcami.
Pani Małgorzata Wójcik przedstawiła plany współpracy z doradcami w nowym roku szkolnym w projekcie Undercover teams.
Na zakończenie podsumowaliśmy bieżący rok pracy i ustaliliśmy, że jak każdego roku do 10 lipca 2016 r. doradcy metodyczni przekażą pisemne sprawozdanie z pracy do koordynatora doradców z ROM-E Metis.
Jolanta Leśniak – koordynator grupy doradców metodycznych
Opublikowano 24 czerwca 2016
Zarchiwizowano 31 grudnia 2016