W trakcie tegorocznej oferty wakacyjnej doświadczyliśmy w Metisie mnóstwa nietypowych – jak na warsztaty tego rodzaju – wrażeń. Zadbaliśmy o to, by zaspokoić potrzeby zarówno umysłu jak i ducha oraz ciała; by podziałać nie tylko na umysł, ale i na emocje; by uczyć się od ludzi i nie tylko... Oprócz więc tradycyjnych, cieszących się niezmiennym powodzeniem warsztatów takich jak:

Kalkografia w pracy dziećmi – małe formy graficzne "inaczej"

 

Maska – małe formy rzeźbiarskie z taśmy gipsowej

 

W poszukiwaniu zaginionych kształtów – witraż eksperymentalny

 

Recyklingowe wariacje na temat tekturowej rurki i wytłoczki

 

Zaburzenia emocjonalne – zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży

 

ABC oceniania kształtującego

 

Współpraca z rodzicami w przedszkolu. Jak rozmawiać z "trudnym" rodzicem

 

Osobowość i rozwój – warsztat dla tych, którzy chcą w pełni wykorzystać wszystkie swoje atuty

... zorganizowaliśmy w tym roku bardzo nietypowe zajęcia.

 

Pierwsze z nich odbywały się w ramach wakacyjnej edycji projektu HIP - Projekt Bohaterskiej Wyobraźniautorstwa prof. Philipa G. Zimbardo. Światowej sławy psycholog udowadnia, że możemy energię wkładaną w narzekanie na społeczną znieczulicę i obojętność młodzieży przekierować na działania uruchamiające drzemiący w młodych ludziach potencjał zachowań prospołecznych, a nawet heroicznych. Programy treningowe HIP są tak skonstruowane, by poprzez ćwiczenia, prezentację filmów i przybliżanie ciekawych eksperymentów psychologii społecznej, nauczyć ludzi Przeciwstawiania się, Głośnego Mówienia "Nie" i Odważnego Działania w obliczu trudnych sytuacji w szkole, rodzinie czy społeczności. Przyszli trenerzy uczyli się, co to jest efekt gapia, poznawali strategie pięciu kroków do udzielenia pomocy osobom w potrzebie oraz zasady prowadzenia zajęć HIP z uczniami.

 

Kolejne ciekawe zajęcia, kończące pierwszy tydzień zajęć nosiły nazwę Tajemnice sztuki współczesnej. Dr Olga Kłosiewicz, przedstawicielka Stowarzyszenia Fala Kultury z Warszawy, odkrywała tajniki sztuki, która dla wielu, w tym dla piszącej te słowa, jest zupełnie niezrozumiała. I faktycznie, trzeba nauczyć się inaczej podchodzić do dzieła, z którym się obcuje; odczytać dyskurs interkulturowy, umieć odnieść się do innych dzieł z historii sztuki i być na bieżąco z teoriami filozoficznymi i estetycznymi. No i pozwolić, by nasze racjonalne myślenie zeszło na drugi plan, dopuszczając do głosu intuicję, emocje i wyobraźnię. By odczytać prawidłowo Olimpię (1996) Katarzyny Kozyry, trzeba znać obrazy: Śpiąca Wenus Giorgionego, Wenus z Urbino Tycjana czy Olimpię Maneta, z którymi artystka prowadzi swoisty dialog. Wtedy dopiero zrozumie się, dlaczego naga kobieta spoczywająca na szpitalnym łóżku leży w pozie kobiet zobrazowanych na wymienionych dziełach. Dodajmy – kobieta z ogoloną po chemioterapii głową, której ciało wyniszczone jest chorobą nowotworową. Artystka sportretowała samą siebie, co było wyrazem buntu przeciwko artystycznemu tabu, jakim jest niepokazywanie publicznie cierpienia i śmierci. Tak więc bez znajomości historii sztuki nie odczytamy prawidłowo znaczenia aksamitki na szyi chorej kobiety czy pantofelków wsuwających się ze stóp, zdziwi nas też ciemnoskóra kobieta stojąca za nią z koszem kwiatów.

Kolejna część tych niezwykłe ciekawych zajęć już w październiku! I już teraz zapraszamy!

 

Zajęcia, które na pewno, ze względu na ogromne zainteresowanie uczestniczek, będą mieć ciąg dalszy, to warsztaty z dietetyki: Zmień nawyki żywieniowe... NA DOBRE! Podczas tych wakacyjnych nie tylko degustowaliśmy pyszne wegetariańskie, robione domowymi sposobami potrawy takie jak pasztet z cieciorki, nutella, czekolada, ciasto marchewkowe czy chleb orkiszowy, ale też mówiliśmy o najczęstszych błędach żywieniowych, dowiedzieliśmy się, jakie są zamienniki zdrowych produktów oraz wymieniliśmy się radami dotyczącymi zdrowej kuchni i... pewnych tricków, które sprawią, że nawet sceptycy i przeciwnicy zdrowego żywienia będą pałaszować nasze smakołyki. Żywienie to nie tylko jedzenie, pewna filozofia i styl życia, ale też szansa na terapię np. nadpobudliwych dzieci, które pod wpływem zmiany żywienia stają się spokojniejsze i bardziej skoncentrowane.

 

Dobroczynny wpływ na dzieci może mieć nie tylko żywienie, ale i obcowanie ze zwierzętami, co było tematem szkolenia Ręka w łapę. Przy czym obcowanie ze zwierzętami, a nie dogoterapia jako taka, której zdrowotny wpływ na dzieci jest dyskusyjny (a na psy zabójczy). Dowiedzieliśmy się, jak w sposób prawidłowy i bezpieczny powinno obchodzić się z psem i czego nie należy robić. W sytuacji zagrożenia, gdy pies jeszcze nie atakuje, należy – nie patrząc mu w oczy – przesuwać się powoli bokiem do niego, by oddalić się na bezpieczną odległość. Co ciekawe, położenie się na ziemi i zakrycie twarzy oraz szyi rękami to ostateczność, gdyż pies odczytuje nas – zwiniętych w taki kłębek – jako obiekt nieznany, a przez to niebezpieczny.

 

Jak pokazuje tegoroczne doświadczenie, nasi kursanci w liczbie 332 osób – zwłaszcza w czasie oferty wakacyjnej – na równi z merytorycznymi informacjami, które pomogą im w pracy z uczniami, oczekują zajęć, które pomogą im w samorozwoju, zrelaksowaniu się i odkryciu nowych możliwości.

Opublikowano 23 lipca 2015
Zarchiwizowano 31 sierpnia 2015
Wróć