Zmiana jest możliwa
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 14 czerwca 2007
Kursy są elementem szerszego, trzyletniego projektu Uniwersytetu Fontys w Tilburgu (Holandia) i Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniu nową metodą w systemach opieki społecznej i edukacji w Polsce.
Esencją SFA jest koncentracja na możliwościach, a nie na problemach, w pracy z klientami wszelkiego typu. Ważny jest cel, do jakiego klient (uczeń, podopieczny, rodzic, nauczyciel itp.) zmierza i jego zasoby, które mogą mu pomóc ten cel osiągnąć.
Bardzo często chcąc rozwiązać sytuacje trudne związane np. z uciążliwymi zachowaniami dziecka, analizujemy dogłębnie genezę tych zachowań, liczne sytuacje, w których występują. Niejednokrotnie precyzyjna diagnoza problemu prowadzi do uczucia bezradności u osoby pomagającej; historia traumatycznych doświadczeń, czy też organiczne dysfunkcje, przesłaniają zdrowy potencjał dziecka i nadzieję na zmianę.
SFA kwestionuje założenie, iż zrozumienie wszystkich spraw związanych ze źródłem problemu to jedyny sposób, by rozwiązać zaistniałą sytuację. Jest to podejście zorientowane w większym stopniu na przyszłość i na działanie. Stosując SFA osoba pomagająca klientowi koncentruje się na jego:
- potrzebach (zamiast na problemach)
- potencjale i mocnych stronach (zamiast na brakach i słabych stronach)
- poprzednich sukcesach (zamiast na porażkach)
- wyjątkach od sytuacji problemowej (zamiast na częstotliwości pojawiania się i rozmiarze problemu)
- definiowaniu i konstruowaniu wizji pożądanej przyszłości (zamiast na obezwładniającej przeszłości)
Takie nastawienie osoby pomagającej motywuje klienta do współpracy i umożliwia budowę skutecznego sojuszu na rzecz zmian.
Korzenie tego podejścia sięgają sposobu myślenia terapeutycznego Miltona Ericksona oraz niektórych metod pracy w Mental Research Institute w Palo Alto. Ostateczny kształt Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach zawdzięcza swoim bezpośrednim "rodzicom" – Stevowi de Shazerowi i Insoo Kim Berg.
Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach, jako podejście nowoczesne i skuteczne, stosowana jest w Polsce przez niektórych psychoterapeutów. Jest jednak nadal stosunkowo mało znana i praktykowana. SFA to nie tylko narzędzie psychoterapii; znajduje również szerokie zastosowanie w innych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- w instytucjach oświatowych – szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych
- w organizacjach pomocy społecznej – ośrodkach pomocy społecznej, świetlicach socjoterapeutycznych, domach dziecka, centrach interwencji kryzysowej
- w ośrodkach ochrony zdrowia – ośrodkach leczenia uzależnień, ośrodkach zdrowia psychicznego
W USA, Holandii, Wielkiej Brytanii i innych krajach, Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach okazało się skutecznym narzędziem postępowania w odniesieniu do szerokiego spektrum problemów (w tym problemów behawioralnych i zaburzeń w kontaktach społecznych, włącznie z problemami alkoholowymi).
W ubiegłym roku przeprowadzone zostały w ścisłej współpracy z holenderskimi profesjonalistami kurs pilotażowy i I część kursu kontynuacyjnego. Ewaluacje potwierdzają wysoką przydatność SFA w pracy instytucji oświatowych. Kursy oferują konkretne techniki pomocy dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom. Mogą również stanowić przyczynek do podniesienia poziomu optymizmu i zaradności w pracy.
Więcej informacji można uzyskać na: http://www.fontysoso.nl/sfamatrapolska/
Szczegółowych informacji udzielają koordynatorzy:
Beata Łęcka, Krystyna Szczęsna-Witkowska
Konsultanci Pracowni Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 124