Jak utrzymać zainteresowanie?
EFEKTYWNIE WYKORZYSTUJ GŁOS
Mark Twain zawsze podczas golenia bardzo przeklinał. Jego żona pewnego razu tak się zdenerwowała, że zapisała całą serię przekleństwa, a gdy Mark Twain skończył golenie, wmaszerowała do łazienki i odczytała cały tekst. Mark Twain spokojnie odpowiedział: "Bardzo dobrze kochanie. Znasz już słowa, pozostaje się tylko nauczyć odpowiedniej tonacji". To, jak mówisz, jest równie istotne jak to, co mówisz.
OPOWIADAJ ANEGDOTY
Aby zainteresować słuchaczy poruszanym tematem warto odwołać się do konkretnych historyjek pomagających w zobrazowaniu poruszanych treści. Z pewnością każdy z nas uczestniczył choć raz w wykładzie, który zapadł w pamięci m.in. dlatego, że był wzbogacony określonymi anegdotami podkreślającymi wiarygodność omawianych założeń. Dobrym przykładem jest właśnie powyższa anegdota uzasadniająca ważność modulacji głosu.
PORUSZAJ SIĘ PODCZAS MÓWIENIA
Pobudzenie słuchaczy do śledzenia wzrokiem twojej osoby pomoże utrzymać zainteresowanie prezentowanym tematem.
ZRÓŻNICUJ TEMPO PREZENTACJI
Zależnie od wygłaszanych partii materiału różnicuj tempo wypowiedzi. Kiedy poruszane są treści wymagające ich przyswojenia, mów wolniej, a anegdoty szybciej. Staraj się kontrolować swoje tempo mówienia. Jeśli z natury mówisz szybko, spróbuj zwolnić od czasu do czasu, jeśli mówisz dość wolno, w zależności od treści przyspiesz.
ROZDAWAJ MATERIAŁY
Nie wręczaj wszystkich materiałów już na samym początku zajęć. To spowoduje, że twoi słuchacze skupią się na otrzymanym materiale, a nie na przekazywanych przez ciebie treściach. Wręczaj przygotowane notatki sukcesywnie, zgodnie z rozwojem tematu. Dodatkowo, wręczaj opracowane materiały osobiście. Jest to bowiem dobra okazja do poznania bliżej każdego uczestnika i podtrzymania jego zainteresowania.
WYKORZYSTUJ W DYSKUSJI IMIONA KURSANTÓW
Posługiwanie się imionami w celu powołania się na opinię któregoś z kursantów będzie pomocne w przenoszeniu uwagi na kolejnych słuchaczy i podniesieniu zainteresowania w grupie. Poznanie imion uczestników sprzyja również lepszej komunikacji i zmniejszeniu dystansu pomiędzy słuchaczem a prowadzącym.
UŻYWAJ POMOCY WIZUALNYCH
Każdy z nas preferuje inną formę uczenia się. Istnieją wśród nas wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Nie przewidzisz jednak, do jakiej grupy osób będziesz przemawiać. Aby więc zwiększyć prawdopodobieństwo dopasowania się do słuchaczy, stosuj różne formy przekazu: wizualne, dźwiękowe a także wymagające fizycznego udziału odbiorców.
ZADAWAJ PYTANIA
Pytaj o opinię, dokonuj pytań porównawczych, ale nie zadawaj pytań hurtowo. Staraj się utrzymać wymianę zdań podczas całej prezentacji tematu.
PRZEPROWADZAJ ĆWICZENIA W MAŁYCH GRUPACH
Jeśli uczysz o sposobie zadawania pytań, pozwól kursantom przećwiczyć zadawanie pytań w parach. Kiedy mówisz o skutecznym słuchaniu, niech jedna osoba słucha. Nie pozwól aby teoria przerosła praktykę.
PERSONALIZUJ PREZENTACJĘ
Wymyślaj wyjątkowe znaki lub slogany do najważniejszych rzeczy, które słuchacze mają zapamiętać. Np.: napisz zasady na planszach i pozwól, aby uczestnicy wymyślili jej nazwę. Przy wprowadzaniu każdej planszy, umieszczaj planszę na ścianie. Im częściej na coś patrzymy, tym łatwiej zapamiętujemy.
OKAŻ POCZUCIE HUMORU
Uśmiechaj się do zebranych osób. Nie pozwól, aby twój wykład przerodził się w spotkanie wymiany kawałów, ale nie bój się wprowadzić jednego czy dwóch dowcipów mających za zadanie na chwilę odprężyć słuchaczy. Zachowaj jednak dobre proporcje: to nadal wykład a nie przyjacielskie spotkanie.
KORZYSTAJ Z KOMUNIKACJI POZAWERBALNEJ
Z pewnością już nieraz czytałeś o potędze mowy ciała. Jak głoszą źródła, tylko w 7 procentach przekazu skupiamy się na tym, o czym mówi nasz rozmówca, czyli na samych słowach. Resztę uwagi poświęcamy na to, jak mówi, a także jak ta osoba wygląda i się porusza. Nie zaciskaj kurczowo dłoni na długopisie lub innych rzeczach, które masz pod ręką. To wyraźny objaw strachu. Pozwól swoim dłoniom gestykulować. Przyjmij postawę otwartą- nie zakładaj rąk, nie twórz blokady między sobą a słuchaczami.
MIESZAJ TECHNIKI PROWADZENIA ZAJĘĆ
Tak jak każdy z nas preferuje inny styl uczenia się, tak każdy poświęci więcej uwagi na wykład, który będzie zróżnicowany. W zależności od treści, stosuj formę wykładu, negocjacji, ćwiczeń w małych grupach.
UŻYJ STRATEGII UCZENIA ZESPOŁOWEGO
Czasami dobrze jest zaprosić tzn. "osobę z zewnątrz". Zaproś drugiego szkoleniowca, kursanta, fachowca z danej dziedziny, który wzmocni zainteresowanie wzbudzone przez prowadzącego.
ZACHĘĆ KURSANTÓW DO RYWALIZACJI
Odrobina rywalizacji może ożywić prezentowany program. Wystarczy zastosować jedną z nagród, aby pobudzić uczestników do pracy. W szkole z pewnością sprawdzać się będzie nagroda w formie zwolnienia z odpytywania z danego materiału. Wśród dorosłych kursantów lepiej zastosować formę bardziej żartobliwą, jak symboliczną złotówkę lub batonik czekoladowy.
WŁĄCZ MUZYKĘ
Muzyka, umiejętnie dobrana, np. klasyczna może stać się dobrym dodatkiem do prowadzonych zajęć. Puszczona przed rozpoczęciem spotkania z pewnością stworzy dobry, przyjazny nastrój, a w trakcie ćwiczeń zadziała pobudzająco.
Czy zdarzyło ci się jechać autem bardziej dynamicznie właśnie dlatego, że towarzyszyła ci dynamiczna muzyka? Albo poprawić sobie humor ulubioną muzyką?
Dźwięk odgrywa ogromną role w życiu człowieka. Dlaczego więc z jej mocy nie skorzystać?
RÓB PRZERWY
Jeśli nie pracujesz w trybie szkolnym, 45 minutowym, rób przerwy częściej niż co 90 minut. Nie uzależniaj ich także od ścisłego harmonogramu. Jeśli widzisz zmęczenie uczestników, pozwól im na chwilę oddechu. Podobnie mobilizująco działa już sam dźwięk słowa "przerwa". Gdy widzisz, że uczestnikom kończy się już cierpliwość słuchania twojego wykładu, zapowiedz za kilka minut przerwę. To zmobilizuje ich do wytężenia jeszcze odrobiny uwagi.
OKAŻ ENTUZJAZM
Znasz powiedzenie, że śmiech jest zaraźliwy? Entuzjazm też. Nie będziesz wiarygodny, jeśli mówiąc o rzeczach "ciekawych", nie będziesz nimi sam zainteresowany.
Trudno rozpocząć zajęcia, aby od razu były one dla słuchaczy interesujące. Wzbudzanie zainteresowania jest jak narastająca akcja w dobrym filmie. Przeanalizuj więc powyższe rady i zaskocz słuchaczy scenariuszem zajęć niczym z najlepszego thrillera!
Bibliografia:
Robert l. Jolles, Jak prowadzić seminaria i warsztaty, Wyd. Helion, 2005
Opracowanie: Iwona Ekkert