Zostań Rzecznikiem Prasowym swojej placówki - konspekt zajęć
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 1 lipca 2012
Konspekt zajęć warsztatowych dla rzeczników prasowych szkół i kadry kierowniczej placówek oświatowych w zakresie:
- realizacja zasad i metod public relations w placówkach oświatowych;
- kreowanie dobrego wizerunku placówki oświatowej i dbanie o niego;
- zasady i metody skutecznej współpracy z mediami;
- reagowanie w sytuacjach kryzysowych (przemoc, narkotyki, wypadek);
- reprezentowanie placówki w czasie kryzysu, ochrona wizerunku, elementy prawa prasowego, oświadczenia i sprostowania;
- sztuka wystąpień publicznych.
Czas: 20 godz. – 2 dni
Prowadzenie: Piotr Biernat – dziennikarz TVP Katowice, rzecznik prasowy WFOŚiGW w Katowicach, wykładowca public relations na Uniwersytecie Śląskim
Dzień I, czas 10 godz.
- Zasady i metody autoprezentacji w warunkach normalnych i ekstremalnych.
- Umiejętność tworzenia pozytywnego publicznego własnego wizerunku – zasady i ich realizacja w praktyce. Kształtowanie własnego wizerunku ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji werbalnej i niewerbalnej (ćwiczenia).
- Sposoby i metody tworzenia dobrych przemówień publicznych – przykłady dobrych i złych wystąpień (dyskusja).
- Mowa ciała jako ważny element wypowiedzi. Jak pięknie, zrozumiale i wiarygodnie mówić i jak wygłaszać przemówienia (ćwiczenia).
- Czynniki wpływające na skuteczność działań public relations wśród lokalnych społeczności – prezentacja filmowa (studium przypadku).
- Podstawowe elementy marketingu politycznego i sposoby praktycznego ich wykorzystania – praktyczny trening oparty o lokalną specyfikę środowiska wokół placówki oświatowej (dyskusja).
- Najlepsze i sprawdzone sposoby reagowania na krytykę prasową i trudne pytania dziennikarzy (trening przed kamerą telewizyjną).
- Metody i sposoby organizowania promocyjnych kampanii medialnych – ćwiczenia praktyczne (konferencja prasowa, dzień otwarty szkoły, impreza integracyjna).
- Zasady współpracy z mediami w sytuacji planowanych działań promocyjnych i w czasie kryzysu w szkole.
Dzień II, czas 10 godz.
- Zajęcia warsztatowe polegające na przygotowaniu do występu przed publicznością (trening przed kamerą telewizyjną).
- Zajęcia warsztatowe polegające na trenowaniu i analizie dobrego wizerunku podczas udzielania wywiadu telewizyjno-radiowego i dla prasy drukowanej.
- Specyfika udzielania wywiadów radiowych i telewizyjnych (prezentacja filmowa).
- Analiza najczęściej popełnianych błędów osób występujących w telewizji na podstawie telewizyjnych materiałów archiwalnych (ćwiczenia, dyskusja).
- Zajęcia praktyczne – udzielanie dobrych wypowiedzi i wywiadów telewizyjnych (trening).
- Zajęcia praktyczne (trening przed kamerą i mikrofonem) – wywiad telewizyjny ze szczególnym uwzględnieniem następujących aspektów:
- prezencja osobista;
- artykułowanie swych racji;
- sugestywność wypowiedzi: metody stosowane w praktyce (używanie gestów, znaczenie głosu);
- niebezpieczeństwa podczas występów przed kamerą (jak ich unikać i zminimalizować ryzyko wpadki);
- dobre cechy wywiadu telewizyjnego;
- jak uzyskać dużą wiarygodność;
- współpraca z agresywnym dziennikarzem podczas udzielania wywiadu telewizyjnego.
- Ćwiczenia zachowania się w sytuacji krytycznej: pod obstrzałem pytań dziennikarzy, uczestników spotkań wyborczych czy manifestacji.
- Praktyczne zajęcia dotyczące analizy złych i dobrych publicznych wystąpień – bardzo praktyczne rady wynikające z obserwacji dziennikarskich.
- Ocena i analiza popełnianych błędów. Praktyczne rady i instrukcje, jak ich się wystrzegać i jak je korygować (dyskusja).
- Jak dbać o utrzymanie dobrego wizerunku placówki oświatowej (dyskusja).
Opublikowano 23 grudnia 2011
Zmieniono 24 lutego 2012
Zarchiwizowano 1 lipca 2012