Edukacja wobec wyzwań migracyjnychOREMetis

 

Ośrodek Rozwoju Edukacji zaprasza na szkolenie Wielokulturowość w praktyce szkolnej.

Celem szkolenia jest przygotowanie nauczycieli i wychowawców do tworzenia programów edukacyjno-wychowawczych dotyczących problematyki współpracy, solidarności, rozwiązywania konfliktów, przeciwdziałania stereotypom, uprzedzeniom i dyskryminacji.

W trakcie dziesięciogodzinnego szkolenia uczestnicy poznają znaczenie kompetencji międzykulturowej w nowej podstawie programowej oraz zapoznają się z jej definicją, modelem i sposobami rozwijania. Zostanie przedstawiona najnowsza propozycja edukacyjna Rady Europy Autobiografia spotkań międzykulturowych.

Ponadto, uczestnicy szkolenia otrzymają nieodpłatnie cenne materiały wydane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji:

  1. Autobiografia spotkań międzykulturowych
    Autobiografia... to poradnik, umożliwiający kształtowanie odpowiednich kompetencji i postaw kulturowych w społeczeństwie. Z jednej strony, pomaga on budować poczucie podmiotowości, wolności i odpowiedzialności, a z drugiej strony – pomaga wychowywać w duchu solidarności i demokratyzacji oraz wartości ogólnoludzkich i ponadczasowych. Jest to pomoc metodyczna pokazująca, jak krytycznie myśleć o doświadczeniach międzykulturowych, czyli spotkaniach z ludźmi pochodzącymi z innych grup, w tym: społecznych, kulturowych, etnicznych, religijnych i innych. Można go zastosować zarówno w warunkach edukacji formalnej w klasie szkolnej, jak i w nauczaniu nieformalnym odbywającym się w miejscu i o czasie wybranym przez osobę uczącą się. Autobiografii... można użyć jako pomocy metodycznej w nauczaniu podczas prowadzenia zajęć grupowych lub indywidualnych pod kierunkiem nauczyciela czy rodzica. Mogą ją też wykorzystać osoby uczące się samodzielnie, w celu autodiagnozy.

 

  1. Kompasik
    "Kompasik" zawiera wskazówki, jak przekazać w przystępny sposób wiedzę o prawach człowieka i rozmawiać na takie tematy jak godność osoby ludzkiej, szacunek do samego siebie i wobec innych, wolność, równość, tolerancja, solidarność. Tematyka zajęć koncentruje się wokół wątków związanych m.in. z demokracją, dyskryminacją, równością płci, środowiskiem rodziny i opieki zastępczej, edukacją, zdrowiem i dobrym samopoczuciem oraz ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Zawarte w poradniku 40 propozycji zajęć można wykorzystać do zaangażowania dzieci w praktykowanie praw człowieka w sposób nawiązujący do ich życia codziennego. Ćwiczenia te pomagają dzieciom rozwinąć umiejętność krytycznego myślenia oraz poczucie odpowiedzialności i sprawiedliwości, ucząc przy tym, jak podejmować działania mogące poprawić sytuacje panującą w szkole lub najbliższej społeczności. Poradnik zawiera również praktyczne wskazówki dotyczące jego zastosowania w warunkach edukacji formalnej i nieformalnej.

 

  1. Prawa człowieka – poradnik nauczyciela
    Publikacja poświęcona jest problematyce praw człowieka i wprowadzeniu tego zagadnienia do polskiej szkoły. Książka może być wykorzystywana w pracy związanej z kształtowaniem postaw tolerancji i popularyzowaniem wiedzy o prawach i wolnościach człowieka wśród nauczycieli/ek, dzieci i młodzieży. Książka składa się z trzech, uzupełniających się części: Vademecum nauczyciela, Praca z dorosłymi – program zajęć warsztatowych, Praca z dziećmi i młodzieżą (zawierająca scenariusze lekcji w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej). Publikacja zawiera także aktualny materiał źródłowy dotyczący międzynarodowych uregulowań prawnych związanych z prawami człowieka.

 

  1. Zrozumieć innych – czyli jak uczyć o uchodźcach
    Podręcznik "Zrozumieć innych, czyli jak uczyć o uchodźcach" przeznaczony jest dla wszystkich, którym bliska jest tematyka praw człowieka w szkole. Składa się z trzech części. Część merytoryczna opisuje możliwości włączenia problematyki uchodźczej do programu szkoły, w tym: programu wychowawczego i ścieżek międzyprzedmiotowych. Część druga poświęcona jest scenariuszom lekcji z języka polskiego, historii, geografii, wiedzy o społeczeństwie, trzech języków obcych, religii oraz sztuki. W części trzeciej znajdują się teksty źródłowe, a w nich adresy internetowe organizacji zajmujących się prawami człowieka, analizę wybranych programów nauczania, bibliografia dla nauczycieli i uczniów, "casy study" praw człowieka w szkole. Podręcznik powstał we współpracy z UNHCR.

 

Zgłoszenia prosimy nadsyłać na adres: lub faksem: 32 209 53 13.

Termin szkolenia do uzgodnienia. Istnieje możliwość szkolenia w placówce macierzystej.

Anna Dzięgiel – koordynator wojewódzki edukacji międzykulturowej w Katowicach.

Opublikowano 23 marca 2011
Zarchiwizowano 24 czerwca 2011
Wróć