Dydaktyczne inspiracje
Wstęp «
Gram, więc się uczę «
Podpowiadajnik «
Dzielimy się pomysłami «
Miszungowy lyjamt «
(Nie)Zaraźliwe spotkanie z wirusem
Wirus, odporność, szczepionka... Terminy nieodłącznie kojarzące się z lekcją biologii. Do niedawna... Bo dzisiaj te słowa kojarzą się przede wszystkim z pandemią wywołaną przez koronawirusa SARS-CoV-2 powodującego chorobę Covid 19 (Corona-Virus-Disease-2019).
Nauka zdalna, obostrzenia, maseczki i szum informacyjny związany z epidemią niekorzystnie odbiły się na poczuciu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Nasi uczniowie mogą mieć różne, nawet traumatyczne, przeżycia związane z Covid 19. Lekcja, w czasie której spotkają się z zagadnieniami kojarzącymi się z covidowymi przeżyciami mogą być dla nich emocjonalnie trudne. Dlatego warto rozważyć przeprowadzenie lekcji o funkcji układu odpornościowego i sposobach nabywania odporności z wykorzystaniem gry karcianej "Wirus". Przedstawiam propozycję scenariusza takiej lekcji.
Związek z podstawą programową z biologii w ośmioletniej szkole podstawowej.
Cele kształcenia – wymagania ogólne
- Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych. Uczeń:
- Wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku;
- Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:
- Wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji;
- Posługuje się podstawową terminologią biologiczną.
- IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:
- Interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski;
- Przedstawia opinie i argumenty związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi.
- V. Znajomość uwarunkowań zdrowia człowieka. Uczeń:
- Analizuje związek między własnym postępowaniem a zachowaniem zdrowia oraz rozpoznaje sytuacje wymagające konsultacji lekarskiej;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
- III. Organizm człowieka.
- Układ odpornościowy. Uczeń:
- Rozróżnia odporność wrodzoną i nabytą oraz opisuje sposoby nabywania odporności (czynna, bierna, naturalna, sztuczna);
- Porównuje istotę działania szczepionek i surowicy; podaje wskazania do ich stosowania oraz uzasadnia konieczność stosowania obowiązkowych szczepień;
- Układ odpornościowy. Uczeń:
Cele / oczekiwane efekty
Po zajęciach uczeń:
- rozumie i prawidłowo stosuje terminologię biologiczną – drobnoustrój, patogen, wirus, bakteria, zakażenie, odporność (wrodzona, nabyta/czynna, bierna, naturalna, sztuczna), szczepionka, szczepienie, kalendarz szczepień, surowica, epidemia, pandemia, ozdrowieniec),
- tłumaczy mechanizm nabywania odporności w wyniku szczepienia,
- wymienia przykłady szczepień obowiązkowych,
- przedstawia argumenty uzasadniające istnienie szczepień obowiązkowych,
- porównuje informacje opisane w grze z posiadaną wiedzą biologiczną.
Przebieg lekcji utrwalającej
- Na początku lekcji poproś uczniów o przypomnienie sobie terminologii biologicznej poznanej podczas omawiania budowy i funkcji układu odpornościowego. Zachęć uczniów do przejrzenia podręcznika, notatek w zeszycie przedmiotowym (zeszycie ćwiczeń/karcie pracy), ewentualnie skorzystania z Wikipedii.
2 min.
- Zaproś uczniów do krótkiej zabawy. Rozpocznij podając wybrany termin biologiczny z powtarzanego zakresu. Wylosowana (np. z patyczków z imionami) osoba odpowiada i losuje kolejną, która ocenia poprawność odpowiedzi. Uzupełnia ją gdy wyjaśnienie jest niepełne lub zawiera błędy. Następnie podaje kolejny termin i losuje imię następnego ucznia. Uczniowie cały czas mogą korzystać z podręcznika i/lub innych źródeł.
5 min.
- Poproś uczniów, aby dobrali się w 4 - 6-osobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje instrukcję i grę "Wirus". Omów zasady rozgrywki.
3 min.
- Moderuj przebieg rozgrywki, odpowiadaj na pytania i zachęcaj do ich zadawania.
20 min.
- Zapytaj uczniów o wrażenia z rozgrywki:
Przykładowe pytania:- Jak przebiegła Wasza rozgrywka?
- Kto wygrał?
- Co przyczyniło się do wygranej?
- Co zrobiłbyś/zrobiłabyś inaczej podczas kolejnej rozgrywki? Dlaczego?
5 min.
- Zapytaj uczniów, w jakim zakresie sytuacje przestawione w grze odpowiadają rzeczywistym procesom biologicznym? Na czym polega podobieństwo? W czym przedstawione w grze sytuacje i procesy różnią się od tych występujących w naturze? Dlaczego?
10 min.
- Zadanie domowe dla chętnych uczniów, do wykonania indywidualnie lub w parach.
Które zasady gry "Wirus" chcesz zmienić? W jaki sposób? Dlaczego? Jakiego efektu oczekujesz po wprowadzeniu zaproponowanych przez Ciebie zmian do reguł gry?