Dziecko i nastolatek z Zespołem Aspergera w szkole Dziecko i nastolatek z Zespołem Aspergera w szkole

 

Do pobrania:

Dziecko i nastolatek z Zespołem Aspergera w szkole – materiały pokonferencyjne

 

W ramach projektu naukowo-metodycznego Dziecko z... w szkole zapraszamy Państwa do udziału w seminarium pt. Dziecko i nastolatek z Zespołem Aspergera w szkole.

Seminarium jest adresowane do nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych wszystkich typów szkół i placówek edukacyjnych, pielęgniarek i higienistek szkolnych, osób pracujących z dziećmi i młodzieżą oraz wszystkich zainteresowanych.

Seminarium będzie poświęcone praktycznym aspektom funkcjonowania dziecka i adolescenta z Zespołem Aspergera w szkole, klasie, grupie rówieśniczej oraz prezentacji podstawowych interwencji związanych z taką diagnozą dostępnych dla nauczycieli.

 

Termin seminarium:

4 lutego 2013 r. (poniedziałek)

Miejsce seminarium:

Sala Sejmu Śląskiego – Śląski Urząd Wojewódzki; Katowice, ul. Jagiellońska 25

Organizator:

Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach

 

  1. Zespół Aspergera
  2. Kim jest prof. Michael Fitzgerald?
  3. Program seminarium
  4. Koszt udziału, sposób płatności
  5. Rejestracja uczestników
  6. Kontakt z organizatorem

 

Zespół Aspergera

Zespół Aspergera (ZA) wziął swoją nazwę od nazwiska wiedeńskiego pediatry, który zauważył, że u pewnej liczby jego pacjentów występują problemy z komunikacją i wchodzeniem w interakcje. Pierwsze doniesienia na ten temat opublikował on w pracy Die autistischen psychopathen im kinder w 1944 roku.

W ciągu ostatnich 25. lat ZA został uznany za zaburzenie z tzw. autystycznego spektrum, charakteryzujące się głównie upośledzeniem komunikacji społecznej i interakcji interpersonalnych.

ZA traktowany jest jako choroba do końca życia, korzeniami sięgająca rozwoju prenatalnego. ZA jest roboczo rozumiany jako autyzm z normalną inteligencją. To, co różni ZA od ciężkiego autyzmu, to głównie normalny do wysokiego poziom inteligencji i nienaruszone umiejętności językowe.

Kryteria diagnostyczne odnoszące się do ZA to przede wszystkim: upośledzona komunikacja interpersonalna, ogólna społeczna niezręczność, ubogi repertuar zachowań z zakresu komunikacji niewerbalnej, dziwne wypowiedzi często połączone z pedantycznymi formami zwracania się do rozmówcy, opór w stosunku do zmian, zamiłowanie do powtarzalnych aktywności, wybrane bardzo intensywne zainteresowania (hobby).

Pozytywne objawy ZA mogą obejmować wytrwałość w rozwiązywaniu problemów, głębokie naukowe zainteresowania i niekiedy bardzo wysoką inteligencję.

Podstawowa zagadka Zespołu Aspergera tkwi w pytaniu: jak to jest możliwe, że osoby o normalnej lub wysokiej inteligencji, z dobrymi czy nawet znakomitymi umiejętnościami werbalnymi nie są w stanie opanować nawet niewielkiej części konwencji zachowań społecznych, które przenikają codzienną komunikację między ludźmi.

Oprac. na podst. Harpun J., Lawlor M., Fitzgerald M. (2012) Interwencje społeczne dla nastolatków z Zespołem Aspergera, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

 

 

Kim jest prof. Michael Fitzgerald

Prowadzącym seminarium będzie prof. Michael Fitzgerald – goszczący po raz pierwszy w Polsce – wybitny specjalista z zakresu spektrum autyzmu, zwłaszcza Zespołu Aspergera.

 

prof. Michael Fitzgerald

 

Michael Fitzgerald jest profesorem psychiatrii dzieci i młodzieży w Trinity College w Dublinie. Jako pierwszy lekarz w Irlandii otrzymał tytuł profesora psychiatrii dziecięcej. Jest konsultantem klinicznym i badawczym Irlandzkiego Towarzystwa Autyzmu i członkiem honorowym Instytutu Relacji Międzyludzkich Irlandii Północnej.

Posiada stopień doktora z zakresu autyzmu i tym obszarem badawczym zajmuje się od 1973 roku. Zdiagnozował klinicznie ok. 2 tyś. pacjentów z autyzmem i Zespołem Aspergera.

Jest członkiem Brytyjskiego Instytutu Psychoanalizy. Jest nauczycielem psychoterapii psychoanalitycznej oraz superwizorem treningowym w ośrodkach szkolących z zakresu psychoterapii psychoanalitycznej.

Napisał około 120. prac naukowych, jest autorem lub współautorem 20. publikacji książkowych.

Strona internetowa: www.professormichaelfitzgerald.eu/index.html

 

W Polsce – nakładem Wydawnictwa Fraszka Edukacyjna – w 2012 r. ukazała się publikacja współautorstwa Michaela Fitzeralda pt. Interwencje społeczne dla nastolatków z Zespołem Aspergera.

 

Interwencje społeczne dla nastolatków z Zespołem Aspergera

 

Książka to znakomity poradnik dla wszystkich tych, którzy zajmują się planowaniem i prowadzeniem treningów socjalizacyjnych dla nastolatków z Zespołem Aspergera, poczynając od rodziców, nauczycieli, a kończąc na doradcach i terapeutach. Ci młodzi ludzie powszechnie mają ogromne trudności z komunikacją i życiem społecznym, bardzo dotkliwie odczuwane zwłaszcza w okresie dojrzewania, w grupach rówieśniczych. Autorzy proponują program interwencji, w ramach których trenowane są umiejętności społeczne, mające ułatwić porozumiewanie się z rówieśnikami i akceptację przez nich.

 

Program seminarium

 

8:00 – 9:00

Rejestracja uczestników

9:00 – 9:20

Wprowadzenie

Człowiek nie-dziwny bywa nudny. Prezentacja książki Tandem w szkocką kratkę – Hanna Pasterny – autorka *

9:20 – 10:30

Część I

10:30 – 10:45

Przerwa

10:45 – 12:15

Część II

12:15 – 12:45

Przerwa

12:45 – 14:15

Część III

14:15 – 14:30

Przerwa

14:30 – 16:00

Część IV

 

Seminarium będzie tłumaczone konsekutywnie na język polski.

 

* Książka Tandem w szkocka kratkę opowiada o współpracy autorki z autystyczną panią profesor ze Szkocji. Bohaterka, wykładowca w Glasgow University cierpi na Zespół Aspergera (w książce występuje pod pseudonimem). Zna 13 języków, opracowuje wynalazki umożliwiające lepsze życie osobom niepełnosprawnym.
Książka to zapis wspólnej pracy obu Pań, próby zrozumienia inności, rodzącej się przyjaźni, uczenia się i akceptowania odmienności. Szokujące różnice pomiędzy nimi, zamiast dzielić, stają się katalizatorem przyjaźni i emocjonalnej wspólnoty – tandemu. Książka może być użyteczna i pomocna nie tylko w środowisku osób niepełnosprawnych, ale może stanowić świetny materiał pomocniczy dla wychowawców, opiekunów, pedagogów w pracy z młodzieżą – uczy empatii, tolerancji, akceptacji siebie i innych, a przy tym jest pełna humoru. Odkrywa przed czytelnikiem i oswaja nieznany świat zespołu Aspergera.
Obie panie, autorka i bohaterka, są m.in. laureatkami nagrody Lady D oraz nagrody Człowiek bez barier.
Publikacja jest rekomendowana przez znane osobistości polskiego życia społecznego: ks. prof. Waldemara Chrostowskiego, Małgorzatę Musierowicz – pisarkę, prof. Jerzego Buzka.
Autorka, Hanna Pasterny mieszka na Śląsku. Jest m.in. Konsultantką d/s Osób Niepełnosprawnych w biurze europosła prof. J. Buzka.
Zachęcamy do odwiedzenia strony www.hannapasterny.pl

 

 

Koszt udziału, sposób płatności

 

Koszt udziału w seminarium wynosi 40 zł (słownie: czterdzieści złotych) od uczestnika.

Liczba miejsc ograniczona. O uczestnictwie decyduje kolejność zgłoszeń.

 

Sposób płatności

Prosimy o dokonywanie wpłat w/w kwot na konto:

ING Bank Śląski S.A. 94 1050 1214 1000 0090 7749 6066
na formularzu wpłaty – w polu wpłata tytułem – należy wpisać: Asperger lub 11K.

 

W przypadku wpłat dokonywanych przez szkołę/placówkę prosimy w treści przelewu podać nazwę, adres i NIP instytucji oraz imiona i nazwiska uczestników, za których została dokonana opłata.

Jeżeli potrzebują Państwo faktury przed dokonaniem przelewu, prosimy o kontakt z kasą Ośrodka (Mariola Majzner – kasjer, tel. 32 209 53 12 wew. 118, e-mail: ).

Ważne!
Prosimy Państwa o dokładne wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz druku wpłaty/przelewu bankowego. Faktury, które Państwu wystawimy będą zawierały wyłącznie dane nabywcy (imię, nazwisko lub nazwa szkoły/placówki, adres oraz NIP) znajdujące się na dokumencie wpłaty/przelewu, który od Państwa otrzymamy.

 

 

Rejestracja uczestników

 

Rejestracja zakończona.

 

W przypadku rejestracji online automatycznie prześlemy do Pan/Pana potwierdzenie otrzymania zgłoszenia pod adres e-mail podany w wypełnionym formularzu zgłoszeniowym. Jest to równoznaczne z zakwalifikowaniem Pani/Pana do udziału w seminarium.

Potwierdzenia uczestnictwa oraz faktury otrzymają Państwo podczas rejestracji w recepcji seminarium w dniu 4 lutego 2013 r.

 

 

Kontakt z organizatorem

 

Koordynator projektu:

Tomasz Wojtasik
Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach
ul. Drozdów 21; 40-530 Katowice
tel. 32 209 53 12 lub 14 wew. 112
e-mail:

 

Partnerzy projektu

 

Wydział Nadzoru nad Systemem Opieki Zdrowotnej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego

Śląski Urząd Wojewódzki

 

Fraszka Edukacyjna

Fraszka Edukacyjna

 

Zapraszamy na stoisko firmowe podczas trwania seminarium.

Opublikowano 31 grudnia 2012
Zmieniono 5 lutego 2013
Zarchiwizowano 5 lutego 2013
Wróć