Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie
Grupa
12D/1

Informacja dla szkolnych koordynatorów promocji zdrowia oraz członków szkolnego zespołu ds. promocji zdrowia.

Miejsce zajęć: Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach
Adres: Katowice, ul. Drozdów 21

Czas trwania: 14:00 – 17:00

Terminy spotkań:

  • 4 marca 2010 r.
  • 18 marca 2010 r.
  • 8 kwietnia 2010 r.
  • 22 kwietnia 2010 r.
  • 6 maja 2010 r.

Zapraszamy na kurs podstawowy w zakresie Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach (SFA) pt. Zmieniając punkt widzenia. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w szkole.

W latach ubiegłych kurs stanowił element trzyletniego projektu Uniwersytetu Fontys w Tilburgu (Holandia) i Uniwersytetu Jagiellońskiego pod nazwą Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniu nową metodą w systemach opieki społecznej i edukacji w Polsce.

Esencją SFA jest koncentracja na możliwościach, a nie na problemach, w pracy z klientami wszelkiego typu. Ważny jest cel, do jakiego klient (uczeń, podopieczny, rodzic, nauczyciel itp.) zmierza i jego (klienta) zasoby, które mogą mu pomóc ten cel osiągnąć.

Bardzo często chcąc rozwiązać sytuacje trudne związane np. z uciążliwymi zachowaniami dziecka, analizujemy dogłębnie genezę tych zachowań, liczne sytuacje, w których występują. Niejednokrotnie precyzyjna diagnoza problemu prowadzi do uczucia bezradności u osoby pomagającej; historia traumatycznych doświadczeń, czy też organiczne dysfunkcje, przesłaniają zdrowy potencjał dziecka i nadzieję na zmianę.

SFA kwestionuje założenie, iż zrozumienie wszystkich spraw związanych ze źródłem problemu to jedyny sposób, by rozwiązać zaistniałą sytuację. Jest to podejście zorientowane w większym stopniu na przyszłość i na działanie.

Stosując SFA osoba pomagająca klientowi koncentruje się na jego:

  • potrzebach (zamiast na problemach),
  • potencjale i mocnych stronach (zamiast na brakach i słabych stronach),
  • poprzednich sukcesach (zamiast na porażkach),
  • wyjątkach od sytuacji problemowej (zamiast na częstotliwości pojawiania się i rozmiarze problemu),
  • definiowaniu i konstruowaniu wizji pożądanej przyszłości (zamiast na obezwładniającej przeszłości).

Takie nastawienie osoby pomagającej motywuje klienta do współpracy i umożliwia budowę skutecznego sojuszu na rzecz zmian.

Korzenie tego podejścia sięgają sposobu myślenia terapeutycznego Miltona Ericksona oraz niektórych metod pracy w Mental Research Institute w Palo Alto. Ostateczny kształt Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach zawdzięcza swoim bezpośrednim rodzicom – Stevowi de Shazerowi i Insoo Kim Berg.

Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach, jako podejście nowoczesne i skuteczne, stosowana jest w Polsce przez niektórych psychoterapeutów. Jest jednak nadal stosunkowo mało znana i praktykowana.

SFA to nie tylko narzędzie psychoterapii; znajduje również szerokie zastosowanie w innych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

  • w instytucjach oświatowych – szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
  • w pomocy społecznej – ośrodkach pomocy społecznej, świetlicach socjoterapeutycznych, domach dziecka, centrach interwencji kryzysowej,
  • w ochronie zdrowia – ośrodkach leczenia uzależnień, ośrodkach zdrowia psychicznego.

W USA, Holandii, Wielkiej Brytanii i innych krajach, Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach okazało się skutecznym narzędziem postępowania w odniesieniu do szerokiego spektrum problemów (w tym problemów behawioralnych i zaburzeń w kontaktach społecznych, włącznie z problemami alkoholowymi).

W ubiegłym roku przeprowadzone zostały – w ścisłej współpracy z holenderskimi profesjonalistami – kursy podstawowe i zaawansowane. Ewaluacje potwierdziły wysoką przydatność SFA w pracy instytucji oświatowych. Kursy oferują konkretne techniki pomocy dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom. Mogą również stanowić przyczynek do podniesienia poziomu optymizmu i zaradności w pracy.

Tematyka kursu podstawowego (20 godz.)

  1. Tradycyjne myślenie zogniskowane na problemie a myślenie SFA budujące rozwiązania – charakterystyka porównawcza
  2. Edukacja Skoncentrowana na Rozwiązaniach – zastosowanie założeń SFA do praktyki szkolnej nauczyciela
  3. Etapy budowania rozwiązań w dialogu nauczyciela z uczniem
  4. Komplementowanie bezpośrednie i pośrednie, twórcze pytania jako użyteczne techniki w pracy na rzecz zmiany zachowań ucznia
  5. Zastosowanie techniki skalowania w pracy z uczniem i rodzicem. Wizja wzbogacenia własnej praktyki o elementy SFA

Prowadzące: Beata Łęcka i Krystyna Szczęsna-Witkowska

Koszt udziału w całości szkolenia wynosi 75 zł (sł. siedemdziesiąt pięć zł) od uczestnika.

Prosimy o wpłatę ww. kwoty na konto:

ING Bank Śląski S.A. Nr 94 1050 1214 1000 0090 7749 6066
lub bezpośrednio w kasie ROM-E Metis

Prosimy o dokładne wypełnienie druku wpłaty/przelewu bankowego.

W polu wpłata tytułem należy wpisać tytuł szkolenia: SzPZ. W przypadku wpłat dokonywanych przez szkołę/placówkę – prosimy podać NIP, nazwę i adres instytucji oraz imiona i nazwiska uczestników, za których została dokonana opłata.
Faktury, które Państwu wystawimy będą zawierały wyłącznie dane nabywcy (imię, nazwisko lub nazwa szkoły/placówki, NIP oraz adres) znajdujące się na dokumencie wpłaty/przelewu, który od Państwa otrzymamy.

Opublikowano 4 września 2009
Zmieniono 18 marca 2010
Zarchiwizowano 25 czerwca 2010
Wróć