Nasz projekt Szkoła Piękna, Dobra i Prawdy stawia sobie za cel wspieranie nauczycieli w realizacji zadania, jakim jest dbałość o piękną polszczyznę młodego pokolenia, które w przyszłości będzie wpływało na nasze społeczeństwo, a w tym przede wszystkim jego kulturę.

Podstawowym warunkiem przyjęcia aplikacji jest poprawność językowa we wszystkich jej aspektach, ze szczególnym uwzględnieniem ortografii i interpunkcji. Wnioski zawierające takie błędy nie będą rozpatrywane. To samo dotyczy strony internetowej szkoły.

Ważnym wymogiem obowiązującym wszystkich ubiegających się o certyfikat jest przestrzeganie limitu objętościowego aplikacji, która nie może liczyć więcej niż 5400 znaków (bez spacji). Oznacza to, iż tekst musi być zwięzły – zasada prostoty jest zawsze nadrzędna. I dlatego należy pamiętać o tym, aby:

  • nie czynić rozbudowanych wstępów,
  • używać prostego języka i prostych konstrukcji zdaniowych,
  • unikać dygresji, metafor i pustych wyrażeń, które nie niosą żadnych treści,
  • przedstawiać konkretne przykłady.

Przestrzeganie tych reguł jest szczególnie istotne jako zasada stylistyczna, która nie tylko ułatwia rozumienie tekstu, ale również jego tłumaczenie na języki obce, co w jakimś stopniu umożliwia znalezienie szkół partnerskich w ramach różnych projektów i programów międzynarodowych.

Sprawozdanie z realizacji zadań projektowych musi być spójne z tym, co można zobaczyć na stronie internetowej szkoły, która stanowi dla kapituły ważne źródło wiedzy o pracy szkoły, gdyż dokumentuje jej działania.

Układ strony jest dla jury informacją na temat struktury pracy szkoły oraz istniejącej w niej hierarchii. Szczególną rolę odgrywają tu galerie zdjęć. Zwracamy uwagę na ich właściwy dobór i czytelność, czyli podpisy pod zdjęciami.

Dbając o przejrzystość aplikacji, należy pamiętać również o innych źródłach wiedzy o szkole. W obecnych czasach są nimi przede wszystkim różnego rodzaju fora, na których wypowiadają się uczniowie, kandydaci na uczniów, absolwenci, rodzice oraz osoby niezwiązane bezpośrednio ze szkołą. Jakkolwiek wyrażane na nich opinie są z reguły subiektywne, to trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że pokazują życie szkoły od tej strony, która nie zawsze jest dostrzegana przez nauczycieli.

Jeżeli zatem informacje zawarte we wszystkich wymienionych źródłach są ze sobą spójne, to stanowi świadectwo przejrzystości pracy szkoły i umożliwia przyznanie szkole punktów w obszarze prawdy.

Konieczne jest zwrócenie uwagi na język komunikatów werbalnych, zwłaszcza na forach. Sposób wypowiadania się uczniów oraz absolwentów świadczy o poziomie kultury (nie tylko języka) w danej szkole. Oczywiście, trzeba założyć, że zawsze może pojawić się wypowiedź odbiegająca od obowiązujących norm kultury. Jeżeli jednak pozostali uczestnicy forum zareagują na niewłaściwy styl postu, zwracając autorowi uwagę na jego niestosowność, można również wyciągnąć wniosek o wysokim poziomie kultury, co z kolei daje szkole punkty w obszarze piękna.

Na zakończenie chciałabym przedstawić Państwu propozycję dotyczącą wymiany opinii uczniów, nauczycieli i rodziców służą również fora dyskusyjne umieszczone na stronach internetowych. Umożliwiają one wszystkim osobom związanym ze szkołą dzielenie się uwagami, refleksjami i wnioskami na temat jej działalności. Ponadto dostępność takiej formy jest zdecydowanie większa niż pozostałych, takich jak fora miejskie (nie wszyscy potrafią je znaleźć) czy portal Nasza Klasa (przeciążone serwery). Dyskusje te mogą też stanowić dla nauczycieli cenne wskazówki dotyczące pracy szkoły, a kapitule projektu ułatwić jej obiektywną ocenę.

Zakładając ponadto pozytywny charakter wszystkich przekazów, z dużym prawdopodobieństwem można założyć, iż dana szkoła otrzyma wysokie notowania w obszarze dobra.

Aby zatem móc ubiegać się o certyfikat Szkoły Piękna, Dobra i Prawdy, należy przed złożeniem aplikacji dokonać wnikliwej analizy wszystkich źródeł wiedzy o szkole, w tym również tych nieformalnych, ponieważ w dużej mierze dają one rzeczywisty obraz szkoły. Kapituła projektu oceni pracę placówki na podstawie wszystkich informacji. W tym miejscu oczywiście mogą się pojawić zastrzeżenia dotyczące subiektywizmu wypowiedzi na forach, z obserwacji wynika jednak, iż uczniowie, a zwłaszcza absolwenci, w sposób dojrzały i obiektywny potrafią wyrażać swoje opinie.

Opublikowano 6 marca 2008
Zarchiwizowano 25 czerwca 2010
Wróć