Tematyka konferencji proponowanych w roku szkolnym 2021/2022 wynika z analizy zgłaszanych przez psychologów, pedagogów i nauczycieli problemów natury społecznej, emocjonalnej i psychicznej jakie zaobserwowali u uczniów w okresie nauczania zdalnego. Okres pandemii Covid-19 zogniskował szereg problemów związanych z obniżonym samopoczuciem, objawami depresyjnymi, lękowymi i motywacją.

Młodzież sygnalizowała brak chęci do nauki i trudności z samodyscypliną, bóle głowy, nudności i problemy ze snem. W licznych konsultacjach telefonicznych konsultanci ROM-E Metis w Katowicach w okresie pandemii wspierali środowisko szkolne w obszarach związanych z radzeniem sobie z kryzysem, postępowaniem w sytuacjach zagrożenia suicydalnego, samouszkodzeniami i zaburzeniami depresyjnymi.

Powyższe fakty oraz doniesienia z badań HBSC (imid.med.pl/pl/aktualnosci/jakie-sa-polskie-nastolatki-raport-hbsc-2020) skłoniły nas do zaproponowania tematu, który na czas obecny jest żywy i aktualny, a dotyczy zakresu zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży po sytuacji pandemii.

Podstawowym celem konferencji jest wyposażenie nauczycieli, psychologów, pedagogów i osoby pracujące w oświacie w niezbędną wiedzę i umiejętności wspierania młodych ludzi w różnych okresach rozwojowych. Jest to kluczowe ponieważ daje podstawę młodym ludziom do podejmowania zadań, jakie stawia przed nimi życie.

Informujemy, że na konferencji "Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży w kontekście pandemii" wykład pn.: "Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży w kontekście pandemii" zamiast Pani prof. dr hab. n. med. Małgorzaty Janas-Kozik przeprowadzi Pan prof. nadzw. dr hab. inż. Joachim Foltys – Dyrektor SP ZOZ Państwowego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Rybniku.

Termin: 29 października 2021 r. – kod konferencji 9K/O/2

Miejsce: konferencja online

Organizatorzy:

  • Departament Nadzoru Podmiotów Leczniczych i Ochrony Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego
  • Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach

 

Program konferencji:

10:00 – 10:15Uroczyste otwarcie konferencji:

Pani Małgorzata Przybyłek, Zastępca Dyrektora Departamentu Nadzoru Podmiotów Leczniczych i Ochrony Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego

Pani Danuta Maćkowska, Dyrektor Departamentu Edukacji, Nauki i Współpracy z Młodzieżą Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego

Pani Bożena Bucka, dyrektor Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego Metis w Katowicach

10:15 – 11:15Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży w kontekście pandemii

prof. nadzw. dr hab. inż. Joachim Foltys – Dyrektor SP ZOZ Państwowego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Rybniku

11:15 – 12:45Konsekwencje zdrowotne pandemii dla dzieci i młodzieży

dr n. med. Andrzej Siwiec - specjalista pediatrii oraz specjalizujący się z zakresu psychiatrii dzieci i młodzieży, Prezes Zarządu Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w Sosnowcu sp. z o. o.

12:45 – 13:30Czy dzieci po pandemii są inne – wpływ pandemii na funkcjonowanie dzieci i młodzieży

Agnieszka Moś – dyrektor PPP nr 5 w Katowicach. Pedagog, terapeuta, nauczyciel informatyki, absolwentka Uniwersytetu Śląskiego

13:30 – 13:45Zakończenie konferencji

 

Warunki uczestnictwa

Udział w konferencji / seminarium jest nieodpłatny.

 

Kontakt z organizatorami:

Beata Birnbach
tel. 32 209 53 12 lub 14 wew. 153
e-mail:

Mirosława Bochner
tel. 32 209 53 12 lub 14 wew. 149
e-mail:

 

O prowadzących:

Joachim Piotr Foltys, dr hab. inż., prof. nadzwyczajny – współpracownik Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, UKSW – Warszawa, Politechniki Łódzkiej, Politechniki Opolskiej, Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego – Olsztyn, Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Uniwersytet Techniczny THW Ingolstadt, Uniwersytet RGGU – Moskwa, Uniwersytet UMB Bańska – Bystrzyca. Autor kilkudziesięciu artykułów (cztery w czasopismach z IF ), monografii oraz opracowań. Właściciel trzech patentów zagranicznych. Autor i współautor kilkunastu studiów podyplomowych. Zainteresowania naukowe: outsourcing, środowisko cyfrowe (wirtualne), kształtowania i wyceny wartości niematerialnych i prawnych, wybrane koncepcje zarządzania, organizacje sieciowe, harmonia i synergia, podejście procesowe w organizacji, sztuczna inteligencja, firmy rodzinne. Posiada 28 letnie doświadczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwami krajowymi i zagranicznymi. Członek kilkunastu Stowarzyszeń naukowych w kraju i zagranicą. TNOiK – członek Głównej Rady naukowej TNOiK. Członek 7 rad naukowych czasopism naukowych w krajowych i zagranicznych.

Agnieszka Moś – pedagog, terapeuta, nauczyciel informatyki, absolwentka Uniwersytetu Śląskiego. Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji, współrealizator w projekcie "System wsparcia placówek oświatowych w Katowicach" realizowanym przez Miasto Katowice w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytetu III Wysoka jakość systemu oświaty. Doświadczenie zawodowe zdobyła pracując 14 lat w szkole podstawowej, obecnie od 8 lat dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej. Stale działająca na rzecz wypracowania wysokiej jakości standardów pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z placówkami oświatowymi. W latach 2001 – 2013 współautorka i realizatorka środowiskowego programu profilaktycznego "Dobrze, że jesteś". Od roku 2014 koordynator Miejskiego Programu Profilaktyki Rówieśniczej w Katowicach. We współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli opracowuje i prowadzi szkolenia i konsultacje dla nauczycieli.

dr n. med. Andrzej Siwiec - specjalista pediatrii oraz specjalizujący się z zakresu psychiatrii dzieci i młodzieży, Prezes Zarządu Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w Sosnowcu sp. z o. o. Wykładowca studiów podyplomowych Wydziału Farmaceutycznego z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Zainteresowania naukowe w zakresie zdrowia publicznego, toksykologii, ziołolecznictwa oraz psychiatrii dziecięcej, zwłaszcza zaburzeń odżywiania się, zarówno tych klasycznych, jak i nowych, trudno diagnozowalnych postaci, oraz w obszarze adolescencji zarówno w kontekście fizjologii, jak i charakterystycznych dla tego okresu zaburzeń. Autor szeregu publikacji naukowych w periodykach krajowych i zagranicznych.

Opublikowano 1 października 2021
Zmieniono 27 października 2021
Zarchiwizowano 29 października 2021
Wróć