Akademia Zarządzania

 

W ramach Akademii Zarządzania zapraszamy kadrę zarządzającą na seminarium:

Tutoring w szkole – czyli wychowawstwo inaczej (12S),

które odbędzie się 25 listopada 2009 roku w godzinach 10:00 – 13:00
w siedzibie Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego Metis w Katowicach.

Zapraszamy Państwa do stworzenia w swoich szkołach/placówkach nowego systemu wychowawstwa z łaciny nazwanego tutoringiem.

Proponujemy, żeby zastąpić nim system wychowawstwa klasowego. Do tej pory jeden nauczyciel zostawał wychowawcą 30-osobowej klasy i musiał samotnie nad wszystkim zapanować. Teraz jeden tutor dostaje pod opiekę 10 uczniów i musi z każdym z nich pracować indywidualnie. Jeden z tutorów może być liderem i ma funkcje takie, jak dawnej miał wychowawca, m.in. organizacyjne. W XVII wieku tutorzy opiekowali się osieroconymi dziećmi w szlacheckich rodach.

Seminarium poświęcone będzie w szczególności następującym zagadnieniom:

Czym jest jest tutoring?
(więcej: www.tutoring.pl/index.php?&tag=tutoring_w_szkole)

Tutoring jest jedną z metod edukacji zindywidualizowanej, która opiera się na bezpośrednim spotkaniu tutora z uczniem. Tutor to osoba posiadająca wiedzę, potrafiąca pracować w relacji jeden na jeden. Tutoring jest najczęściej długofalowym (obejmującym co najmniej semestr) procesem współpracy, nakierowanym na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój podopiecznego (ang. tutee).

Istotą tutoringu są indywidualne spotkania, na których w atmosferze dialogu, szacunku i wzajemnej uwagi tutor pracuje z podopiecznym, pozwalając mu dogłębnie poznać określony obszar wiedzy, rozwinąć umiejętność samodzielnego jej zdobywania oraz rozwinąć sztukę maksymalnego korzystania z własnych talentów. Tutoring pozwala na coś więcej, niż tylko weryfikację wiedzy. Wzmacnia poszukiwania ucznia, któremu towarzyszy tutor: mądry nauczyciel, który służy radą i potrafi umiejętnie wyznaczyć szlak poszukiwań. Tutoring ma za zadanie prowadzić podopiecznego do mądrości i dojrzałości. Potrzeba na to czasu, uwagi i regularności – między innymi tymi cechami tutoring wyróżnia się spośród innych metod edukacyjnych.

Czym jest tutoring szkolny?

Tutoring może znaleźć świetne zastosowanie w szkole, tak w podstawowej, gimnazjalnej, jak i ponadgimnazjalnej.

Tutor może prowadzić tutoriale (czyli spotkania dla jednego, bądź niewielkiej grupki uczniów) dla chętnych uczniów i takich, którzy tego potrzebują (olimpijczycy, indywidualny tryb nauczania, uczniowie ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi). Jego działania mogą być znakomitym uzupełnieniem dydaktycznej oferty szkoły. Tutor może również pracować w systemie klasowo-wychowawczym, albo przejmując zadania wychowawcy klasy w odniesieniu do maksymalnie dziesięciu uczniów, albo wspierając wychowawcę klasy, pracując z dziesiątką jego wychowanków.

Odbiorcy: dyrektorzy, wicedyrektorzy szkół i placówek oświatowych, psycholodzy, pedagodzy szkolni, nauczyciele, wychowawcy.

Prowadzący:

Jarosław Traczyński: nauczyciel historii, tutor, założyciel Kolegium Tutorów. Inicjator nowatorskich rozwiązań w zakresie rozwijania potencjału młodych ludzi. W swojej pracy inspiruje się metodami tutoringu i coachingu. W Kolegium Tutorów zajmuje się koordynowaniem programów szkoleniowych oraz wdrażaniem tutoringu do szkół.

Mariusz Budzyński: przewodniczący Rady Tutorów (Towarzystwo Edukacji Otwartej, ALA Autorskie Licea artystyczne i akademickie we Wrocławiu).

Termin seminarium:
25 listopada 2009 roku w godzinach 10:00 – 13:00 w Regionalnym Ośrodku Metodyczno-Edukacyjnym Metis w Katowicach, ul. Drozdów 21.

Udział w seminarium jest bezpłatny.

Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniu prosimy o pobranie karty zgłoszenia, wypełnienie jej i przesłanie faksem lub pocztą. Aby pobrać kartę zgłoszenia, kliknij tutaj.

Fax: 32 209 53 13
Adres: ROM-E Metis, 40-530 Katowice, ul. Drozdów 21

Istnieje także możliwość zgłoszenia online.

Dodatkowych informacji udziela koordynator – Magdalena Wieczorek:

tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 116
e-mail:

Opublikowano 26 października 2009
Zarchiwizowano 25 listopada 2009
Wróć