Profilaktyka, psychoedukacja, promocja zdrowiaProfilaktyka, psychoedukacja, promocja zdrowia

X konferencja | O konferencji | Termin i miejsce | Program konferencji
Opis warsztatów | Warunki uczestnictwa | Zgłoszenie | Noclegi | Kontakt
 

Profilaktyka, psychoedukacja, promocja zdrowia
Dziesiąta jubileuszowa konferencja

Program (wersja do wydruku)

Część wykładowa – 24 września 2009 r. (czwartek)

Miejsce: Kinoteatr Rialto
Adres: Katowice, ul. Św. Jana 24

9:00 – 11:00 Sesja wykładowa

  • Uroczyste rozpoczęcie konferencji
  • Wykład jubileuszowy: Dlaczego nie udało się zapobiec rozszerzaniu epidemii HIV/AIDS?
    dr n. med. Dorota Rogowska-Szadkowska – Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Wykład inauguracyjny: Stereotypy, uprzedzenia i style bycia polskich uczniów. Implikacje badań dla praktyki szkolnej
    prof. Barbara Weigl – Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa

11:00 – 11:30 Przerwa

11:30 – 13:30 Sesja wykładowa

  • Projekcja filmu Niebieskoocy (tytuł oryg. Blue Eyed, scenariusz i reżyseria: Bertram Verhaag, prowadzenie warsztatów: Jane Elliott, produkcja: Denkmal-Film Gmbh, opracowanie wersji polskiej i dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA i Fundacja Autonomia).
  • Możliwości wykorzystania filmu Niebieskoocy w pracy wychowawczej
    Agata Teutsch – Fundacja Autonomia, Kraków

13:30 Zakończenie części wykładowej

Film Niebieskoocy jest zapisem warsztatów prowadzonych przez Jane Elliott – jedną z najsłynniejszych amerykańskich trenerek zajmujących się problematyką równości i antydyskryminacji.

Jane Elliott zmobilizowało do działania zabójstwo dr. Martina Luthera Kinga Jr. w 1968 roku.
Jako nauczycielka trzeciej klasy szkoły podstawowej, w całkowicie białej i chrześcijańskiej społeczności, starała się pomóc zrozumieć swoim uczniom i uczennicom, na czym polegają rasizm i dyskryminacja. W swojej pracy zastosowała ćwiczenie Niebieskoocy/brązowoocy, w którym osoby uczestniczące były traktowane jako uprzywilejowane lub podległe w zależności od koloru oczu. Ćwiczenie stworzyła na bazie lektur o technikach stosowanych przez Nazistów wobec grup określonych jako zbędne. Po tym, kiedy jej ćwiczenie zostało opisane w mass mediach Elliott spotkała się z molestowaniem ze strony innych mieszkańców miasta, jej dzieci były bite i opluwane, restauracja jej rodziców zbankrutowała po tym, jak została zbojkotowana przez miejscową społeczność. Jednocześnie fragmenty jej lekcji i wywiady z byłymi uczniami potwierdzają, że warsztaty Jane Elliot sprawiły, iż stali się bardziej wrażliwi na problem rasizmu i dyskryminacji.

Elliott sama stwierdza, że Niebieskoocy to najlepszy ze wszystkich filmów, jakie do tej pory zrobiono na temat moich warsztatów, podsumowuje on 28 lat mojej pracy w szkołach, na uniwersytetach i w korporacjach. Elliott uważa, że osoba, która wychowała się w amerykańskim społeczeństwie jest ukształtowana do bycia rasistą. Żyjemy w różnych światach, jeden jest czarny, a drugi biały. Twierdzi ponadto, że najlepszą metodą uczenia o rasizmie jest stworzenie sytuacji, w której biali doświadczą na sobie dyskryminacji.

Film pozwala widzom pośrednio wziąć udział w ćwiczeniu warsztatowym.Niebieskookich obserwujemy grupę 40. dorosłych osób z Kansas City. Są wśród nich nauczyciele, policjanci, pracownicy administracji i pomocy społecznej, osoby o różnym kolorze skóry, pochodzeniu, kobiety i mężczyźni. Podczas warsztatów Elliott wdraża pseudonaukową teorię, która uzasadnia niższość osób o niebieskich oczach, stosuje wobec nich jawną dyskryminację i przeprowadza testy na inteligencję, które są stronnicze kulturowo. Widzimy, jak w ciągu zaledwie kilku godzin przebywania w atmosferze takiego reżimu, dorosłych ludzi opanowuje przygnębienie i roztargnienie, mają trudności z wykonaniem najprostszych poleceń.

Podejście Jane Elliott jest szczególnie trafne dzisiaj. Ona sama podkreśla, że mechanizmy szeroko rozumianego wykluczenia społecznego oraz dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, orientację seksualną, pochodzenie etniczne, narodowość, niepełnosprawność czy stan zdrowia oraz są takie same. Kluczowe wydają się słowa Elliott: Uczymy się być rasistami, to znaczy, że możemy się również nauczyć, jak nimi nie by. Rasizm nie jest genetyczny. To tylko kwestia władzy.

Podstawowym celem filmu nie jest jednak analiza sposobu prowadzenia ćwiczenia jako metody edukacyjnej, ale skłonienie oglądających do refleksji nad mechanizmami uprzedzeń, piętna i dyskryminacji. Film Niebieskoocy jest najczęściej wykorzystywanym materiałem audiowizualnym w edukacji dotyczącej praw człowieka, równości płci, demokracji, aktywności obywatelskiej, przeciwdziałania dyskryminacji. Jako element szkoleń i warsztatów był wykorzystywany w niemal wszystkich najważniejszych realizowanych w Polsce programach antydyskryminacyjnych.

(Opis filmu opracowano na podstawie materiałów Fundacji Autonomia i Stowarzyszenia Kobiet KONSOLA)

 


 

Część seminaryjno-warsztatowa – 25 września 2009 r. (piątek) – w godz. 10:00 – 15:00
(do wyboru jedna z poniższych grup seminaryjno-warsztatowych)

Miejsce: Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis
Adres: Katowice, ul. Drozdów 21

Warsztaty nr 1

Młodzież nie urodziła się wczoraj (ang. yesterday)...
Wiesław Sokoluk – Polskie Towarzystwo Seksuologiczne, Warszawa

Warsztaty nr 2

Młodzi single – rewolucja obyczajowa, przemijająca moda czy rzeczywista zmiana potrzeb
dr Urszula Hermanowicz – Warszawa

Miejsce: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Adres: Katowice, ul. Kardynała Wyszyńskiego 7

Warsztaty nr 3

Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkołach
Ewa Stoecker, Monika Serkowska – Fundacja Autonomia, Kraków (www.bezuprzedzen.org)

Warsztaty nr 4

Razem przeciw dyskryminacji
Anna Kamińska, Robert P. Łukasik – Grupa Trenerska Klamka, Warszawa

Warsztaty nr 5

Zrozumieć i pokochać nastolatka
Tamara Czerwińska-Szulc – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Słupsk

Warsztaty nr 6

Pedagogika spotkania, pedagogika dialogu w edukacji seksualnej
Bożena Brzezińska – Uniwersytet Opolski

Warsztaty nr 7

Rozpoznawanie, interweniowanie i udzielanie pomocy uczniowi – ofierze przemocy seksualnej
Joanna Dec, Agnieszka Felińska – Zakład Poradnictwa Młodzieżowego i Edukacji Seksualnej, Uniwersytet Zielonogórski

Warsztaty nr 8

Integracja grupy, czyli jak małe zaniechania prowadzą do dużych problemów
Małgorzata Godzińska-Woźnik – Śląski Ośrodek Fundacji Praesterno w Bielsku-Białej

Warsztaty nr 9

Relacje rodzic – nauczyciel czyli/albo odwieczny spór kompetencyjny. Zacznijmy rozmawiać językiem korzyści
Beata Kwiatek – Ośrodek Kształcenia Kadr Atena, Słupsk

Warsztaty nr 10

Edukacja seksualna młodzieży niepełnosprawnej
dr Alicja Długołęcka – Zakład Psychoterapii i Rehabilitacji Seksualnej, Wydział Rehabilitacji, Akademia Wychowania Fizycznego, Warszawa

Warsztaty nr 11

Porozmawiajmy z najmłodszymi
Marta Głowacka – Centrum Zdrowia Seksualnego w Londynie, Polskie Towarzystwo Seksuologiczne

Warsztaty nr 12

Analiza snów w ujęciu psychodynamicznym
dr Marek Jasiński – Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski

Warsztaty nr 13

Z drugiej ręki...
Grażyna Czubińska – Centrum Zdrowia Seksualnego w Londynie, Polskie Towarzystwo Seksuologiczne

Miejsce: Galeria Sztuki Współczesnej BWA
Adres: Katowice, Al. Korfantego 6

Warsztaty nr 14

Co w głowie szumi czyli MAPPING w twórczym rozwoju i arteterapii – warsztaty ekspresji twórczej
prof. Wiesław Karolak – Łódź

Opublikowano 27 lipca 2009
Zmieniono 26 sierpnia 2009
Zarchiwizowano 24 września 2009
Wróć