Wobec psychologa i pedagoga w szkole są stawiane wysokie i często niejasne wymagania. Oczekuje się od niego wspierania ucznia, rodzica i grona pedagogicznego. Oczekiwania tych grup bywają sprzeczne wobec siebie i w związku z tym pedagog czy psycholog przyjmuje często rolę mediatora, wobec, którego są wysuwane sprzeczne roszczenia i z którego rozwiązań zwykle wszyscy są zadowoleni połowicznie.

W szkole pojawia się coraz więcej trudnych problemów, co do których należałoby zastosować długotrwałą terapię a szkoła nie jest miejscem na terapię. Jest miejscem gdzie można zdiagnozować problem, udzielić wsparcia i skierować do specjalistycznej poradni, jeśli problematyka tego wymaga. Niestety dzieci z różnego typu zaburzeniami stanowią w szkole często duży problem, destabilizujący system szkolny i oczekuje się szybkich zmian, których ma dokonać psycholog czy pedagog szkolny. Z pozycji sytemu szkolnego jest to oczekiwanie jak najbardziej racjonalne jednak z pozycji jednostkowych problemów niemożliwe do zrealizowania. Terapia zaburzeń depresyjnych, zaburzeń lękowych, myśli czy prób samobójczych, zachowań agresywnych czy też innych podobnych problemów wymaga czasu i zaangażowania całego systemu rodzinnego a nie tylko dziecka. Rolą pedagoga lub psychologa jest postawić diagnozę, pokazać możliwości skorzystania z pomocy a także udzielić wsparcia.

Ważną rolą pedagoga i psychologa w szkole jest rola edukacyjna zarówno wobec rodziców jak i uczniów. Realizować ją można indywidualnie jak i w grupach. Mogą to być cykle na temat profilaktyki zaburzeń jedzenia czy profilaktyki innych zaburzeń dla uczniów. Spotkania informacyjne dla rodziców na temat symptomów pewnych zaburzeń, na które powinno się zwrócić uwagę a także informacja, kiedy to jest normalny proces rozwojowy a kiedy początek poważniejszych kłopotów.

Te połączone zadania diagnostyczne mediacyjne i edukacyjne pozwalają stworzyć w szkole system, dzięki któremu rodzice, dzieci i nauczyciele dostają wiedze, diagnozę i informacje gdzie szukać pomocy specjalistycznej w razie takiej potrzeby.

Ważnym elementem pracy pedagoga czy psychologa szkolnego jest umiejętność radzenia sobie ze stresem, ponieważ w tym zawodzie to my jesteśmy swoim warsztatem pracy i od naszej uważności na siebie zależy nasza jakość pracy z innymi. Często psycholog czy pedagog szkolny pozostawiony sam wobec nawału bardzo trudnych problemów prostą drogą zmierza do wypalenia zawodowego. Praca z ludźmi wymaga stałej higieny psychicznej a jednym z elementów tej higieny jest możliwość omówienia trudnych przypadków w gronie osób, które zajmują się podobnymi problemami. Grupa daje nie tylko możliwość znalezienia nowych rozwiązań, ale pozwala też radzić sobie z trudnymi emocjami, jakie mogą się pojawić w pracy ze szczególnie trudnymi sprawami.

Na terenie naszego ośrodka tworzymy grupę dla osób pragnących poszerzać swoje kompetencje zawodowe a także chcących rozwijać swoje pomysły, co do systemowej pracy w szkole. Proponujemy pomoc w tworzeniu indywidualnych rozwiązań dopasowanych do określonych problemów diagnostycznych. Pisanie programów edukacyjnych z różnych obszarów. Ważnym obszarem w naszej pracy będzie problematyka radzenia sobie ze stresem związanym z pracą w szkole. Grupa będzie prowadzona przez osoby przygotowane w problematyce klinicznej a także łączących wiedze merytoryczną z wieloletnim doświadczeniem zawodowym zarówno w prowadzeniu grup jak i pracy indywidualnej. Będziemy poszukiwać rozwiązań systemowych obejmujących szkołę, rodzinę jak i indywidualnego ucznia.

Zapraszamy na zajęcia do naszego Ośrodka.

Liczba godzin: 25 - 5 spotkań po 5 godz.

Terminy zajęć: 23 marca, 21 kwietnia, 25 maja 2009 r. w godz. 14:00 – 18:00

Koszt udziału w całym cyklu zajęć: 50 zł

Prosimy o dokonanie wpłaty na konto:

ING Bank Śląski S.A. 94 1050 1214 1000 0090 7749 6066
z dopiskiem: 68D

Wpłaty przyjmujemy także w kasie ROM-E Metis.

Osoby zainteresowane udziałem w warsztatach prosimy o przesłanie wypełnionej i podpisanej karty zgłoszenia faksem lub pocztą. Aby pobrać kartę zgłoszenia, kliknij tutaj.

Fax: 32 209 53 13
Adres: ROM-E Metis, 40-530 Katowice, ul. Drozdów 21

Istnieje także możliwość zgłoszenia online.

Dodatkowych informacji udziela koordynator – Beata Birnbach:

tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 153
e-mail:

Opublikowano 5 stycznia 2009
Zmieniono 4 marca 2009
Zarchiwizowano 23 marca 2009
Wróć