IV Forum ProfilaktykiIV Forum Profilaktyki

O IV Forum Profilaktyki Termin i miejsce Program konferencji
Opis warsztatów Warunki uczestnictwa/zgłoszenie Kontakt


Warsztat 1
Tematyka warsztatu: Techniki dramowo-teatralne w edukacji przeciwko dyskryminacji

Warsztat będzie prowadzony metodą dramy stosowanej (ang. applied drama). Uczestniczki i uczestnicy zostaną zaproszeni do aktywnego udziału w ćwiczeniach wprowadzających i improwizacji dramowej. Istotą dramy jest doświadczanie i uczenie się, dla siebie samego, nie dla efektu scenicznego, dlatego nie są tu potrzebne zdolności aktorskie.
Uczestniczki i uczestnicy otrzymają materiały edukacyjne w postaci folderu i płyty z filmem o technikach dramowo-teatralnych wykorzystanych w projekcie "Hominem Quaero – szukam człowieka". Projekt jest skierowany do młodzieży i dotyczy dyskryminacji i mniejszości narodowych. Informacje o nim są dostępne na stronie www.hq.drama.org.pl

Prowadząca: Aleksandra Gocal
Ukończyła studia wyższe na Wydziale Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji (Uniwersytet Warszawski). Jest absolwentką rocznego kursu dramy (Uniwersytet w Exeter, Wielka Brytania, stypendium naukowe Socrates-Erasmus) i Szkoły Trenerskiej Moniki Sowickiej oraz licencjonowanym trenerem warsztatów psychoedukacyjnych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Od 6 lat pracuje metodą dramy – z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Jest członkiem-założycielem i Prezesem Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA oraz trenerem warsztatów, współpracującym ze szkołami, instytucjami i firmami. Kontakt:


Warsztat 2
Tematyka warsztatu: Edukacja przez zabawę – alternatywne formy pracy z grupą

Warsztaty mają na celu zapoznanie uczestników z możliwościami zastosowania zabawy jako alternatywnej formy w pracy z dziećmi i dorosłymi. Mają na celu rozwinąć kompetencje osobiste, poznawcze, emocjonalne za pomocą rozmaitych metod pracy z ciałem, ruchem, muzyką, plastyką. Celem ćwiczeń jest ponadto zwiększenie zdolności spostrzegania i przewidywania konsekwencji własnych działań oraz pomoc uczestnikom w odkryciu osobistych możliwości, dążeń zachowań oraz umiejętności. Wykorzystanie tych metod pozwala na doskonalenie komunikacji, rozwijanie ekspresji, kreatywności oraz kształtowanie odpowiednich postaw wobec siebie i innych.

Prowadzący: Małgorzata Kuśpit jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie psychologii. Pracuje w Zakładzie Psychologii Ogólnej UMCS w Lublinie.


Warsztat 3
Tematyka warsztatu: Profilaktyka alternatywna, prawda czy fałsz?

Warsztat ma na celu przedstawienie skuteczności jednej z ważniejszych strategii profilaktycznych.
W realizacji zadań profilaktyki alternatyw zakłada się włączanie elementów strategii informacyjnej, edukacyjnej oraz podejścia tzw. profilaktyki zintegrowanej (Sz. Grzelak). Przykładem realizowanej w Olsztynie profilaktyki alternatywnej jest promowanie i udział dzieci i młodzieży oraz ich rodziców w pozalekcyjnych zajęciach sportowych.
Scenariusz warsztatu opiera się na opracowaniu przez grupę możliwości oddziaływań na czynniki wzmacniające młodego człowieka.
W zajęciach sportowych będą to:

  • budowanie poczucia wspólnoty, solidarności, odpowiedzialności w grupie;
  • wzmacnianie wartości: uczciwości, zasady fair play, partnerstwa, poświęcenia;
  • przynależność do pozytywnej grupy;
  • kontakt z rodziną.

Następnym modułem zajęć będzie sprawdzenie jak w warunkach rywalizacji i konkurencji oraz pracy nad własnym duchem i ciałem, potwierdza się skuteczność nabywania przez młodych ludzi podstawowych umiejętności życiowych. Na koniec uczestnicy poprzez stawianie tez i dyskusję (burza mózgów) dookreślą rolę młodzieżowych liderów dla pokreślenia wartości profilaktycznych zawartych w tej strategii profilaktycznej. Uczestnicy podzielą się też własnymi doświadczeniami z innych obszarów profilaktyki problemowej oraz odpowiedzą na pytanie główne warsztatu.

Prowadzący: Błażej Rafał Gawroński – dyrektor Miejskiego Zespołu Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Olsztynie, przewodniczący Zespołu Ekspertów ds. programów lokalnych i regionalnych PARPA.


Warsztat 4
Tematyka warsztatu: Podstawy teatru terapeutycznego
Warsztat przygotowany został na kanwie mojej pracy w jednostkach penitencjarnych (Zakłady Karne, Areszty Śledcze, Zakłady Poprawcze oraz Ośrodki Szkolno-Wychowawcze). Realizacja przedstawienia lub "mini spektaklu" teatralnego ma na celu pobudzenie u wychowanków autorefleksji nad dotychczasowym życiem, nad przyczynami swojej drogi i swojego miejsca w świecie.

Cel warsztatów: ukazanie sposobów budowania akcji scenicznej, interpretacji tekstu, budowanie relacji pomiędzy aktorami a także w jaki sposób powiązać sytuacje sceniczne z życiem wychowanków.

Prowadzący: Adam Szymura – absolwent Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej "Ignatianum" w Krakowie.
W latach 1989-2005 pracował w Teatrze Śląskim w Katowicach.
W roku 1996 założył Autorski Teatr Batis, w którym wystawiał własne sztuki dla dzieci.
W 2003 roku rozpoczął współpracę ze Służbą Więzienną. Owocem tej współpracy były przedstawienia teatralne zrealizowane w Areszcie Śledczym w Katowicach, Areszcie Śledczym w Gliwicach oraz Zakładzie Karnym w Lublińcu. Spektakl "Zapach dzikiej róży", w którym brały udział kobiety – ofiary przemocy w rodzinie, (ZK Lubliniec) prezentowany był w wielu miejscach w Polsce oraz za granicą (m.in. Warszawa, Wrocław, Katowice, Zamość, Ljubljana, Bratysława).
Przedstawieniem Peron IV grupa teatralna "Bez Nazwy" z Aresztu Śledczego z Gliwic zdobyła I Nagrodę w kategorii adaptacja teatralna w I Ogólnopolskim Przeglądzie Małych Form Teatralnych "Teatr w Kratkę".
Adam Szymura współpracuje z Wyższą Szkołą Administracji w Bielsku-Białej i pracuje w Areszcie Śledczym w Gliwicach w charakterze wychowawcy.


Warsztat 5
Tematyka warsztatu: Drama jako alternatywa w profilaktyce

Drama to sposób na przeżycie ważnych problemów w bezpiecznej fikcyjnej sytuacji. Jest to równocześnie metoda, która niebywale angażuje uczestników. Staje się przez to sposobem nawiązania dialogu między dorosłym a młodym, którzy dzięki dramie mają możliwość doświadczyć wspólnych przeżyć, co jest tak trudne w standardowej pedagogizacji i w stereotypowym podejściu do wychowania ex catedra. Celem warsztatu jest ukazanie za pomocą najprostszych technik siły i potencjału dramy jako alternatywnej metody w profilaktyce.

Prowadzący: Marcin Drzazga, magister pedagogiki (UŚ), absolwent Studium Reżyserii Teatrów Dzieci i Młodzieży przy PWST w Krakowie, doświadczony praktyk w zakresie profilaktycznej pracy z młodzieżą technikami narracyjnymi. Uczestnik i trener licznych warsztatów oraz sympozjów dotyczących pracy technikami dramowymi. Pracuje jako trener, sprawując równocześnie funkcję koordynatora merytorycznego w Stowarzyszeniu Epsilon.

Opublikowano 11 grudnia 2008
Zmieniono 18 grudnia 2008
Zarchiwizowano 11 lutego 2009
Wróć