Czego Jaś się nie (na)uczy...Czego Jaś się nie (na)uczy...

IX konferencja | O konferencji | Termin i miejsce | Program konferencji
Opis warsztatów | Warunki uczestnictwa/zgłoszenie | Noclegi | Kontakt
 

Część seminaryjno-warsztatowa – 26 września 2008 r. (piątek)
Czas trwania: 10:00 – 15:00
(do wyboru jeden z poniższych warsztatów)

  1. Seksualność niepełnosprawnych
    Wiesław Sokoluk
  2. Życie w parze czy życie w pojedynkę – pułapki mitów i pułapki rzeczywistości
    dr Urszula Hermanowicz
  3. Przerwać wzorzec – skuteczna interwencja w przypadku agresji słownej
    Wioleta Baraniak
  4. Praktyczne zajęcia superwizyjne w ujęciu psychodynamicznym
    dr Marek Jasiński
  5. Program nauczania wartości
    Elżbieta Olszewska
  6. Czuję i myślę, gdy mnie krzywdzisz
    Tamara Czerwińska-Szulc
  7. Edukacja globalna, edukacja międzykulturowa
    Izabela Podsiadło-Dacewicz, Katarzyna Zakroczymska
  8. Rozpoznawanie, interweniowanie i udzielanie pomocy uczniowi – ofierze przemocy seksualnej
    Joanna Dec, Agnieszka Felińska
  9. Gimnazjaliści – udręka i satysfakcja. Drogi i bezdroża pracy na rzecz adaptacji
    Małgorzata Godzińska-Woźnik
  10. To naprawdę działa: recepta na skuteczną edukację w zakresie HIV/AIDS
    dr n. med. Maria Gańczak
  11. Bądźmy skuteczni w dialogu
    Beata Kwiatek
  12. Tabu programowe, czyli tematy pomijane w edukacji seksualnej młodzieży
    dr Alicja Długołęcka
  13. Możliwe niemożliwego – czyli profilaktyka kreatywna w edukacji seksualnej
    Bożena Brzezińska
  14. Wiem, rozumiem, umiem wybrać...
    Grażyna Czubińska

Warsztaty nr 1

Seksualność niepełnosprawnych
Prowadzący: Wiesław Sokoluk – Polskie Towarzystwo Seksuologiczne, Warszawa

1. Definiowanie warunków koniecznych do skutecznego podejmowania problematyki seksualnej w pracy z ludźmi w ogóle a niepełnosprawnymi intelektualnie w szczególności. 2. Analiza różnic pomiędzy seksualnością osób z niepełnosprawnością intelektualną a osób normalnych. Typowe źródła mitów i obiegowych poglądów nt. seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, specyfika realizacji przez te osoby potrzeby seksualnej, ryzyko seksualne osób niepełnosprawnych. 3. Przegląd standardowych i indywidualnych rozwiązań bezpiecznej realizacji potrzeby seksualnej. 4. Trudne sytuacje zawodowe zgłaszane przez uczestników – propozycje rozwiązań – dyskusja.

Miejsce warsztatów: Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis
Adres: Katowice, ul. Drozdów 21

 

Warsztaty nr 2

Życie w parze czy życie w pojedynkę – pułapki mitów i pułapki rzeczywistości
Prowadzący: dr Urszula Hermanowicz – Warszawa

Warsztaty mają służyć prześledzeniu, czy i jak najważniejsze potrzeby kobiet i mężczyzn (więzi, niezależności, seksualne, posiadania potomstwa) mogą być zaspokojone, gdy wybierają oni życie w stałym związku lub bycie singlem oraz jak pewne społeczne i indywidualne mity determinują sposób spostrzegania przez nas obu sytuacji życiowych.

Miejsce warsztatów: Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis
Adres: Katowice, ul. Drozdów 21

 

Warsztaty nr 3

Przerwać wzorzec – skuteczna interwencja w przypadku agresji słownej
Prowadzący: Wioleta Baraniak – Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach

Agresja zazwyczaj kojarzona jest z agresywnymi czynami lub nagłaśnianymi przez media zdarzeniami. Potoczna jednak wiedza mówi, że także i słowa ranią. W pracy z dziećmi i młodzieżą, wszyscy uczestniczący w procesie wychowania i nauczania, słyszą czasami adresowane do siebie, albo wypowiadane jakby mimochodem obok siebie słowa będące zaczepką, prowokacją, aluzją, grą słowną, słowa agresywne. Decyzje o tym czy i jak zareagować podejmowane są w przysłowiowym ułamku sekundy. Padają odpowiedzi lepsze lub gorsze, czasami agresywne. Niekiedy bezradne.

Jak przerwać proces gry pomiędzy uczniem a nauczycielem, jak zachować twarz i pozycję nie poniżając ucznia ani go nie wyśmiewając? Zainteresowanych znajdywaniem odpowiedzi, zapraszam na warsztat, który oparty jest na koncepcji analizy transakcyjnej E. Berne'a i analizie gier słownych, w tym gier uczniowskich. W warsztacie proponuję interwencje dla typowych zaczepek szkolnych. Jest w nim także miejsce na poszukanie rozwiązania dla sytuacji zaczepek, z którymi spotkali się uczestnicy tego warsztatu, w swojej własnej praktyce zawodowej. Jednym słowem, jest to warsztat o tym, jak znaleźć wyraźną, zdecydowaną i stanowczą odpowiedź, która pokaże, że to nauczyciel ma kontrolę nad sytuacją w klasie i to on decyduje o tym, co się będzie w klasie działo. I przy całej złożoności problemu, choć sam czasami prowokowany, robi to w sposób nieagresywny.

Miejsce warsztatów: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Adres: Katowice, ul. Kardynała Wyszyńskiego 7

 

Warsztaty nr 4

Praktyczne zajęcia superwizyjne w ujęciu psychodynamicznym
Prowadzący: dr Marek Jasiński – Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski

Uczestnicy zajęć (szczególnie klinicyści) będą mogli omówić swoje różnorodne problemy kliniczne w pracy z pacjentami i przyjrzeć się zjawiskom przeniesienia, przeciwprzeniesienia, oporu, acting-out itp. Praca superwizyjna będzie prowadzona w nurcie psychodynamicznym. Celem tej pracy będzie lepsze zrozumienie siebie poprzez analizę relacji pacjent-terapeuta i analizę podstawowych zjawisk występujących w tym procesie

Miejsce warsztatów: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Adres: Katowice, ul. Kardynała Wyszyńskiego 7

 

Warsztaty nr 5

Program nauczania wartości
Prowadzący: Elżbieta Olszewska – Fundacja ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom, Warszawa

Przebieg warsztatów:1. Zawarcie kontraktu z grupą. 2. Przedstawienie Fundacji i Programu Nauczania Wartości. 3. Oczekiwania uczestników. 4. Czym są wartości? – Praca w grupach. 5. Po co ludziom wartości? – Praca w grupach 6. Jaki jest cel nauczania wartości? 7. Systemy wartości uczestników warsztatów. 8. Lista dwunastu uniwersalnych wartości. 9. Jak nauczać wartości? 10. Nauczanie wartości na przykładzie odpowiedzialności – metody. 11. Dyskusja. 12. Zakończenia warsztatów.

Miejsce warsztatów: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Adres: Katowice, ul. Kardynała Wyszyńskiego 7

 

Warsztaty nr 6

Czuję i myślę, gdy mnie krzywdzisz
Prowadzący: Tamara Czerwińska-Szulc – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Słupsk

Warsztaty będą próbą refleksji nad rzeczywistą pozycją dziecka w rodzinie i społeczeństwie. Codzienne, niemal, doniesienia na temat krzywdzenia dzieci powinny zmobilizować dorosłych pracujących i opiekujących się dziećmi i młodzieżą do podejmowania wszelkich działań, aby nie dopuszczać do przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej i zaniedbywania wobec dzieci. Co czuje, myśli dziecko krzywdzone? Często widzimy jedynie efekt krzywdzenia, który manifestuje się nieakceptowanym społecznie zachowaniem i zastanawiamy się nad niwelowaniem zachowań agresywnych i przemocowych wśród dzieci i młodzieży. Warsztaty poruszą kwestie czterech kategorii krzywdzenia dzieci ze szczególnym uwzględnieniem seksualnego wykorzystania. Na tle typowej dla poszczególnych faz rozwoju ekspresji seksualnej wskażą kryteria normy i patologii. Uczestnicy zostaną zapoznani z objawami, które mogą być sygnałem wykorzystania seksualnego oraz sytuacjami i postawami, które mogą utrudniać rozpoznanie krzywdzenia dziecka. Na czym polega profesjonalna pomoc dziecku krzywdzonemu? Jak uchronić dziecko przed wykorzystaniem seksualnym? Jak rozmawiać z dzieckiem? Odpowiedzi na te pytania mogą stać się wyjściową podstawą do autorefleksji nad własnymi możliwościami, w sensie emocjonalnym i profesjonalnym, pokażą jak nieść pomoc dziecku krzywdzonemu.

Miejsce warsztatów: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Adres: Katowice, ul. Kardynała Wyszyńskiego 7

 

Warsztaty nr 7

Edukacja globalna, edukacja międzykulturowa
Prowadzący: Izabela Podsiadło-Dacewicz, Katarzyna Zakroczymska – Pro Humanum Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Warszawa

Globalizacja to zagadnienie, które jest w centrum zainteresowań wielu młodych ludzi i dlatego potraktowaliśmy ją jako jeden z odrębnych tematów warsztatowych. Przez edukację globalną zwykle rozumie się działania, które pozwalają przyjrzeć się i zanalizować różne formy ludzkiej egzystencji, style życia i wzory zachowań na całym świecie. Taka edukacja jest ważna, gdyż nie rozważa jedynie miejsca jednostki w jej społeczności i społeczeństwie, ale również miejsce jednostki na świecie. Edukacja globalna może zostać wykorzystana do stawiania wielu pytań związanych z prawami człowieka i może pomóc w kształtowaniu krytycznego spojrzenia na rzeczywistość i postrzeganie łamania praw człowieka. Edukacja globalna pozwala młodym ludziom ocenić znaczenie ich własnych działań oraz zastanowić się nad osobistą odpowiedzialnością za te czyny.

Edukacja międzykulturowa zajmuje się sposobami nawiązywania kontaktów z innymi kulturami, społeczeństwami i grupami społecznymi. Współczesne społeczeństwa charakteryzuje wzrastający poziom międzykulturowości i różnorodno­ści kulturowej, co sprawia, że uznanie istnienia praw mniejszości oraz szacunek dla tych praw zyskują na znaczeniu. Proces integracji europejskiej wraz ze wzrastającą współzależnością ekonomiczną i społeczną różnych regionów na świecie mogą stać się źródłem wielu konfliktów i wymaga umiejętności poszanowania innych kultur, stylów życia i współżycia w obrębie jednego społeczeństwa. Edukacja międzykulturowa często jest skutecznym sposobem podjęcia tematu rasizmu, dyskryminacji rasowej i braku tolerancji.

Miejsce warsztatów: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Adres: Katowice, ul. Kardynała Wyszyńskiego 7

 

Warsztaty nr 8

Rozpoznawanie, interweniowanie i udzielanie pomocy uczniowi – ofierze przemocy seksualnej
Prowadzący: Joanna Dec, Agnieszka Felińska – Zakład Poradnictwa Młodzieżowego i Edukacji Seksualnej, Uniwersytet Zielonogórski

Wykrycie faktu seksualnego molestowania lub wykorzystywania dziecka jest bardzo trudne, ponieważ z reguły jedynymi osobami, które mają pełną wiedzę o sytuacji krzywdzenia są dziecko i sprawca. Ukryty charakter zjawiska wykorzystywania seksualnego sprawia, że osoby mogące mieć styczność z dziećmi – ofiarami tej formy przemocy – muszą mieć dobrą orientację dotyczącą objawów, które mogą wskazywać nauczycielom na fakt krzywdzenia dziecka.

Warsztaty mają na celu wyposażenie nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych w wiedzę i umiejętności niezbędne do udzielania pomocy uczniom – ofiarom krzywdzenia seksualnego. Tematyka warsztatów: Objawy dziecka wykorzystywanego seksualnie. Sposoby radzenia sobie dziecka z urazem. Czynniki ryzyka przemocy seksualnej wobec dzieci. Zasady postępowania w pierwszym kontakcie z uczniem – ofiarą przemocy seksualnej. Procedury postępowania uruchamiane przez szkołę w przypadku dziecka, krzywdzonego seksualnie (zgłaszanie przestępstw seksualnych wobec dzieci, współpraca z sądem). Współpraca z rodziną dziecka wykorzystywanego seksualnie. Zasady i metody interwencji kryzysowych wobec dzieci wykorzystywanych seksualnie. Procedury i uwarunkowania prawne w przypadku przemocy seksualnej wobec dziecka.

Miejsce warsztatów: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Adres: Katowice, ul. Kardynała Wyszyńskiego 7

 

Warsztaty nr 9

Gimnazjaliści – udręka i satysfakcja. Drogi i bezdroża pracy na rzecz adaptacji
Prowadzący: MałgorzataGodzińska-Woźnik – Śląski Ośrodek Fundacji Praesterno w Bielsku-Białej

Kiedy mamy do czynienia z wczesnymi nastolatkami nie wiemy które z nich są w ryzyku wejścia w patologię a które poradzą sobie z dojrzewaniem na tyle dobrze, że w przyszłości staną się dobrze funkcjonującymi dorosłymi. Zachowania wskazujące na ryzyko są delikatne i często umykają uwadze dorosłych. Gdy staną się wyraźne dla wielu z młodych ludzi jest już za późno. Te już nie dzieciaki zostawione same sobie z zadaniami rozwojowymi takimi jak kontakty społeczne, rozwój psychoseksualny, weryfikacja wartości bardzo rzadko wychodzą z tego obronną ręką.

Warsztaty będą dotyczyć profilaktyki wobec 12 - 15 latków. Dla nich my dorośli wiele możemy jeszcze zrobić. Zajęcia będą o tym jak rozpoznawać i rozumieć sygnały niepokojące, jak odpowiadać na te sygnały, by zapobiec pogłębianiu się kłopotów, jak pomóc im realizować zadania rozwojowe tak by przybliżyć ich do sukcesu. O tematach pomijanych w profilaktyce wobec tej grupy wiekowej i o konsekwencjach tych pominięć. I wreszcie jak przekonać rodziców zarówno do naszych działań jak i do współpracy.

Zapraszam serdecznie.

Miejsce warsztatów: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Adres: Katowice, ul. Kardynała Wyszyńskiego 7

 

Warsztaty nr 10

Warsztat odwołany z przyczyn niezależnych od organizatorów.

 

Warsztaty nr 11

Bądźmy skuteczni w dialogu
Prowadzący: Beata Kwiatek – Ośrodek Kształcenia Kadr Atena, Słupsk

Cel ogólny: nabycie umiejętności prowadzenia rozmowy z dzieckiem satysfakcjonującej obie strony. Cele szczegółowe: uczestnik zajęć potrafi: wskazać blokady komunikacyjne w rozmowie, zna sposoby ich niwelowania, wie i rozumie, co to jest satysfakcjonująca rozmowa?, zna warunki skuteczności negocjacyjnych, stosuje kryteria bycia skutecznym w kontakcie z dzieckiem, poznaje sposoby wyjścia z impasu w trakcie rozmowy

Miejsce warsztatów: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Adres: Katowice, ul. Kardynała Wyszyńskiego 7

 

Warsztaty nr 12

Tabu programowe, czyli tematy pomijane w edukacji seksualnej młodzieży
Prowadzący: dr Alicja Długołęcka – Zakład Psychoterapii i Rehabilitacji Seksualnej, Wydział Rehabilitacji, Akademia Wychowania Fizycznego, Warszawa

Miejsce warsztatów: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Adres: Katowice, ul. Kardynała Wyszyńskiego 7

 

Warsztaty nr 13

Możliwe niemożliwego – czyli profilaktyka kreatywna w edukacji seksualnej
Prowadzący: Bożena Brzezińska – Poradnia Przedmałżeńska i Rodzinna Towarzystwa Rozwoju Rodziny, Opole

Mimo przepisów prawnych i zobowiązania dyrektorów szkół do zapewnienia młodzieży zajęć z Wychowania do życia w rodzinie w wielu szkołach edukacji seksualnej nadal nie ma. Efekty takich zaniedbań widać w narastających problemach, np. wzrost liczby ciąż nieletnich (w roku szkolnym 2004/2005 – 4908, w 2005/2006 – 6410 uczennic w ciąży), obniżenie wieku inicjacji seksualnej, wzrost spożycia alkoholu przez młodzież, wzrost liczby samobójstw. Wiadomo, że dobra profilaktyka jest najtańszym i najskuteczniejszym sposobem zapobiegania problemom.

Dlatego swoje warsztaty chciałabym poświęcić możliwościom edukacji na różnych poziomach nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji seksualnej dziewczyn i wykorzystaniu profilaktyki kreatywnej w pracy z młodymi ludźmi. Czyli pokazać, że to, co dla niektórych wydaje się niemożliwe, staje się możliwe. Serdecznie zapraszam

Miejsce warsztatów: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Adres: Katowice, ul. Kardynała Wyszyńskiego 7

 

Warsztaty nr 14

Wiem, rozumiem, umiem wybrać...
Prowadzący: Grażyna Czubińska – Stowarzyszenie INTEGRA

Z pokolenia na pokolenie, od wielu lat polscy rodzice powielają te same błędy wychowawcze. Nie uświadamiają odpowiednio swoich dzieci, bo zakładają, że jedna rozmowa wystarczy, gdy wychowanie seksualne to proces, który rozpoczyna się już w okresie niemowlęcym. Sposób, w jaki dziecko jest dotykane, traktowane, zachowanie rodziców, które widzi, na co dzień. Dziecko wszystko to analizuje i odnosi do swojej seksualności. Postanawiają porozmawiać z dorastającym człowiekiem dopiero wtedy, jak zacznie się z kimś spotykać – tylko jak uzyskać pewność, że nastolatek już randkuje? Nastolatki są bardzo drażliwe na punkcie swojej intymności i będą uciekać od rozmowy o aktualnym związku. Kolejny mit – i tak już pewnie wszystko wie, skoro nie pyta – dziecko milczy wtedy, gdy domowe wychowanie sprawiło, że wstydzi się rozmawiać o seksie, lub nie uzyskało od rodziców wyczerpującej odpowiedzi, kiedy napomknęło o seksie po raz pierwszy. Jeszcze inni dorośli uważają, że jak młody człowiek zacznie uprawiać jakiś sport, to burza hormonów mu minie – wręcz przeciwnie! Intensywne ćwiczenia fizyczne podnoszą poziom hormonu testosteronu we krwi, a przez to nasila się pobudzenie. I jeszcze magiczne myślenie – moje dziecko tego nie robi – a skąd ta pewność? Jeśli nawet jeszcze nie współżyje, to kiedyś będzie – i to rodzice, wychowawcy, pedagodzy w trosce o dziecko, powinni powiedzieć mu, jak robić to bezpiecznie.

Takie rozmowy mogą uchronić dziecko przed zgubnymi konsekwencjami przygodnego seksu. Prezentowane warsztaty mają pomóc odpowiedzieć na pytania – Jak rozmawiać o intymności z dzieckiem, z młodym człowiekiem? Jak się do takiej rozmowy przygotować i jakie treści przekazać i w jakiej formie?

Zakres treści: Determinanty okresu rozwojowego dziecka. Zagrożenia fazy dojrzewania w dorastaniu. Język i komunikacja w konflikcie. Różnice psychoseksualne świata płci.

Miejsce warsztatów: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Adres: Katowice, ul. Kardynała Wyszyńskiego 7

Opublikowano 25 lipca 2008
Zmieniono 25 sierpnia 2008
Zarchiwizowano 25 września 2008
Wróć