Program Szkoła dla ASA
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 13 grudnia 2020
ZAPRASZAMY
dyrektorów szkół ogólnodostępnych
bez oddziałów dla uczniów z autyzmem
do zgłoszenia szkoły do udziału w:
II edycji Programu
Szkoła dla ASA
Szkoła przyjazna uczniom z autyzmem
Udział szkoły w Programie Szkoła dla ASA zgłasza Dyrektor Szkoły. W ramach udziału w Programie Dyrektor deleguje 2 nauczycieli do uczestnictwa w szkoleniach.
Warunki zgłoszenia:
- Dyrektor lub Wicedyrektor Szkoły zapisuje się online na szkolenie – formularz zgłoszenia.
- Po zgłoszeniu Dyrektora lub Wicedyrektora online, należy wypełnić i przesłać skan Formularza zgłoszeniowego szkoły, w którym wskazuje się liderów zaangażowanych w realizację Programu – 2 nauczycieli.
- Dyrektor otrzymuje link do zapisów dla liderów – 2 nauczycieli ze szkoły, liderzy zapisują się indywidualnie.
- Z każdej szkoły uczestniczy w spotkaniach 2 liderów (obowiązkowo) i w miarę możliwości, Dyrektor.
- Liderzy (obowiązkowo) i Dyrektor (w miarę możliwości) biorą udział w zaplanowanych szkoleniach zgodnie z harmonogramem.
Czas trwania Programu: październik 2020 – październik 2021
Po spełnieniu warunków realizacji odbywa się certyfikacja szkoły: szkoła otrzymuje Dyplom Szkoły dla ASA – szkoły przyjaznej uczniom z autyzmem.
Uwaga! Liczba miejsc w II edycji Programu ograniczona – 10 szkół.
Warunki uczestnictwa:
- Czas realizacji Programu: październik 2020 – październik 2021;
- Do Programu zgłasza szkołę Dyrektor poprzez wypełnienie zgłoszenia oraz na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej;
- Liderzy Programu w szkole przygotowują: Diagnozę Szkoły, Program Dostosowania;
- Liderzy Programu lub osoby wyznaczone przez Dyrektora placówki konsultują działania Szkoły z koordynatorkami Programu co najmniej raz w miesiącu;
- Liderzy zobowiązani są do przeszkolenia wszystkich pracowników szkoły do dnia 15 grudnia 2020 (korzystając z wiedzy, doświadczenia i materiałów koordynatorek i prowadzących spotkania), protokół ze szkolenia należy przesłać koordynatorkom;
- Co najmniej 70% nauczycieli bierze udział w realizacji Programu;
- Co najmniej 70% nauczycieli podnosi systematycznie swoje kwalifikacje w zakresie pracy z uczniem ze spektrum autyzmu (udział każdego nauczyciela w co najmniej jednym szkoleniu tematycznym w roku szkolnym 2020/2021);
- Co najmniej 70% nauczycieli dostosowuje pracę w klasie do możliwości i potrzeb ucznia z autyzmem – wymagana dokumentacja w postaci prezentacji multimedialnej na spotkaniu w czerwcu 2021;
- Wszyscy uczniowie z autyzmem w placówce systematycznie biorą udział w życiu klasy i szkoły stosownie do swoich możliwości;
- Pracownicy szkoły (co najmniej 70% nauczycieli i pracownicy obsługi i administracji) tworzą warunki wsparcia rówieśniczego w szkole dla każdego ucznia z autyzmem – wymagana dokumentacja przykładowych rozwiązań dla każdego ucznia z autyzmem;
- Co najmniej 70% nauczycieli skutecznie włącza ucznia z autyzmem w grupę rówieśniczą (na miarę jego możliwości – wymagana dokumentacja przykładowych rozwiązań dla każdego ucznia z autyzmem);
- Co najmniej 70% personelu administracyjnego i obsługowego szkoły bierze udział w realizacji działań usprawniających funkcjonowanie ucznia z autyzmem w szkole – wymagana dokumentacja przykładowych rozwiązań;
- Rodzice współpracują z nauczycielami, wspólnie tworząc szkołę przyjazną uczniom z autyzmem – wymagana dokumentacja przykładowych rozwiązań.
Szkoła, która spełniła warunki ukończenia Programu otrzymuje w terminie: październik-listopad 2021 Dyplom Szkoły dla ASA po złożeniu wymaganej dokumentacji do dnia 16 czerwca 2021:
- Okresowe sprawozdania z realizacji podjętych działań.
- Raport końcowy z realizacji Programu.
- Prezentacja praktyczna z podjętych działań.
- Ankieta ewaluacyjna.
- Opis dobrych praktyk.
Cel: poprawa poziomu funkcjonowania ucznia i efektywności nauczania ucznia ze spektrum autyzmu w szkole
Cele szczegółowe:
- stworzenie szkoły przyjaznej uczniom ze spektrum autyzmu;
- podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z uczniem ze spektrum autyzmu;
- właściwa organizacja pracy w klasie z uczniem ze spektrum autyzmu;
- zwiększenie udziału w życiu klasy i szkoły ucznia ze SA
- stworzenie warunków wsparcia rówieśniczego w klasie dla ucznia ze spektrum autyzmu;
- włączenie ucznia z spektrum autyzmu w grupę rówieśniczą;
- stworzenie warunków do efektywnego rozwoju ucznia ze spektrum autyzmu;
- współpraca wszystkich pracowników szkoły w realizacji działań usprawniających funkcjonowanie ucznia ze spektrum autyzmu;
- podniesienie efektywności współpracy rodziców w zakresie tworzenia szkoły przyjaznej uczniom ze spektrum autyzmu.
Terminy i tematyka szkoleń w roku 2020, szkolenia w roku 2021 będą podane w późniejszym czasie:
Spotkanie 1: 26 października 2020 r. w godz. 15:00 – 19:00
- Szkoła dla ASA – szkoła przyjazna uczniom ze spektrum autyzmu.
- Szkoła dla ASA – zasady udziału szkół, założenia, regulamin przyznawania Dyplomu.
- Szkoła dla ASA – dostosowanie szkoły, wpływ na efektywność procesu dydaktycznego.
- Uczeń ze spektrum autyzmu w szkole. Kompendium dyrektora. Obowiązki szkoły. Przepisy prawne.
Prowadzący: Anita Wieloch, Katarzyna Niemotko, Elżbieta Kiper
Spotkanie 2: 4 listopada 2020 r. w godz. 15:00 – 19:00
- Uczeń ze spektrum autyzmu w szkole. Bariery i wsparcie z punktu widzenia samorzecznika.
Prowadzący: Anita Wieloch, Katarzyna Niemotko, Ewa Furgał
Spotkanie 3: 24 listopada 2020 r. w godz. 15:00 – 19:00
- Trójkąt mocy: nauczyciel-rodzic-uczeń. Wpływ współpracy z rodzicami na rozwijanie potencjału ucznia ze spektrum autyzmu;
Prowadzący: Anita Wieloch, Katarzyna Niemotko, Sylwia Mądra
Spotkanie 4: 8 grudnia 2020 r. w godz. 15:00 – 19:00
- Uczeń ze spektrum autyzmu na lekcji – sposób na udaną lekcję.
Prowadzący: Anita Wieloch, Katarzyna Niemotko, Dorota Kozłowska
Miejsce spotkań online: platforma ZOOM lub platforma Clickmeeting – w dniu spotkania każdy uczestnik otrzyma link do logowania.
Liczba godzin: 30
Prowadzący:
Elżbieta Kiper – dyrektor szkoły, wieloletni nauczyciel pracujący z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnym poziomie edukacyjnym, w tym ze spektrum autyzmu.
Sylwia Mądra – współtwórczyni Fundacji Autism Team. Działaczka na rzecz środowiska rodzin osób z autyzmem. Wieloletnia koordynatorka ogólnopolska Klubu Rodziców. Organizatorka i współautorka licznych szkoleń dla rad pedagogicznych, warsztatów dla rodziców i specjalistów oraz spotkań autorskich (m.in. Porozmawiajmy o autyzmie). W jej słowniku nie istnieje słowo: niemożliwe. Prywatnie mama fantastycznego Janka (14 lat) z autyzmem i milionem innych zalet.
Ewa Furgał – samorzeczniczka osób ze spektrum autyzmu, edukatorka antydyskryminacyjna i działaczka feministyczna. Pracuje w Fundacji Przestrzeń Kobiet. Przewodniczka po Polsce emancypantek. Laureatka nagrody Fundacji Polcul za działalność obywatelską. Diagnozę zespołu Aspergera otrzymała w wieku 36 lat. Prowadzi blog Dziewczyna w spektrum https://dziewczynawspektrum.wordpress.com).
Dorota Kozłowska – nauczyciel z ponad 35 letnim doświadczeniem w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi ze spektrum autyzmu.
Kurs skierowany do dyrektorów i nauczycieli zgłoszonych do Programu Szkoła dla ASA.
Warunki uczestnictwa
Udział w szkoleniu jest nieodpłatny.
Szkolenie zakończone.
Koordynatorzy:
Anita Wieloch
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 123
e-mail:Katarzyna Niemotko
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 123
e-mail: