Co wspiera, a co zaburza rozwój - czynniki korekcyjne w pracy resocjalizacyjnej
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 30 maja 2019
Szanowni Państwo
Zapraszamy na I Regionalną Konferencję dla Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych i Socjoterapeutycznych – "Co wspiera, a co zaburza rozwój – czynniki korekcyjne w pracy resocjalizacyjnej".
Pracując od wielu lat w obszarze optymalizacji działań wychowawczo-resocjalizacyjnych w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych oraz Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapeutycznych zauważamy, że coraz częściej do tych placówek trafiają dzieci i młodzież z głębokimi deficytami rozwoju emocjonalnego, społecznego i moralnego.
Z tego powodu praca wychowawcy i nauczyciela w MOW/MOS wymaga łączenia wielu funkcji: korekcyjnego dorosłego wprowadzającego strukturę poprzez normy i zasady, terapeuty, wychowawcy i wielu innych nie wymienionych tutaj a potrzebnych w codziennej pracy. Jednocześnie wychowawcy zgłaszają coraz głębszy poziom zaburzenia u swoich podopiecznych. Wychowankowie wymagają indywidualnego wsparcia, a jednocześnie muszą być włączani w grupę, co podnosi poziom wyzwań, którym nauczyciele i wychowawcy muszą stawić czoła. To stawia wychowawców w kolejnej roli czyli terapeuty. Ich oddziaływania i interwencje wymagają nieraz specyficznej wiedzy z zakresu psychologii dzieci i młodzieży. Obecnie często występującą problematyka są zaburzenia zachowania utożsamiane z pojęciem "trudne, kłopotliwe dla osoby dorosłej dziecko". Dzieci sprawiają trudności z różnych powodów np.: braku znajomości zasad, rozpoznań psychiatrycznych (ASD, ADHD, zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju), zachowań opozycyjno-buntowniczych... W trakcie konferencji chcemy skupić uwagę na rozróżnieniu zaburzeń dwubiegunowych od zaburzeń zachowania dlatego, że często te dwie jednostki diagnostyczne bywają mylone. Powoduje to błędne oddziaływanie terapeutyczne i brak postępów w leczeniu.
W związku z rosnącymi wymaganiami, które pojawiają się w procesie resocjalizacji chcemy zaproponować pierwszą regionalną konferencję dla MOW-ów i MOS-ów, w trakcie której będziemy się starali odpowiedzieć na pytania:
- Jak buduje się relacja przywiązania między rodzicem a dzieckiem?
- Jak rozpoznawać wczesne symptomy zaburzeń zachowania i zaburzeń dwubiegunowych?
- Co kształtuje korekcyjną więź?
Termin: 30 - 31 maja 2019 r.
Miejsce: Ustroń – szczegółowe miejsce zostanie podane wkrótce.
Pierwszy dzień konferencji | |
09:00 – 10:00 | Rejestracja uczestników |
10:00 – 11:30 | Społeczność terapeutyczna wykład Tomasz Stuła – dyrektor Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Radzionkowie, kotrener Towarzystwa Psychoprofilaktycznego w Warszawie. Pod jego kierownictwem w MOWie w Radzionkowie wprowadzono unikalny w skali kraju program usamodzielniania wychowanek |
11:30 – 12:00 | Przerwa kawowa |
12:00 – 13:30 | Survival po polsku wykład Krzysztof Kwiatkowski – polski pisarz – propagator survivalu, pedagog, znany w środowisku harcerzy i "ludzi survivalu" jako "Krisek" Wykładowca metodyki resocjalizacji, survival w wychowaniu i/lub metodyki survivalu na uczelniach: Uniwersytet Łódzki, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi, AWF Warszawa |
13:30 | Obiad |
15:00 – 18:00 | Jak wykorzystać w praktyce założenia survivalu w pracy korekcyjnej warsztat Krzysztof Kwiatkowski Zdrowie psychiczne w pracy wychowawcy warsztat Wioleta Baraniak – nauczyciel-konsultant ROM-E Metis w Katowicach, ponad 20-letnie doświadczenie w pracy terapeutycznej i pomocy psychologicznej, psychoedukacji, interwencji kryzysowej, w tym 15-letnie doświadczenie w pracy interwencyjnej w pomocy telefonicznej |
Drugi dzień konferencji | |
8:30 – 9:30 | Śniadanie |
10:00 – 11:30 | Rodzic, jako bezpieczna baza o relacji i funkcji przywiązania w rozwoju człowieka Adrian Drdzeń – pedagog, trener umiejętności społecznych, praktyk pracujący w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach. Ukończył Szkołę Trenerów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego "Gniazdo" w Katowicach, Certyfikowany Specjalista w Zakresie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie (Certyfikat PARPA) |
11:30 – 12:00 | Przerwa kawowa |
12:00 – 13:30 | Złe zachowanie – objaw czy wychowanie dr n. med. Ireneusz Jelonek – Wojewódzki konsultant ds. psychiatrii dzieci i młodzieży, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, zastępca ordynatora Oddziału Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w Sosnowcu |
13:30 | Obiad |
Warunkiem uczestnictwa w konferencji jest opłata w wysokości 478 zł od uczestnika (cena obejmuje koszt udziału w konferencji, wyżywienia i noclegu).
Warunki uczestnictwa
Koszt udziału: 478 zł
Termin płatności: 20 maja 2019 r.
Szkolenie zakończone.
Dodatkowych informacji udzielają koordynatorzy:
Mirosława Bochner i Beata Birnbach
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 124, 146
e-mail: ,
O prowadzących:
Krzysztof Kwiatkowski
Wykładowca metodyki resocjalizacji, survival w wychowaniu i/lub metodyki survivalu na uczelniach: Uniwersytet Łódzki, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi, AWF Warszawa. Jest autorem 4-ego już wydania, kilkutomowego, książki "Survival po polsku"- wprowadzenia do sztuki przetrwania. Założyciel, prezes i członek honorowy Stowarzyszenia Polska Szkoła Survivalu. Jest pomysłodawcą, głównym autorem oraz redaktorem książki "Leśny survival" wydanej przez Lasy Państwowe .Przez 30 lat pracował jako wychowawca w pogotowiu opiekuńczym oraz młodzieżowym ośrodku wychowawczym. Przez 10 lat był pedagogiem ulicznym. W 1998 roku pracował w Zespole ds. reformy Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem przy Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Tomasz Stuła
Wychowawca, kotrener Towarzystwa Psychoprofilaktycznego w Warszawie. Od 2004 roku pełni funkcje dyrektora Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Radzionkowie. W tym czasie MOW w Radzionkowie stał się wiodącą w kraju placówką resocjalizacyjną, której standardy pracy o wiele lat wyprzedziły zmiany jakie obecnie zachodzą w środowisku resocjalizacyjnym. Placówka prowadzi unikalny w skali kraju program usamodzielniania polegający na tym, że wszystkie czynności niezbędne w samodzielnym życiu – tworzenie jadłospisów, zakupy spożywcze, przygotowywanie posiłków, rozliczanie pieniędzy podopieczne wykonują same. Wszyscy pracownicy pedagogiczni placówki od wielu lat podlegają regularnej superwizji. Od 2013 roku w placówce funkcjonuje grupa usamodzielniająca dla podopiecznych autorstwa dyrektora i współpracowników, której istnienie dało asumpt do wpisania takich działań do rozporządzenia w 2015 roku. MOW w Radzionkowie od 2008 roku regularnie realizuje projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach paragramów Comenius i Erasmus+, w których wzięło w tym czasie ponad 120 wychowanek i 30 pracowników pedagogicznych.
Ireneusz Jelonek
Lekarz specjalista psychiatrii, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży. konsultant w Młodzieżowym Ośrodku Terapii Uzależnień "Dom Nadziei" w Bytomiu. Absolwent 3-letniego szkolenia z zakresu psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Od 2008 praktykę kliniczną realizuje jako asystent na Oddziale Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w Sosnowcu. Od wielu lat współpracuje ze środowiskiem oświatowym przybliżając wiedzę o zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży podczas prelekcji i wykładów w ramach konferencji i seminariów.
Adrian Drdzeń
Pedagog, trener umiejętności społecznych, praktyk pracujący w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach. Ukończył Szkołę Trenerów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego "Gniazdo" w Katowicach, kurs specjalistyczny z zakresu terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (TSR) oraz szkolenia z zakresu wspierania rozwoju dzieci. Rekomendowany trener w zakresie rozpoznawania i interwencji w przypadku krzywdzenia dzieci, specjalista w zakresie pracy z osobami stosującymi przemoc w rodzinie; Certyfikowany Specjalista w Zakresie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie (Certyfikat PARPA). Od 6 lat Przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń, warsztatów, treningów dla szerokiego grona odbiorców z obszaru wsparcia społecznego. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu profilaktyki, rozpoznawania i interwencji w przypadku krzywdzenia dzieci, współpracy interdyscyplinarnej w sytuacji przemocy oraz pracy z osobą stosującą przemoc w rodzinie. Stażysta European Forum for Urban Security (Francja). Członek Zespołu Monitorującego do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w kadencji 2017-2020.
Wioleta Baraniak
Psycholog. Nauczyciel-konsultant z ponad 20-letnim doświadczeniem w pracy terapeutycznej i pomocy psychologicznej, psychoedukacji, interwencji kryzysowej, w tym 15-letnie doświadczenie w pracy interwencyjnej w pomocy telefonicznej ("Telefon zaufania"). Zajmuje się zagadnieniami profilaktyki zachowań agresywnych, dyscypliną w szkole, wykorzystaniem humoru i coachingu w pracy wychowawczej, a także zagadnieniem tzw. "społeczności pokoju nauczycielskiego", czyli uwarunkowaniami efektywnej współpracy grona pedagogicznego. W związku z doświadczeniem w pomocy psychologicznej i dyżuranta w TZ zajmuje się również problematyką rozwodu i psychologicznej utraty i ich wpływem na funkcjonowaniem dzieci i młodzieży . Specjalizuje się w interwencji kryzysowej w wypadku śmierci samobójczej (postwencja) i zagrożeniu samobójstwem, jak również w zagadnieniu żałoby. Prowadzi treningi rozwoju osobistego, trening antystresowy, trening umiejętności wychowawczych. Ostatnim jej zainteresowaniem zawodowym jest psychologia zdrowego odżywiania.