Uczestnicy

Pracownicy poradni kierowani na kursy typu M/p muszą posiadać już ugruntowane umiejętności w zakresie pierwszego kontaktu z komputerem. Za przygotowanych uważa się specjalistów, którzy:

  • posiadają certyfikat ECDL,
  • lub ukończyli szkolenia np.
    • w ramach programu "Intel – Nauczanie ku przyszłości",
    • podstawowe kursy informatyczne organizowane przez placówki doskonalenia nauczycieli,
    • podstawowe szkolenia informatyczne w ramach wewnętrznego doskonalenia nauczycieli,
  • lub zdobyli poniższe umiejętności posługiwania się sprzętem i oprogramowaniem w ramach samokształcenia:
    • korzystanie z aplikacji oraz wbudowanej pomocy,
    • zapisywanie i odczytywanie wyników swojej pracy,
    • porządkowanie zbiorów w pamięci zewnętrznej komputera,
    • modyfikowanie podstawowych ustawień systemu,
    • redagowanie tekstów zgodnie z przyjętymi zasadami, dostosowując ich formę do przeznaczenia,
    • projektowanie arkusza kalkulacyjnego, wykonywanie prostych obliczeń, tworzenie ilustracji graficznej danych,
    • łączenie informacji pochodzących z różnych aplikacji,
    • korzystanie z pomocy wbudowanej do aplikacji,
    • zapisywanie i odczytywanie wyników swojej pracy,
    • porządkowanie zbiorów w pamięci zewnętrznej komputera,
    • drukowanie opracowanych dokumentów,
    • łączenie informacji pochodzących z różnych aplikacji.

Treści kształcenia:

  • zasady metodyczne posługiwania się TI we wspomaganiu pracy specjalisty w poradni psychologiczno-pedagogicznej, wpływ na efektywność i atrakcyjność udzielanej pomocy,
  • pakiety edukacyjne – sposoby wykorzystania w poradni,
  • aspekty psychologiczne procesu uczenia się a wykorzystanie programów multimedialnych w procesie kształcenia,
  • wzbogacenie pracy pedagoga w elementy multimedialne,
  • pozyskiwanie obiektów multimedialnych za pomocą takich urządzeń jak skaner, aparat cyfrowy, kamera cyfrowa,
  • obróbka obiektów multimedialnych (w tym optymalizacja ich parametrów),
  • zaawansowane wyszukiwanie i gromadzenie materiałów edukacyjnych z Internetu,
  • sposoby komunikacji poprzez sieć Internet – poczta elektroniczna, komunikatory, forum dyskusyjne itp.,
  • normy etyczne w korzystaniu ze źródeł informacji oraz w posługiwaniu się informacją,
  • opracowanie scenariusza projektu pedagogicznego z uwzględnieniem sposobu jego wykorzystania w dydaktyce.

Osiągnięcia

Po zakończeniu kształcenia uczestnik kursu powinien potrafić:

  • projektować, przygotowywać i efektywnie prowadzić zajęcia z zastosowaniem technologii informacyjnej oraz organizować pracę uczniów z komputerem,
  • posługiwać się multimedialnym zestawem komputerowym, połączonym z siecią komputerową w:
    • docieraniu do informacji,
    • porozumiewaniu się,
    • gromadzeniu, selekcjonowaniu i przetwarzaniu informacji, zgodne z obowiązującymi normami etycznymi oraz poszanowaniem praw autorskich;
  • posługiwać się multimedialnym zestawem komputerowym i jego urządzeniami peryferyjnymi takimi jak: drukarka, skaner, kamera, wideoprojektor i aparat cyfrowy oraz ich oprogramowaniem w:
    • przygotowaniu multimedialnej prezentacji,
    • opracowywaniu projektów edukacyjnych, publikacji;
  • tworzyć i publikować dokumenty w sieci Internet,
  • komunikować się z wykorzystaniem technologii informacyjnej,
  • stosować zasady poprawnego tworzenia prezentacji multimedialnej,
  • opracowywać i tworzyć poprawne projekty edukacyjne z wykorzystaniem możliwości narzędzi informatycznych, a w szczególności:
    • profesjonalnych programów prezentacyjnych,
    • dokumentów HTML,
    • programów edukacyjnych,
    • urządzeń peryferyjnych (kamery i aparatu cyfrowego, skanera, drukarki);
  • znać normy etyczne w korzystaniu ze źródeł informacji oraz w posługiwaniu się informacją,
  • potrafić ocenić przydatność oraz wpływ wybranego oprogramowania edukacyjnego i zasobów informacji oraz usług dostępnych w sieci Internet na efektywność nauczania.

Zobacz także:

Opublikowano 17 listopada 2006
Zarchiwizowano 14 czerwca 2007
Wróć