Technologie informacyjne i edukacja multimedialna w pracy poradni
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 14 czerwca 2007
Uczestnicy
Pracownicy poradni kierowani na kursy typu M/p muszą posiadać już ugruntowane umiejętności w zakresie pierwszego kontaktu z komputerem. Za przygotowanych uważa się specjalistów, którzy:
- posiadają certyfikat ECDL,
- lub ukończyli szkolenia np.
- w ramach programu "Intel – Nauczanie ku przyszłości",
- podstawowe kursy informatyczne organizowane przez placówki doskonalenia nauczycieli,
- podstawowe szkolenia informatyczne w ramach wewnętrznego doskonalenia nauczycieli,
- lub zdobyli poniższe umiejętności posługiwania się sprzętem i oprogramowaniem w ramach samokształcenia:
- korzystanie z aplikacji oraz wbudowanej pomocy,
- zapisywanie i odczytywanie wyników swojej pracy,
- porządkowanie zbiorów w pamięci zewnętrznej komputera,
- modyfikowanie podstawowych ustawień systemu,
- redagowanie tekstów zgodnie z przyjętymi zasadami, dostosowując ich formę do przeznaczenia,
- projektowanie arkusza kalkulacyjnego, wykonywanie prostych obliczeń, tworzenie ilustracji graficznej danych,
- łączenie informacji pochodzących z różnych aplikacji,
- korzystanie z pomocy wbudowanej do aplikacji,
- zapisywanie i odczytywanie wyników swojej pracy,
- porządkowanie zbiorów w pamięci zewnętrznej komputera,
- drukowanie opracowanych dokumentów,
- łączenie informacji pochodzących z różnych aplikacji.
Treści kształcenia:
- zasady metodyczne posługiwania się TI we wspomaganiu pracy specjalisty w poradni psychologiczno-pedagogicznej, wpływ na efektywność i atrakcyjność udzielanej pomocy,
- pakiety edukacyjne – sposoby wykorzystania w poradni,
- aspekty psychologiczne procesu uczenia się a wykorzystanie programów multimedialnych w procesie kształcenia,
- wzbogacenie pracy pedagoga w elementy multimedialne,
- pozyskiwanie obiektów multimedialnych za pomocą takich urządzeń jak skaner, aparat cyfrowy, kamera cyfrowa,
- obróbka obiektów multimedialnych (w tym optymalizacja ich parametrów),
- zaawansowane wyszukiwanie i gromadzenie materiałów edukacyjnych z Internetu,
- sposoby komunikacji poprzez sieć Internet – poczta elektroniczna, komunikatory, forum dyskusyjne itp.,
- normy etyczne w korzystaniu ze źródeł informacji oraz w posługiwaniu się informacją,
- opracowanie scenariusza projektu pedagogicznego z uwzględnieniem sposobu jego wykorzystania w dydaktyce.
Osiągnięcia
Po zakończeniu kształcenia uczestnik kursu powinien potrafić:
- projektować, przygotowywać i efektywnie prowadzić zajęcia z zastosowaniem technologii informacyjnej oraz organizować pracę uczniów z komputerem,
- posługiwać się multimedialnym zestawem komputerowym, połączonym z siecią komputerową w:
- docieraniu do informacji,
- porozumiewaniu się,
- gromadzeniu, selekcjonowaniu i przetwarzaniu informacji, zgodne z obowiązującymi normami etycznymi oraz poszanowaniem praw autorskich;
- posługiwać się multimedialnym zestawem komputerowym i jego urządzeniami peryferyjnymi takimi jak: drukarka, skaner, kamera, wideoprojektor i aparat cyfrowy oraz ich oprogramowaniem w:
- przygotowaniu multimedialnej prezentacji,
- opracowywaniu projektów edukacyjnych, publikacji;
- tworzyć i publikować dokumenty w sieci Internet,
- komunikować się z wykorzystaniem technologii informacyjnej,
- stosować zasady poprawnego tworzenia prezentacji multimedialnej,
- opracowywać i tworzyć poprawne projekty edukacyjne z wykorzystaniem możliwości narzędzi informatycznych, a w szczególności:
- profesjonalnych programów prezentacyjnych,
- dokumentów HTML,
- programów edukacyjnych,
- urządzeń peryferyjnych (kamery i aparatu cyfrowego, skanera, drukarki);
- znać normy etyczne w korzystaniu ze źródeł informacji oraz w posługiwaniu się informacją,
- potrafić ocenić przydatność oraz wpływ wybranego oprogramowania edukacyjnego i zasobów informacji oraz usług dostępnych w sieci Internet na efektywność nauczania.
Zobacz także:
Opublikowano 17 listopada 2006
Zarchiwizowano 14 czerwca 2007