ROM-E Metis
Strona główna arrow E-czytelnia arrow Reforma programowa Niedziela, 26 kwietnia 2015
Wyszukiwarka
Wpisz szukane słowo lub kod szkolenia:
Subskrypcja
Najnowsze informacje i oferty na Twój e-mail
E-mail
Zapisz się
Wypisz się
BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
Licznik wizyt
7 501 518 odwiedzających
od 1 lutego 2005,
677 wczoraj,
729 dzisiaj.
Online
Odwiedza nas 12 gości
Reforma programowa AAA Drukuj

Informacja archiwalna

Zarchiwizowano 16 września 2009

Każdy nowy rok szkolny stawia przed nauczycielami nowe wyzwania. Rok szkolny 2009/2010 jest jednak wyjątkowy – ogłoszona przez MEN reforma programowa wprowadza nową rzeczywistość, którą każdy nauczyciel musi poznać, zrozumieć i przygotować się do niej. Na szczęście tym razem nauczyciele otrzymali wsparcie ze strony autorów reformy.

Ministerstwo Edukacji Narodowej we Współpracy z Centralnym Ośrodkiem Nauczycieli w Warszawie i placówkami doskonalenia nauczycieli realizuje w roku 2009 wielokomponentowy projekt systemowy Wdrażanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

Pierwszy z tych komponentów to Komponent Informacyjny, który został zrealizowany w maju i czerwcu br. W ramach jego realizacji nauczyciele konsultanci, doradcy przedmiotowo – metodyczni i liderzy WDN spotkali się z członkami rad pedagogicznych w szkołach podstawowych i gimnazjach w całym kraju.

W województwie śląskim 6 Trenerów Grupy 60 (przeszkolonych przez MEN i CODN) przeszkoliło ok. 350 doradców metodycznych i konsultantów, którzy przeszkolili około 33 tysięcy nauczycieli. Doradcy i konsultanci ROM-E Metis odwiedzili ponad 130 szkół (około 3000 nauczycieli).

Celem spotkań było:

  • przekazanie ogólnych informacji o projekcie Wdrażanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
  • wzbogacenie wiedzy nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów na temat nowej podstawy programowej,
  • wskazanie źródeł informacji na temat wprowadzanej zmiany programowej.

Mimo "gorącego" momentu roku szkolnego szkolenia spotkały się z dużym zainteresowaniem nauczycieli. Zawsze najwięcej obaw wywołują rzeczy nieznane i nowe. Padało wiele pytań, zwłaszcza na temat sześciolatków w szkole, programów nauczania, dodatkowej godziny dla ucznia oraz ramowych planów pracy. Na większość z nich odpowiedziała prezentacja przygotowana przez MEN, na te najtrudniejsze można poszukać odpowiedzi eksperta na stronie reformy: www.reformaprogramowa.men.gov.pl

Strona ta zawiera wszystkie informacje i jest swego rodzaju przewodnikiem, który ułatwia przedarcie się przez gąszcz informacji i trudnych zagadnień.

Z ogromnym zainteresowaniem i uznaniem nauczycieli spotkało się wydanie ośmiotomowej publikacji poświęconej nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach. Każdy tom poświęcony jest odrębnej grupie zajęć. Zawiera wszystkie fragmenty podstawy programowej dotyczące tych zajęć oraz komentarze ekspertów, pozwalające lepiej zrozumieć intencje twórców podstawy.

Wszystkie powyżej opisane w skrócie działania ze strony twórców reformy na pewno były ważnym etapem, pozwoliły nauczycielom oswoić się z nowym, które nieuchronnie nadchodzi, jednakże jak zwykle to praktyka i życie zweryfikują ostatecznie ich wartość.

Więc teraz kilka dobrych rad praktycznych, które mogą ułatwić nauczycielom życie po 1 września 2009 roku:

  • jeżeli uczysz w klasach w których realizowana jest stara podstawa programowa:
    • masz jeszcze trochę czasu, korzystasz dalej ze starych podręczników, obowiązują cię standardy wymagań egzaminacyjnych, masz programy nauczania zatwierdzone przez ministra, realizujesz ścieżki międzyprzedmiotowe;
    • zaplanuj sobie jak efektywnie, z korzyścią dla ucznia przepracujesz dodatkową godzinę tygodniowo (a może w skomasowany sposób, raz w miesiącu...);
  • jeżeli uczysz również w klasach, w których wchodzi w życie reforma programowa:
    • przeczytaj dokładnie podstawę programowa dla "swojego" etapu edukacyjnego, wcześniejszego i późniejszego (najlepiej zapoznaj się z właściwym dla twojego przedmiotu tomem publikacji do reformy i komentarzami ekspertów);
    • miej świadomość, że realizujesz dwie podstawy programowe, z których nowa napisana jest językiem wymagań, a więc wskazuje na efekty kształcenia;
    • wybrałeś już podręcznik, a więc musisz mieć też program, który napisałeś sam, albo wybrałeś spośród oferowanych przez wydawnictwa i zatwierdzony przez dyrektora. Pamiętaj! Ty jesteś odpowiedzialny za realizacje podstawy programowej, a więc za realizację programu również;
    • planując swoją pracę pamiętaj, że masz efektywnie realizować minimalna ilość godzin określona w ramowym planie nauczania (pomocne będzie numerowanie tych godzin);
    • pamiętaj, że nowa podstawa programowa została ustalona tak, aby można ja było zrealizować w ciągu 30 tygodni (rok szkolny trwa średnio 35-36 tygodni), masz wiec czas na powtórki i realizacje własnych projektów, które warto wcześniej zaplanować;
    • przeanalizuj swoje kompetencje (dotyczy zwłaszcza nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej) pod katem umiejętności językowych, komputerowych, plastycznych i wychowania fizycznego;
    • jeżeli uczysz języka obcego opracuj lub wybierz narzędzia diagnostyczne badające poziom zaawansowania języka przez ucznia;
    • korzystaj z nowych pomocy dydaktycznych i dbaj o doskonalenie zawodowe.

Dla nauczycieli szczególnie zaangażowanych i aktywnych nasz ośrodek przygotował ciekawe propozycje szkoleniowe. Zapraszamy na strony ROM-E Metis do zapoznania się ze szczegółową ofertą szkoleniową.

Konsultant ROM-E Metis
Sonia Gogulla

Opublikowano 24 sierpnia 2009
Zarchiwizowano 16 września 2009
Oceny: / 1
KiepskiBardzo dobry