ROM-E Metis
Strona główna arrow E-czytelnia arrow Reforma programowa Wtorek, 16 września 2014
Wyszukiwarka
Wpisz szukane słowo lub kod szkolenia:
Subskrypcja
Najnowsze informacje i oferty na Twój e-mail
E-mail
Zapisz się
Wypisz się
BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
Licznik wizyt
7 087 455 odwiedzających
od 1 lutego 2005,
3 897 wczoraj,
1 348 dzisiaj.
Online
Odwiedza nas 11 gości
Reforma programowa AAA Drukuj

Informacja archiwalna

Zarchiwizowano 16 września 2009

Każdy nowy rok szkolny stawia przed nauczycielami nowe wyzwania. Rok szkolny 2009/2010 jest jednak wyjątkowy – ogłoszona przez MEN reforma programowa wprowadza nową rzeczywistość, którą każdy nauczyciel musi poznać, zrozumieć i przygotować się do niej. Na szczęście tym razem nauczyciele otrzymali wsparcie ze strony autorów reformy.

Ministerstwo Edukacji Narodowej we Współpracy z Centralnym Ośrodkiem Nauczycieli w Warszawie i placówkami doskonalenia nauczycieli realizuje w roku 2009 wielokomponentowy projekt systemowy Wdrażanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

Pierwszy z tych komponentów to Komponent Informacyjny, który został zrealizowany w maju i czerwcu br. W ramach jego realizacji nauczyciele konsultanci, doradcy przedmiotowo – metodyczni i liderzy WDN spotkali się z członkami rad pedagogicznych w szkołach podstawowych i gimnazjach w całym kraju.

W województwie śląskim 6 Trenerów Grupy 60 (przeszkolonych przez MEN i CODN) przeszkoliło ok. 350 doradców metodycznych i konsultantów, którzy przeszkolili około 33 tysięcy nauczycieli. Doradcy i konsultanci ROM-E Metis odwiedzili ponad 130 szkół (około 3000 nauczycieli).

Celem spotkań było:

  • przekazanie ogólnych informacji o projekcie Wdrażanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
  • wzbogacenie wiedzy nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów na temat nowej podstawy programowej,
  • wskazanie źródeł informacji na temat wprowadzanej zmiany programowej.

Mimo "gorącego" momentu roku szkolnego szkolenia spotkały się z dużym zainteresowaniem nauczycieli. Zawsze najwięcej obaw wywołują rzeczy nieznane i nowe. Padało wiele pytań, zwłaszcza na temat sześciolatków w szkole, programów nauczania, dodatkowej godziny dla ucznia oraz ramowych planów pracy. Na większość z nich odpowiedziała prezentacja przygotowana przez MEN, na te najtrudniejsze można poszukać odpowiedzi eksperta na stronie reformy: www.reformaprogramowa.men.gov.pl

Strona ta zawiera wszystkie informacje i jest swego rodzaju przewodnikiem, który ułatwia przedarcie się przez gąszcz informacji i trudnych zagadnień.

Z ogromnym zainteresowaniem i uznaniem nauczycieli spotkało się wydanie ośmiotomowej publikacji poświęconej nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach. Każdy tom poświęcony jest odrębnej grupie zajęć. Zawiera wszystkie fragmenty podstawy programowej dotyczące tych zajęć oraz komentarze ekspertów, pozwalające lepiej zrozumieć intencje twórców podstawy.

Wszystkie powyżej opisane w skrócie działania ze strony twórców reformy na pewno były ważnym etapem, pozwoliły nauczycielom oswoić się z nowym, które nieuchronnie nadchodzi, jednakże jak zwykle to praktyka i życie zweryfikują ostatecznie ich wartość.

Więc teraz kilka dobrych rad praktycznych, które mogą ułatwić nauczycielom życie po 1 września 2009 roku:

  • jeżeli uczysz w klasach w których realizowana jest stara podstawa programowa:
    • masz jeszcze trochę czasu, korzystasz dalej ze starych podręczników, obowiązują cię standardy wymagań egzaminacyjnych, masz programy nauczania zatwierdzone przez ministra, realizujesz ścieżki międzyprzedmiotowe;
    • zaplanuj sobie jak efektywnie, z korzyścią dla ucznia przepracujesz dodatkową godzinę tygodniowo (a może w skomasowany sposób, raz w miesiącu...);
  • jeżeli uczysz również w klasach, w których wchodzi w życie reforma programowa:
    • przeczytaj dokładnie podstawę programowa dla "swojego" etapu edukacyjnego, wcześniejszego i późniejszego (najlepiej zapoznaj się z właściwym dla twojego przedmiotu tomem publikacji do reformy i komentarzami ekspertów);
    • miej świadomość, że realizujesz dwie podstawy programowe, z których nowa napisana jest językiem wymagań, a więc wskazuje na efekty kształcenia;
    • wybrałeś już podręcznik, a więc musisz mieć też program, który napisałeś sam, albo wybrałeś spośród oferowanych przez wydawnictwa i zatwierdzony przez dyrektora. Pamiętaj! Ty jesteś odpowiedzialny za realizacje podstawy programowej, a więc za realizację programu również;
    • planując swoją pracę pamiętaj, że masz efektywnie realizować minimalna ilość godzin określona w ramowym planie nauczania (pomocne będzie numerowanie tych godzin);
    • pamiętaj, że nowa podstawa programowa została ustalona tak, aby można ja było zrealizować w ciągu 30 tygodni (rok szkolny trwa średnio 35-36 tygodni), masz wiec czas na powtórki i realizacje własnych projektów, które warto wcześniej zaplanować;
    • przeanalizuj swoje kompetencje (dotyczy zwłaszcza nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej) pod katem umiejętności językowych, komputerowych, plastycznych i wychowania fizycznego;
    • jeżeli uczysz języka obcego opracuj lub wybierz narzędzia diagnostyczne badające poziom zaawansowania języka przez ucznia;
    • korzystaj z nowych pomocy dydaktycznych i dbaj o doskonalenie zawodowe.

Dla nauczycieli szczególnie zaangażowanych i aktywnych nasz ośrodek przygotował ciekawe propozycje szkoleniowe. Zapraszamy na strony ROM-E Metis do zapoznania się ze szczegółową ofertą szkoleniową.

Konsultant ROM-E Metis
Sonia Gogulla

Opublikowano 24 sierpnia 2009
Zarchiwizowano 16 września 2009
Oceny: / 1
KiepskiBardzo dobry