Szkolenia w tegorocznej ofercie feryjnej były poświęcone dwóm problemom, a raczej – stosując terminologię coachingową – wyzwaniom. Pierwsze zagadnienie dotyczy aspektów szeroko rozumianej komunikacji – rozmów toczących się między nauczycielami i rodzicami jak i między nauczycielami a dziećmi. Szkolenie Jak zamienić spór we współpracę, czyli rodzice w szkole, które zgromadziło 25 osób, było jedną wielką wywiadówką. Zastosowano metodę dramy. Nauczyciele wchodzili w role rodziców: roszczeniowych, współpracujących, nadopiekuńczych, obojętnych. Ich zadaniem było wypracowanie metody postępowania z fikcyjną sytuacją, jaką była ucieczka całej klasy z lekcji. Problem, który zarysował się podczas spotkania, dotyczył tego, czy karać dzieci (od czego odchodzi się już w najnowocześniejszych strategiach edukacyjnych), czy położyć nacisk na tak zwane naturalne konsekwencje postępowania, czyli wzięcie odpowiedzialności za swoje czyny. Z kolei na warsztatach Profilaktyka problemowa – agresja słowna uczniów, gry uczniowskie i techniki manipulacyjne, obecnych w ofercie od 17 lat wypracowywaliśmy techniki skutecznego reagowania na agresję uczniów, uwzględniające szacunek dla drugiego, ale też chronienie granic własnej prywatności. O tym, że problem agresji dotyczy coraz młodszych uczniów, świadczy też frekwencja na zajęciach Gry i zabawy przeciw agresji w przedszkolu, które zgromadziło aż 25 osób. W zakresie komunikacji, bardzo ciekawe okazały się warsztaty Błędy i bariery komunikacyjne (28 osób), podczas których w bardzo czytelny, prosty sposób wskazywano na to, jak różne komunikaty może nieść to samo słowo. Ilustruje to następujący przykład: jeśli nauczyciel powie rodzicowi, iż jego syn jest agresywny, to dla niego agresja dziecka może oznaczać bicie kablem od żelazka, bo z taką zetknął się w dzieciństwie. Warto więc sprecyzować, o jakie zachowanie dziecka chodzi, bo wtedy rodzic nie musi uciekać się do własnych wspomnień. Dobrze jest pamiętać o tym, że błędy fałszują komunikat, a bariery zrywają relacje. Barierami są takie zachowania jak: rozkazywanie, grożenie, nadmierne wypytywanie czy moralizowanie... Mamy prawo do oceny, ale niekoniecznie do jej uzewnętrzniania. Problemy błędów w komunikacji pojawiały się również podczas warsztatów Dziecko niepełnosprawne w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej, gdzie usłyszeliśmy o przypadkach matek, które same zaburzają komunikację pomiędzy swym dzieckiem a otoczeniem, chcąc sprawować nieustanną nad nim kontrolę i chronić go nawet wtedy, gdy tej ochrony nie potrzebuje.

W tematykę komunikacji wpisuje się również 90-godzinny kurs metodyczny Jak uczyć języka polskiego jako obcego. Praca w środowisku wielokulturowym. Zajęcia zawierały informacje dotyczące metodologii pracy z dziećmi cudzoziemskimi, technik nauczania, budowy i przygotowania lekcji a także kultury, tradycji, religii głównych grup imigrantów w Polsce. Kurs został zorganizowany we współpracy ze stowarzyszeniem Vox Humana.

Dziecko wobec zmian cywilizacyjnych to drugie zagadnienie oferty feryjnej. Szkolenie Współczesne zagrożenia behawioralne: telefon, komputer, Internet traktowało o tym, jak używanie najnowszych technologii odbija się na zdrowiu i rozwoju dziecka, zwłaszcza tego małego, w którego mózgu dopiero kształtują się połączenia nerwowe. Warsztaty Fatalne zauroczenie, czyli stalking skupiały się na jednym z zagrożeń, jakie niesie za sobą bycie obywatelem globalnej wioski, w której rozmywają się granice prywatności. Stalking to uporczywe nękanie. Można go doświadczać nie tylko osobiście, ale i wirtualnie: na GG, facebooku, mailowo, telefonicznie czy na portalach społecznościowych. Podczas tych ciekawych warsztatów przedstawiono przypadki stalkingu pochodzące z literatury i doświadczeń. Analizowaliśmy przypadek stalkingu, przedstawiony przez jedną z uczestniczek. Dotyczył on uczennicy, której telefon komórkowy znalazł się jako kontakt w ogłoszeniu o niewybrednej treści, naklejonym na autobusową szybę. Po telefonie niedoszłego wielbiciela jej wdzięków, zaskoczona i zdegustowana dziewczyna zwierzyła się z tego nauczycielce i rodzicom. Krótkie dochodzenie pokazało, że na taki niewybredny pomysł wpadły jej dwie koleżanki, które od dawna ją gnębiły i oczerniały.

Na przykładach własnych pracowały też uczestniczki warsztatów Psychologiczne aspekty autoagresji, który był emocjonalnie najtrudniejszym szkoleniem z racji poruszanych tam zagadnień. Pracowaliśmy na przykładach wziętych z życia, bardzo drastycznych i dramatycznych, wobec których uczestniczki czują się bezradne. Wysłuchaliśmy opowieści o mieszkającej w Domu Dziecka trzynastoletniej Kindze, której matka nie żyje, ojciec siedzi w więzieniu, a starsze rodzeństwo wykorzystywało ją seksualnie. O tym, że dziewczynka, nie mogąc poradzić sobie z emocjami, okalecza się ostrymi przedmiotami, drapie do krwi i wbija szpilki w ciało. Usłyszeliśmy tez o dziewczynce, która sama zgłosiła się do domu dziecka, bo ojciec wyjechał do pracy za granicę, a z matką, mającą licznych kochanków, nie mogła wytrzymać. Odrzucona przez grupę rówieśników z emocjami "radzi" sobie, spożywając środki czyszczące: domestos i zażywając lekarstwa połączone z alkoholem czy innymi środkami chemicznymi. Szukaliśmy w otoczeniu tych dzieci czegoś, co pomogłoby im w budowaniu wewnętrznej siły: w środowisku szkolnym, pozaszkolnym, w cechach charakteru, w kontaktach z innymi dorosłymi, którzy mogą być dla nich opiekunami czy autorytetami. Nie było to łatwe, ale nie niemożliwe.

O wiele bardziej relaksującymi zajęciami były warsztaty plastyczne: Papierowe rożności oraz odbywające się w Kolegium Nauczycielskim w Bytomiu Gliniane cuda czy Kolorowa zima, te w Kinie Kosmos w ramach Radzenia sobie ze stresem, anglojęzyczne Gry i zabawy językowe oraz komputerowa Nauka przez zabawę.

W ramach oferty feryjnej odbywały się tez przez cały tydzień bezpłatne zajęcia z "Język polski jako obcy"...

W tym roku przekroczyliśmy na warsztatach magiczną liczbę 400 uczestników, bo skorzystało z nim aż 438 osób. Dziękujemy i zapraszamy do korzystania z oferty Metisu przez cały rok, a za pół roku – jak zwykle – na sesję wakacyjną!

Zreferowała Beata Cielecka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opublikowano 11 kwietnia 2014
Zarchiwizowano 30 maja 2014

Oceny: / 0 głosów

Kiepski Bardzo dobry

Wróć