ROM-E Metis
Strona główna Wtorek, 21 października 2014
Wyszukiwarka
Wpisz szukane słowo lub kod szkolenia:

Metis w Bytomiu

Subskrypcja
Najnowsze informacje i oferty na Twój e-mail
E-mail
Zapisz się
Wypisz się
BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
Śląskie. Pozytywna energia
Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM w Bielsku-BiałejRegionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM w CzęstochowieRegionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM w KatowicachRegionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej WOM w RybnikuOśrodki WOM
Licznik wizyt
7 188 305 odwiedzających
od 1 lutego 2005,
3 626 wczoraj,
3 459 dzisiaj.
Online
Odwiedza nas 12 gości
Sześciolatek w szkole AAA Drukuj
ROM-E Metis w KatowicachUniwersytet Śląski w KatowicachKuratorium Oświaty w Katowicach

 

4 czerwca aulę Wydziału Pedagogiki i Psychologii UŚ wypełnili goście, przybyli na zorganizowaną przez Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach, we współpracy z Kuratorium Oświaty w Katowicach i Uniwersytetem Śląskim wojewódzką konferencję poświęconą problematyce edukacji dzieci sześcioletnich pt. "Sześciolatek w szkole".

Celem konferencji było podsumowanie konferencji regionalnych oraz stworzenie możliwości zaprezentowania przykładów dobrych praktyk realizowanych przez organy prowadzące, przedszkola i szkoły z terenu województwa śląskiego.

Honorowym patronatem konferencję objął Dziekan Wydziału Pedagogiki Psychologii UŚ w Katowicach dr hab. Zbigniew Spendel, który z ramienia Uniwersytetu powitał licznie zgromadzonych gości, którzy zajęli całą 200-osobową salę.

Jako pierwsza głos zabrała pani Jadwiga Króliczek, przedstawiciel Kuratorium Oświaty w Katowicach, która przedstawiła raport w sprawie opinii dyrektorów szkół i przedszkoli oraz rodziców na temat edukacji dzieci sześcioletnich oraz film promujący sześciolatka w szkole.

Jeśli w tym wystąpieniu więcej było liczb i statystyk, to w kolejnym wystąpieniu, pani Pełnomocnik JM Rektora UŚ ds. kształcenia ustawicznego dr Eugenii Rostańskiej sporo było dzielenia się życiowym doświadczeniem z pracy z takimi dziećmi, uwag z obserwacji ich wyrazistych już cech osobowości i kształtujących się charakterów. Wg pani doktor po sześciolatku od razu widać, kim będzie, czy prezesem banku czy potencjalną bibliotekarką! Dla dzieci 6-letnich to ostatni etap w życiu, kiedy to one mogą nas o coś pytać i zadają te pytania! Na potęgę! Potem już one będą pytane przez dorosłych. Czy odrobiłeś lekcje? Jaki stopień dostałeś? I tak dalej... i już do końca życia. Każdy sześciolatek jest inny. I każdy musi mieć do dyspozycji wiele różnych wzorców i autorytetów, bo jako bardzo uważni obserwatorzy chłoną one z otoczenia potrzebne im informacje i zachowania. Pani doktor zwróciła też uwagę na fakt, że w całej Europie poza Finlandią, dzieci wcześniej zaczynają naukę szkolną. Dobrym rozwiązaniem jest rozwiązanie francuskie, gdzie dzieci mogą być aż 3 lata w przedszkolu dopóki nie nauczą się czytać, pisać i liczyć. Dopiero po zdobyciu tych umiejętności idą do szkoły, do tak zwanej école primaire.

Po tym przeciekawym wykładzie przyszła pora na prezentacje wybranych przedstawicieli organów prowadzących, przedszkoli i szkół, które skutecznie działają w zakresie obniżania wieku realizacji obowiązku szkolnego. Panie opowiadały o tym, co zrobiono na terenie szkoły, by zachęcić dzieci i rodziców do posyłania sześciolatków do szkoły. Obejrzeliśmy, więc filmiki i zdjęcia pięknie urządzonych sal lekcyjnych z ogromnymi kolorowymi dywanami, gdzie dzieciaki spędzają czas, ucząc się przez zabawę.

Nie wiadomo czy przekonaliśmy nieprzekonanych, co do tego, by sześciolatki podejmowały naukę w szkole. Na pewno konferencja była okazją do tego, by zaprezentować punkt widzenia osób, które mają za sobą doświadczenie, a nie tylko teoretyczne przekonania. Tym było to dzielenie się wiedza cenniejsze, że sądy te prezentowane były przez samych zainteresowanych: rodziców dzieci sześcioletnich, którzy osobiście oraz w wypowiedziach sondażowych widocznych na slajdach wyrażali opinie na temat nauki ich dzieci. Najpierw mówili o swoich obawach, potem o tym, co szkoła może zrobić we własnym zakresie, by dzieci bardzo płynnie i bez stresu przeszły od przedszkola do szkoły. A jak się okazuje tak wiele nie trzeba i nawet w uboższych gminach, częściowo przy pomocy rodziców, udaje się stworzyć odpowiednie warunki dla maluchów.

Jeśli by pokusić się o idealny model funkcjonowania sześciolatka w szkole, wymienić można by było gminy: Gierałtowice, Łazy, Siewierz i Kłomnice, gdzie gmina, rodzice, dyrektor przedszkola, szkoły i nauczyciele efektywnie ze sobą w tym zakresie współdziałają. Jest to wzór tworzenia działań systemowych pomiędzy przedszkolem, szkołą i organem prowadzącym na rzecz wczesnej edukacji. Oby takich przykładów idealnej współpracy było więcej.

 

Materiały pokonferencyjne – więcej...

 

Linki:

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli

Szkoła Podstawowa Nr 37 im. Karola Grzesika w Chorzowie

Sześciolatek w szkole – to nie koniec dzieciństwa (film)

Zespół Szkół w Siewierzu

 

Galeria zdjęć

więcej zdjęć
 

Opublikowano 20 czerwca 2012
Oceny: / 0
KiepskiBardzo dobry